Färg på Hedders
Färg på Hedders
Hej
Har ett par nya Heddman hedders som är svarta utom på några ställen som färgen släppt under tillverkning.
Fråga
Färgen somm sitter på antar jag är värmebeständig, men jag vill att dom skall vara snyggt svarta. Vad skall jag använda för färg ?
Köpa färg på biltema som håller upp till 600 grader funkar det?
Elvis
Har ett par nya Heddman hedders som är svarta utom på några ställen som färgen släppt under tillverkning.
Fråga
Färgen somm sitter på antar jag är värmebeständig, men jag vill att dom skall vara snyggt svarta. Vad skall jag använda för färg ?
Köpa färg på biltema som håller upp till 600 grader funkar det?
Elvis
Jag målade om mina headers med en billig metallicfärg från Biltema som var värmebeständig. De hade heller inte någon särskilt bra yta att måla på eftersom de var lite ärgade.
Jag sprejade dem direkt efter att ha gått över dem med en stålborste. Funkade bra. Inget utställningsskick givetvis, men klart bättre utseende. Svart bör funka ännu bättre eftersom det inte syns lika väl om de blir skitiga. Du behöver troligtvis inte ta bort den gamla färgen.
Jag sprejade dem direkt efter att ha gått över dem med en stålborste. Funkade bra. Inget utställningsskick givetvis, men klart bättre utseende. Svart bör funka ännu bättre eftersom det inte syns lika väl om de blir skitiga. Du behöver troligtvis inte ta bort den gamla färgen.
[quote="Elvis"]Måste färgen som sitter på när man köper bort innan man lägger på ny ?
Har du "dålig " färg i botten så hjälper det inte hur bra grejer du lägger utanpå. Så får du tag i betydligt bättre grejer kan det vara värt mödan att göra rent dina headers först! Att få headers/avgasgrenrör att hålla färgen är dock inte lätt.
/Lars/
Har du "dålig " färg i botten så hjälper det inte hur bra grejer du lägger utanpå. Så får du tag i betydligt bättre grejer kan det vara värt mödan att göra rent dina headers först! Att få headers/avgasgrenrör att hålla färgen är dock inte lätt.
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Hej,
jag rengjorde mina headers (borstade dem) och sprejade på Biltemas "värmebeständiga" färg.
Skulle nog vilja påstå att det är helt värdelöst, färgen brann bort efter några veckor, samtidigt som det luktade vidrigt under dessa veckor.
Köp svart headerslindning och linda dom snyggt istället !
Kolla min hemsida om du vill se skicket på mina innan jag målade dem. På en annan bild kan du se hur de ser ut efter ngn tids körning efter målning, det går att skönja på bilderna på motorrummet.
Använd knappen nedan för att gå till min (ff provisoriska..) hemsida.
/Hagge
jag rengjorde mina headers (borstade dem) och sprejade på Biltemas "värmebeständiga" färg.
Skulle nog vilja påstå att det är helt värdelöst, färgen brann bort efter några veckor, samtidigt som det luktade vidrigt under dessa veckor.
Köp svart headerslindning och linda dom snyggt istället !
Kolla min hemsida om du vill se skicket på mina innan jag målade dem. På en annan bild kan du se hur de ser ut efter ngn tids körning efter målning, det går att skönja på bilderna på motorrummet.
Använd knappen nedan för att gå till min (ff provisoriska..) hemsida.
/Hagge
Mycket snyggt jobbat Hagge!
Så man kan alltså måla, linda mina gamla headers å använda dom!!
Jag hade ju tänkt spreja dom svarta och hänga upp på garage-väggen! men nu kanske nån avill köpa dom då???
Headersena blir ju varmare en 600 grader så den färgen tror jag inte på... Hörde en siffra på 800-900 grader om detta nu stämmer vet jag ej.
Men det borde väl H2IQ eller vad du nu heter veta


Så man kan alltså måla, linda mina gamla headers å använda dom!!

Jag hade ju tänkt spreja dom svarta och hänga upp på garage-väggen! men nu kanske nån avill köpa dom då???
Headersena blir ju varmare en 600 grader så den färgen tror jag inte på... Hörde en siffra på 800-900 grader om detta nu stämmer vet jag ej.



Jag tycker nog att det kan vara värt ett försök eftersom det funkade för mig.
Någon, minns ej vem, gav mig tipset att starta motorn en ytterst kort stund, 30 sekunder, en minut eller så första gången efter att man målat dem för att man skulle bränna in färgen. Jag gjorde så och fick en bra effekt. Om det berodde på detta eller inte låter jag vara osagt, men det funkade i alla fall.
Någon, minns ej vem, gav mig tipset att starta motorn en ytterst kort stund, 30 sekunder, en minut eller så första gången efter att man målat dem för att man skulle bränna in färgen. Jag gjorde så och fick en bra effekt. Om det berodde på detta eller inte låter jag vara osagt, men det funkade i alla fall.
Den svarta färgen som bla Hooker levereras med e endast ett rostskydd och kommer garanterat att brinna bort vid första start.
Finns "Spissvärta" hos den lokala järnhandeln som många har använt med bra resultat. Gäller bara att få bort den svarta org färgen från headerserna först.
Kallgalv har andra kört med och fått bra resultat och sen finns ju VHTs värmefärg som ska vara bra.
Headersbandage e ett bra sätt men det äter upp headerserna snabbt pga av fukt och dynga som bildas under bandaget.
Varför inte lämna in dom på kromning?

Finns "Spissvärta" hos den lokala järnhandeln som många har använt med bra resultat. Gäller bara att få bort den svarta org färgen från headerserna först.
Kallgalv har andra kört med och fått bra resultat och sen finns ju VHTs värmefärg som ska vara bra.
Headersbandage e ett bra sätt men det äter upp headerserna snabbt pga av fukt och dynga som bildas under bandaget.
Varför inte lämna in dom på kromning?


Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Försökte att fixa mina beggade med Enamels (eller var det VHTs...? Hansen racing hade det iaf.) värsta högtemp färg. Gjorde rent dem ordentligt, blästrade, sprutade på färgen och sen in med dom i en stor ugn. Skulle vara ca 300 grader enligt instruktionen.
Inte satt färgen fast sedan, utan den flagnade av igen innan jag han ta i dem.
Lämnade in dem på Eskilstuna blästerteknik och de blästrade dem igen och ljusbågssprutade med aluminium. Blir ungefär som en gjuten yta, dock lite mer vit/silvrig. Har hållt hur bra som helst.
Kan rekommenderas!
Inte satt färgen fast sedan, utan den flagnade av igen innan jag han ta i dem.

Lämnade in dem på Eskilstuna blästerteknik och de blästrade dem igen och ljusbågssprutade med aluminium. Blir ungefär som en gjuten yta, dock lite mer vit/silvrig. Har hållt hur bra som helst.
Kan rekommenderas!

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Biltemafärgen ska palla 600 C men tempen är förmodligen högre än så.
Jag köpte den mattsvarta varianten och det kan nog vara skillnad mot tex den som Erik köpte som var en metallicvariant.
2QIK4U, visst är jag säker på att jag gjorde rätt eftersom mina headers var helt rena och dessutom så finns ingen angivelse att några sekunders innbränning ska göra resultatet av lackningen mer permanent.
Det brann och brann och brann igen samtidigt som det luktade stekt gris
Däremot finns det en färg att köpa i USA som heter Black Satin och som är avsedd för just headers, finns även en silvervariant. Den färgen innehåller en keram som klarar betydligt högre temperaturer än 600 C.
Kolla här: http://www.techlinecoatings.com/Exhaust.htm
Verkar dock inte att gå att få tag på i Sverige och skeppning med flyg är ju bara att glömma.
Spissvärta är nog mycket bättre eller som StingrayRacing gjorde, ljusbågsspruta med aluminium.
/Hagge
Jag köpte den mattsvarta varianten och det kan nog vara skillnad mot tex den som Erik köpte som var en metallicvariant.
2QIK4U, visst är jag säker på att jag gjorde rätt eftersom mina headers var helt rena och dessutom så finns ingen angivelse att några sekunders innbränning ska göra resultatet av lackningen mer permanent.
Det brann och brann och brann igen samtidigt som det luktade stekt gris

Däremot finns det en färg att köpa i USA som heter Black Satin och som är avsedd för just headers, finns även en silvervariant. Den färgen innehåller en keram som klarar betydligt högre temperaturer än 600 C.
Kolla här: http://www.techlinecoatings.com/Exhaust.htm
Verkar dock inte att gå att få tag på i Sverige och skeppning med flyg är ju bara att glömma.
Spissvärta är nog mycket bättre eller som StingrayRacing gjorde, ljusbågsspruta med aluminium.
/Hagge
Frisk jag emaila dig just om dina gamla headers. Hör av dig !frisk skrev:Mycket snyggt jobbat Hagge!![]()
Så man kan alltså måla, linda mina gamla headers å använda dom!!![]()
Jag hade ju tänkt spreja dom svarta och hänga upp på garage-väggen! men nu kanske nån avill köpa dom då???
Headersena blir ju varmare en 600 grader så den färgen tror jag inte på... Hörde en siffra på 800-900 grader om detta nu stämmer vet jag ej.Men det borde väl H2IQ eller vad du nu heter veta
![]()
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Priset på detta var?StingrayRacing skrev:Försökte att fixa mina beggade med Enamels (eller var det VHTs...? Hansen racing hade det iaf.) värsta högtemp färg. Gjorde rent dem ordentligt, blästrade, sprutade på färgen och sen in med dom i en stor ugn. Skulle vara ca 300 grader enligt instruktionen.
Inte satt färgen fast sedan, utan den flagnade av igen innan jag han ta i dem.![]()
Lämnade in dem på Eskilstuna blästerteknik och de blästrade dem igen och ljusbågssprutade med aluminium. Blir ungefär som en gjuten yta, dock lite mer vit/silvrig. Har hållt hur bra som helst.
Kan rekommenderas!
Skulle vilja göra likadant med mina!
Hagge!
Skämtade du eller finns det svart headerslindning, för i så fall måste jag ha tag på sån. Vart Hagge, vart!
Har precis beställt Hooker svarta sidepipes idag så svarta bindor binder bättre.
Skämtade du eller finns det svart headerslindning, för i så fall måste jag ha tag på sån. Vart Hagge, vart!
Har precis beställt Hooker svarta sidepipes idag så svarta bindor binder bättre.

Senast redigerad av ornet den ons jan 26, 2005 0:07, redigerad totalt 1 gånger.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Ca 1500:-.Mattias skrev:
Priset på detta var?
Skulle vilja göra likadant med mina!
Var ute i god tid bara för dom kör ett race med smågrejor per månad ungefär.
Tel: 016-14 27 15
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Näpp, det finns svarta långstrumpor till våra gamla damer, köpte bandaget hos Persåkers Speedshop. De har flyttat butiken från Sthlm till Strängnäs:ornet skrev:Hagge!
Skämtade du eller finns det svart headerslindning, för i så fall måste jag ha tag på sån. Vart Hagge, vart!
Har precis beställt Hooker svarta sidepipes idag så svarta bindor binder bättre.
http://www.nitroz.se/persaker/
/Hagge
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Ca 1500:-.Elvis skrev:Vad kostade det att lämna in dom på eskilstuna blästringsteknik ?
Elvis
Var ute i god tid bara för dom kör ett race med smågrejor per månad ungefär.
Tel: 016-14 27 15
Går snabbt att svara ibland!

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
HAr luskat reda på ett företag i sthlm som använder TechLines produkt Black Satin. Ligger i Upplands Väsby. Här är länk till dom:
http://www.weirdperformance.se/weirdper ... /main.nsf/
/Hagge
http://www.weirdperformance.se/weirdper ... /main.nsf/
/Hagge
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås