CCS Racing Cup säsong 2013 är tyvärr till ända!

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

CCS Racing Cup säsong 2013 är tyvärr till ända!

Inlägg av Mange_C5 »

En tråd om CCS Racing Cup började inför 2012 år säsong och nu fortsätter vi med en ny tråd med 2013 års säsong

Tävlingskalender 2013

25-26 Maj Kinnekulle (arrangör SSK)
5-7 Juli Knutstorp (arrangör MSCC)
17-18 Augusti Anderstorp (arrangör ARC)
14-15 September Falkenberg (arrangör FMK)
28–29 September Mantorp (arrangör SSK)

Reglemente och klassindelning finns upplagt på CCS hemsida, se CCS Racing och sedan under fliken racing/regler. Reglementet skall läsas i kombination med SBF Sportvagnsreglemente där CCS reglementet har företräde.
Notera att reglementet gäller till och med slutet på 2015 säsong, för långsiktighet.

Serie inbjudan återfinns i kalendern under racingsektionen på CCA hemsida. http://www.clubcorvette.se/start.html
Bild

Vid tolkningsfrågor och andra frågeställningar mm så fortsätt ställa frågor i denna tråden på forumet så att fler kan ta del, går naturligtvis också att maila/pm:a till mej.

Mvh//
Senast redigerad av Mange_C5 den sön okt 13, 2013 0:43, redigerad totalt 8 gång.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: CCS Racing Cup 2013; Tävling på Kinnekulle i helgen 25-2

Inlägg av Mange_C5 »

Dags för Kinnekulle, premiärtävling för CCS Racing Cup 2013!

En intensiv period med fixande inför vagnboksbesiktningar börjar komma till avslut och fyra Corvetter är anmälda, glädjande är att samtliga är nybyggda bilar för serien. Skall bli riktigt spännande att se vad dessa förare och bilar presterar.
Tyvärr så saknas anmälningar från övriga bilar som körde förra året till denna premiärtävling, däribland jag själv (arbetslivet och påföljande tidsbrist har i mitt fall tyvärr satt käppar i mina förberedelseplaner). :evil:
Jag kommer dock att finnas på plats och ser en roll att agera någon slags odefinierad trivselvärd och hustomte för Corvettefolket som kör eller besöker som åskådare (och har du tid så tycker jag absolut att ett besök till Kinnekulle bör prioriteras! 8) )

Startande Corvetter:
1 Toni Berggren, Corvette C5Z06/LS6
2 Nibben Peterzens, Corvette C5/LS3
8 Göran Strandlund, Corvette C5Z06/LS6
12 Torbjörn/Fredrik Isaksson, Corvette C5Z06/LS6

Kinnekulle-anmälda Corvetter domineras av C5Z06:or med LS6:or men Nibbens C5 koncept med LS3 motor var väl så framgångsrikt förra året.
Skall försöka återkomma med mer detaljerade presentationer av förare och bilar under säsongen, då det oftast blir intressantare att följa när man vet förutsättningar för respektive ekipage. :)

Ses i depån!

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Kul Mange! :D
Trivseltomte, det passar väl dig? :wink:
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Dags för Kinnekulle, premiärtävling för CCS Racing Cup 2013!

En intensiv period med fixande inför vagnboksbesiktningar börjar komma till avslut och fyra Corvetter är anmälda, glädjande är att samtliga är nybyggda bilar för serien. Skall bli riktigt spännande att se vad dessa förare och bilar presterar.
Tyvärr så saknas anmälningar från övriga bilar som körde förra året till denna premiärtävling, däribland jag själv (arbetslivet och påföljande tidsbrist har i mitt fall tyvärr satt käppar i mina förberedelseplaner). :evil:
Jag kommer dock att finnas på plats och ser en roll att agera någon slags odefinierad trivselvärd och hustomte för Corvettefolket som kör eller besöker som åskådare (och har du tid så tycker jag absolut att ett besök till Kinnekulle bör prioriteras! 8) )

Startande Corvetter:
1 Toni Berggren, Corvette C5Z06/LS6
2 Nibben Peterzens, Corvette C5/LS3
8 Göran Strandlund, Corvette C5Z06/LS6
12 Torbjörn/Fredrik Isaksson, Corvette C5Z06/LS6

Kinnekulle-anmälda Corvetter domineras av C5Z06:or med LS6:or men Nibbens C5 koncept med LS3 motor var väl så framgångsrikt förra året.
Skall försöka återkomma med mer detaljerade presentationer av förare och bilar under säsongen, då det oftast blir intressantare att följa när man vet förutsättningar för respektive ekipage. :)

Ses i depån!
Tyvärr har det uppstått problem varför jag kommer utan bil detta race :cry:
Men som sagt det är kan vara ganska kul i depån, så det är klart att vi ses där 8)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Några bilder från Kinnekulle :D
http://www.spvm.se/gallery/Roadsport/20 ... AB/77.html
Även bilder från CCS egen Corvette parkering samt en riktigt "het" :cry: Porsche.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: CCS Racing Cup 2013; Racerapport 1

Inlägg av Mange_C5 »

Då skall jag försöka summera premiärhelgen för CCS Racing Cup på Kinnekulle och det blir en smula från läktaren eftersom jag tyvärr inte körde själv.

Kom till Kinnekulle depån under fredagskvällen och fastnade tämligen omedelbart i trevligt racingprat, tog även en runda och orienterade mig var Corvetterna var parkerade. De var denna gång utspridda över depåområdet men vi skall försöka samla alla lite bättre till nästa gång (SSM på Knutstorp i början av juli).

Lördag och test och kvaldag. Vädret var fint och förutsättningar fanns för bra tider, dock visade det sig efter dagens inledande testpass att banan upplevdes mer ojämn än tidigare år med bl.a. ojämnhet strax före knicken under bron som sannolikt hämmade modet att hålla farten uppe, och där vi pratar om farter runt 170km/h vid passeringen/kurvan. Ojämnheten som finns på baksidan efter den sk. Mohlinknäppen verkade också mer uppenbar (åtminstone från publikplats) men dessbättre så planeras omasfaltering av banan framåt hösten. Man kan ju hoppas att Kinnekulles svepande kurvor blir som ett dansgolv inför nästa år.

På eftermiddagen före kvalet så kom ett femtontal bilar från CCS Great Lake District (GLD) på besök efter inbjudan av oss i CCS Racing Cup. Vi anordnade en en rundtur i depån där respektive Corvetteförare (Nibben Peterzéns/nr: 2, Toni Berggren/nr: 1 och Fredrik/Torbjörn Isaksson/nr: 12) drog en kort presentation om respektive bil, vi drog även reglementet i korta drag och den bakomliggande tanken med att hålla ombyggnadsnivån så låg som möjligt men ändå med viss konceptuell frihet.

Glädjande nog så visade det sig att en av de presenterade CCS Racing Cup-bilarna bilarna blev total Roadsport A racevinnare under söndagen, bättre reklam för den inneboende kapaciteten hos en Corvette är svårt att få dessutom på en bana som egentligen inte gynnar Corvetter i jämförelse med andra lättare bilmärken. :D
Den organiserade besöksrundan avslutades hos en Corvette Modsportbil som rattas av en i racingkretsar välkänd Corvetteprofil, Ingar Sand, som berättade om sin bil kryddat med olika racing anektoder. :twisted:
Efter besöksrundan så tittade merparten av distriktsbesökarna på kvalet före vidare resa.
Vi tackade för besöket och vi upplevde det som mycket positivt och stimulerande att knyta ihop två olika CCS aktiviteter på detta sätt.
Resultatmässigt så toppade Toni/nr: 1 bland CCSR Cup bilarna med 1:01.082, Nibben/nr: 2 hade 1:02.374 samt Isakssons (tyvärr ingen koll på vem som körde) en bästa kvaltid på 1:03.194. Förutsättningarna bland de tre bilarna och dess chaufförer skiljer. Hitta fri bana för att sätta en bra tid under begränsad tid när banan är full av andra med minst samma ambition kräver lite tillvänjning och utfallet blev därefter. Toni har betydande erfarenhet av Roadsport, Nibben hade problem med bakre stötdämpare och var tillsammans med Isakssons rookie i detta specifika sammanhang.

Söndag och dags för race.

Heat 1 blev en rörig historia där omstart blev oklar pga förvirrande bruk av startljus. Följden blev att polebil slog av men övriga trodde att startsignal signalerats med följd att det försvann ett antal varv.Slutet blev också rumphugget pga en spektakulär brand i en Porsche (ingen större skada dessbättre). Under varven däremellan så var det kamp i hela fältet, Corvette nr: 1 slogs om topp tre, nr:2 blev något överambitiös och tog en tur på gräset och Nr:12 hade sina bataljer en bit längre bak.
Bästa Corvette tid blev 1:00.577 satt av Corvette nr:1.

Heat 2 blev till stora delar motsatsen till race 1, med snygg körning och täta kamper utan incidenter ner igenom fältet. Återigen var Corvette med nr:1 med i toppkampen, Nr: 2 fokuserade på att säkra poäng gentemot nr:12 som försökte ta sig förbi men misslyckades.
Bästa Corvette tid blev denna gång: 1:00.568, återigen satt av nr:1 samt total seger i Roadsport A.

CCS Racing Cup efter premiärhelgen:
1. Toni Berggren C5 Z06/LS6
15+1+15+1 32

2. Nibben Peterzéns C5/LS3
12+1+12+1 26

12. Fredrik/Torbjörn Isaksson C5 Z06/LS6
10,5+1+10,5+1 23

(Utöver rena placeringspoäng tilldelas 1 poäng till samtliga bilar som får målflagga)

Det är olyckligt att man missat möjligheten att köra om poängen, vilket kan straffa sig längre fram men till Knutstorp och Svenskt Sportvagnsmeeting (SSM)i juli så blir vi fler som vill sno åt oss av poängen. :wink:
Senast redigerad av Mange_C5 den tis jun 18, 2013 14:39, redigerad totalt 1 gånger.

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: CCS Racing Cup 2013; SSM 5-7 juli!

Inlägg av Mange_C5 »

Dags för Svenskt Sportvagnsmeeting (SSM) på Knutstorp där CCS Racing Cup Corvetterna kommer att köra och jag hoppas att du att om inte kör så åtminstone besöker!
CCS Syd har också arrangemang på gång i samband med SSM, information finns på: http://www.clubcorvette.se/distrikt/syd ... eeting.pdf

Från arrangemangets hemsida
"För 40:e gången i rad arrangerar i år MSCC Svenskt Sportvagnsmeeting. En fullspäckad helg med tät och spännande racing på en av Sveriges trevligaste banor. Drygt 250 tävlande kämpar om placeringar i 14 olika heat. Här finns allt från klassiska förkrigsbilar till toppmoderna racersportsvagnar. Depån är öppen för alla så ni kan på nära håll titta på bilarna och prata med förarna.

Många åskådare tar sin egen sportvagn till banan och erbjuds då en speciell parkering, att strosa runt bland dessa bilar är en upplevelse bara det. Ett bilmuseum ute i det fria. Vill ni känna er lite extra lyxiga så köper ni biljett till VIP-lounge. Där tas ni försklassigt omhand
."
Övriga detaljer hittar ni på http://www.sportvagnsmeeting.se/

För tävlande:
Inbjudan
http://www.spvm.se/uploads/news/id364/I ... %20SSM.pdf
Anmälan
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing/anmalan/

För nyfikna :wink:
Anmälda bilar i respektive klass, CCSR Cup bilarna går inom Roadsport A
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing/anmalda/

Ses i depån! :D

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

6 st CCSRC Corvetter anmälda när ordinarie anmälning stängde. :D
Totalt startfält på närmare 30 bilar i samma heat! :shock:

Sedan även Sands ytterst modifierade Corvette i Modsport och Paulssons brutala men samtidigt oehört vackra C3:a i historiskt.

Överlag är det i stort sett proppfulla startfält och över 300 bilar i alla möjliga varianter och årgångar, är man det minsta intresserad av sportbilar så är SSM platsen att besöka.

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:6 st CCSRC Corvetter anmälda när ordinarie anmälning stängde. :D
Totalt startfält på närmare 30 bilar i samma heat! :shock:
Spännande 8) det känns som ett utmärkt tillfälle att göra bandebut med C5Z06an :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Verkligen dags att presentera ställningen efter SSM. :oops:
Vi var 5 Corvetter av 6 anmälda till tävlingen.
CCS Oldies Syd fick en muntlig genomgång och titt på samtliga våra bilar, något som återigen var uppskattat från våde vårt håll och besökande CCS Syd medlemmar. :D
Skall försöka skriva ner mina betraktelser och ev ursäkter inom kort (en racerförare har alltid ursäkter om vinst uteblir, hehe :wink: )
Får se om tex Göran lägger fingrarna på tangentbordet sitt, det var många som såg och vet att han har en story att berätta.. :mrgreen:

1 Toni Berggren C5 Z06/LS6
15+1+15+1+15+1+15+1 ― ― ―
=64

2 Nibben Peterzéns C5/LS3
12+1+12+1+12+1+12+1 ― ― ―
=52

12 Fredrik/ Henrik/Torbjörn Isaksson C5 Z06/LS6
10,5+1+10,5+1+9+1+10,5+1 ― ― ―
=44,5

6 Magnus Bengtsson C5 Z06/LS6
― 10,5+1+9+1 ― ― ―
=21,5

8 Göran Strandlund C5 Z06/LS6
― 7,5+7,5 ― ― ―
=15

(Utöver rena placeringspoäng tilldelas 1 poäng till samtliga bilar som får målflagga)

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: CCS Racing Cup 2013; Resultat deltävling 2 (SSM)

Inlägg av Ubbe »

Kul att du ger oss lite info om Racing cupen :P
Hoppas att Göran kan skriva lite om hur det har varit med den nya bilen och tävlingarna :wink:
Jag är nyfiken :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Kanon kul tävling :D
Toni visade (återigen) hur snabbt en klass 2 bil kan gå.
För er som inte kört på banan kan jag rekommendera att prova, mycket svängar och dessutom rejäla höjdskillnader :D
Alltid lika mycket att titta på när de historiska bilarna kör :D
Ett välkommet depå besök utav CCS Syd :D
Bra grillafton med standup :D

För egen del kan jag konstatera följande:
Mitt "bullriga" eftermarknads avgassystem fick godkänt :shock:
Det är snart 2 år sedan jag körde Corvette på bana och då var det original C4a automat :shock:
Original oljekylare i C5Z06 klarar 3 - 4 varv på Knutan :(
Mina Varvtider/resultat :oops:

Film:http://www.youtube.com/watch?v=oMf3XD-z0BA
Toni dyker upp vid 1:30

Vi ses på Anderstorp :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

CCS Racing Cup deltävling 2, vad hände egentligen?

Som prolog till mitt inträde i årets serie så hade jag en ny stol och uppgraderat till 6-punktsbälten. Kan säga att jag slet svor och provade en hel del innan körställning blev bra, stolen monterad och bälten satt med rätta inprovade längder.
”Racerfotöljen” blev denna gång av öronlappsmodell, en Sparco Ergo som är riktigt skön att också köra lite längre transporter med. En annan viktig detalj (den viktigaste) är att ryggen är hög med höga bälteshål, vilket krävs för att bälten skall sitta korrekt. Problem är vid montering då höjden gör att jag var tvungen att lossa innertaket för att få den sista centimetern som krävdes vid monteringen, sedan var det bara att sätta tillbaka taket igen. Öronlapparna går trots höjden fri från dörr och ruta utan att behöva modifiera. En stol att rekommendera! 8)

Torsdag:
Till deltävling 2 aka Svenskt Sportvagnsmeeting (SSM) hade 6 Corvetter anmält sig, fem dök upp.
Trors fullständig anarki i brist på depåchef vid ankomsten på torsdagskvällen så lyckades vi efter lite trixande, gruppera alla deltagande Corvetter bredvid varandra, vilket förstärkte det visuella intrycket på den publik som senare passerade genom depån.

Fredag:
Tidschemat var väldigt bra detta året, förmodligen beroende på att Roadsport A/B heatet som vi ingår i hade ett mäktigt startfält på närmare 30 bilar och är en av de mest växande klasserna i Sverige. Fredagen bestod av friträning enligt principen open pitlane i heat med max tillåtna antal enligt banlicens. Möjligheten fanns för 3-5 testpass om man var aktiv. Dessvärre blandades det frisk av fartmässigt olika bilar så den som förväntade sig fria varv insåg kvickt att det inte skulle ske hur som helst. Träningspassen funkade trots det bra till att bekanta sig med bana, testa ut däcktryck osv. Eftermiddagen bestod främst av tävlingsbesiktning för vår del när ett gäng klasser körde sina kval, besiktningen diskades av på ungefär en kvart.

Lördag:
Kvaldags och konsten att hitta lite fri yta. Fick min bästa kval tid 01:09.831 redan på varv 2, sedan tjockade det till sig och jag valde att rulla med och se om jag kunde hitta en vettig lucka. Kan säja att det sket sig och fick ingen bättre tid. Trots allt så blev tiden ny PB på Knutstorp. :D
I Cupen satte Toni Corvette No1 på nya däck inför kvalet och tvålade till oss andra med tiden 01:08.197, Fredrik med Corvette No 12 fick tiden 01:10.344, Nibben i Corvette No 2 hade tiden 01:11.704 och Göran, Corvette No 8 måste försökt mörka farten med 01:19.020. :mrgreen:

Kvällen bestod av en mycket gott grillat, uppträde och annat som arrangören MSCC anordnat i och med att SSM firade 40 år.

Söndag och racedags!
Vädret var kanon och bästa förutsättningar för race. Hade startplats 18, långt bak men ändå 5 rader med startande bakom mig!
Lamporna släcktes och fick till en bra start, knappt hjulspinn och snabb knyck på ratten mot mitten och seglade förbi Porschen framför mig. Porscheföraren måste nog missat rejält för jag var nästan jämsides redan innan han börjat rulla. Corvetter är riktiga startraketer, vilket syntes då samtliga av oss snabbt tog terräng fram till första kurvan.
Under racet så blev jag passerad av Nibben och fick fokusera på att hålla Fredrik bakom, inte gick det fort pga att man inte kan öppna dörren som man gör om man kör idealspår men Fredrik bakom säkrar poäng i Cupen. :wink:
I Roadsportracet i stort så tjänade jag en del placeringar i start och första varven men slutade på samma plats som jag startat, = +-0
Bästa varvtid blev 1:11.445 vilket får vara ok med tanke på att det var race och konstant bilar framför och bakom.

Race 2
Ännu varmare så jag släppte ut lite till ur däcken för att få dem att inte gå för varmt.
Kommer inte ihåg vilken startplacering jag hade men det var i den nedre tredjedelen igen. Och återigen blev starten bra fram till kurva 1, där blev det tråångt! :shock:
Gick in sida-sida med Fredrik och ytterliggare någon men utan någon kontakt, kul att rejsa tätt när man respekterar varandra.
Tyvärr så tappade jag Nibben och Fredrik framför mig och kom aldrig i riktigt slagläge. I det senare skedet började mina frambromsar mattas en smula och gick i mål ca 3,5 sek bakom Nibben och ca 10 sek bakom Fredrik. . Bästa tid i race 2 blev för min del blev 1:10.975, Tonis bästa på 1:08.929 och både Fredrik och Nibben ca 0,5 sek framför mitt snabbaste, tätt så det förslår mellan tiderna även om de är satta under race med allt vad det innebär.
Göran hade problem så därför har jag inte tagit upp hans resultat.

Epilog:
Under helgen så fick Roadsportklassen och Corvetterna relativt mycket prat från speakern där speakern särskilt omnämnde att Corvetter numera är banmaskiner och inte längre utpräglade DR bilar.
Toni dominerade ännu en helg men är samtidigt en utmärkt representant för potentialen i en Corvette med standardmotor och de i sammanhanget få mods som tillåts i CCS Racing Cup.
Faktum är att samtliga bilar framför Corvette No1 i race 2 var hembyggda amatörbyggen, direkt anpassade för Roadsportreglementet (förutom 2 x äkta Lotus 7) och då pratar vi om en bana där vikt betyder allt.

Nu laddar vi om till Anderstorp 17-18 augusti och tävlingen tillsammans med European GT Cup.
Vi bör ligga på runt 1.50 tider om det är torrt och därmed placera Corvetter i den främre delen av startfältet. :twisted:

Höres!

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

CCS Racing Cup 2013; Anmälan till Anderstorp, 17-18/8

Inlägg av Mange_C5 »

Hej allesammans,

Dags för anmälan till deltävling 3, Anderstorptävlingen där vi delar helgen med riktiga GT bilar.
Äntligen börjar pendeln svänga över från krokiga långsamma banor till lite dem med lite högre snittfart. :twisted:
Min förhoppning är att vi kan komma och tävla med många Corvetter och ha en kul kamp.

Inbjudan, prel. tidschema, anmälan och lista på anmälda finns på länk:
http://www.spvm.se/anderstorp2013.html

Inbjudan:
http://www.spvm.se/uploads/Dokument/And ... bjudan.pdf

Prel. tidschema som ser bra ut för vår del:
http://www.spvm.se/uploads/Dokument/And ... 130711.pdf

Om GT kan man läsa här
http://www.swedish-gt.se/

För den som väljer att inte tävla och mot förmodan inte heller tänker deltaga på CCS bankalas på Mantorp (ja, datumen krockar tyvärr :cry: ), så finns alltid möjligheten att åka till något av arrangemangen och kolla, sparka däck och snacka Corvetter. :D

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:CCS Racing Cup deltävling 2, vad hände egentligen?
Göran, Corvette No 8 måste försökt mörka farten med 01:19.020. :mrgreen:

Göran hade problem så därför har jag inte tagit upp hans resultat.
Tack för en bra summering utav helgen.
Problemen var två oljetempen rusade och jag kunde inte köra mer än 3 - 4 varv innan den blev för hög, detta ska dock åtgärdas innan Anderstorp.
Det andra problemet kvarstår dock (skit bakom ratten) men med lite mer träning så ska jag nog inte vara allt för mycket efter på Anderstorp.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: CCS Racing Cup 2013; Anmälan till Anderstorp, 17-18/8

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Hej allesammans,

Dags för anmälan till deltävling 3, Anderstorptävlingen där vi delar helgen med riktiga GT bilar.
Äntligen börjar pendeln svänga över från krokiga långsamma banor till lite dem med lite högre snittfart. :twisted:
Min förhoppning är att vi kan komma och tävla med många Corvetter och ha en kul kamp.
ANMÄLD & oljekyl kommer på Måndag 8)
5 st CCS Racing Cup Corvetter & Ingvar Sands C3/C4 i Modsport, det här ska bli kul :D
http://www.spvm.se/anderstorp2013.html scrolla neråt så ser ni alla :wink:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: CCS Racing Cup 2013; Dax för Falkenberg Classic14-15/9

Inlägg av Mange_C5 »

Rapport från Anderstorp
Inför Anderstorp fanns förväntningar på bra resultat, då karaktären på bana gynnar lite mer effekt och vikt inte påverkar i lika hög grad som Knutstorp. Anderstorp blev också första tävling i CCSR Cup som gav full poängutdelning i och med sex startande Corvetter.
Veckan före tävling så hotades med regn, inget nytt för Anderstorp men det är typiskt att regnet skall komma på en bana som har snabbare sektioner. Å andra sidan så är Anderstorp en av de bättre banorna att genomföra i regn då den är bred och har bankade kurvor som sammantaget gör banan relativt säker regnbana.

Kval
Kvalet genomfördes i regn, inte så farligt till en början men regnet tilltog och framförallt flygrakan bjöd på större och större moment av vattenplaning om man stod på. För egen del så fegade jag märkbart på rakan detta år vilket min bästa kvaltid (2:16.269) skvallrade om på ett märkbart sätt. I bakhuvudet fanns också vetskapen att race 1 med största sannolikhet skulle genomföras i torrt och kasst kval nödvändigtvis inte behöver innebära sama katastrof som på andra banor i serien.
Toni fegade betydligt mindre vilket betalade sig med poletiden 2:07.688, bra kört!

Race 1
Torrt och jag startade 10:e ruta. Närmast runt mig så hade jag Nibben på 7:e startruta och Magnus C på 9:e startruta, Toni stod sedan som sagt i pole och Göran i 27:e.
Starten blev en riktig däckvärmarstart, spann och bilen stod mer eller mindre still, skickade i tvåan och började ta fart framåt, dock med lätt ställ. Tog mig igenom första kurvan och började omedelbart plocka bilar längs rakan, hade ju en del att kompensera efter det eländiga kvalet. Första två varven kändes bra, började få bra tempo och jag avancerade i fältet. På varv tre så skulle jag börja insvängning när styrningen verkade låsa sig, brottade mig igenom kurvan och undrade vad f-n som hände?? Skar servon eller vad? Slog av och färdigkört. Visade sig att remskivan till servopumpen hade flugit i bitar.
Varvtiden på mitt andra men då sista fullracevarv blev 1:52.754, de övriga Corvetterna hade som bästa tider under race 1; 1:49.233 (Toni), 1:52.691 (Magnus), 1:52.238 (Fredrik) och 1:52.020 (Nibben).

Efter diskussioner, överväganden kring förslaget att låna Görans servopump inkl remskiva så beslutade jag att kasta in handduken, bättre så än att få två bilar att fixa inför Falkenberg. Eftersom jag därmed bröt följde istället pilsnerkväll och publikplats resten av helgen.

Race 2.
Jag befann mig på läktaren och kan därför inte beskriva från förarperspektiv, Toni startade total 3:a, Nibben 8:a, Fredrik 9:a, Magnus C 10:a och jag skulle startat 11:a, allt baserat på de tider som presterades i race 1. Alltså upplagt för ett rafflande race mellan Corvetterna. Starten gick och inom några varv så låg Toni totaltvåa, Nibben total 3:a och övriga några platser ner i fältet.Toni hade lite av mission impossile med att försöka ta 1:a platsen då ledaren är ett extremt bygge som ingen i startfältet är i närheten av. Nibben hade två sjuor som konstant försökte köra om, Nibben ryckte på rakan och när de kom till karusellen och sista kurvan så var sjuorna uppe i bakljusen igen. Detta pågick varv efter varv men Nibben fixade biffen och körde i mål som en mycket glad total trea.
Tider och totalplacering blev följande efter utom tävlande borträknats; Toni 2:a med 1:48.959, Nibben 3:a med 1:51.492, Magnus C 6:a med 1:53.204 och Fredrik 7:a 1:54.437. Placering i CCR Cup blev i uppräknad ordning.

Stort grattis till förarna för bra resultat och bra tider. Vill också tacka alla för ännu en trevlig helg med kul depåliv och sedan särskilt tacka Nibben för assistans med hemtransport. :D

Nästa race
Resultatmässigt i CCS Racing Cup så har Toni nu börjat få ett bra grepp, dock är inget klart på något vis. Ett brutet race för Toni och främst Nibben utmanar och kan teoretiskt sno totalsegern framför näsan på Toni.
Nästa race är nu kommande helg på Falkenberg, vädret verkar bli uppehåll och startfältet stenhårt.
Jag själv är inte anmäld i nuläget, kommer jag till start så blir det direkt till kval eller race 1. Antingen blir det start i Falkenberg eller enbart avslutningen på Mantorp, vi får se.
De övriga är i alla fall anmälda.

Tabellen inför Falkenberg:

15+1+15+1+
15+1+15+1+
20+1+20+1

=106

12+1+12+1+
12+1+12+1+
12+1+16+1

=82

10,5+1+10,5+1+
9+1+10,5+1+
14+1+12+1

=72,5

13 Magnus Karlsson C5/LS2

16+1+14+1

=32

10,5+1+9+1+
10+0+0

=31,5

7,5+7,5+
0+0

=15

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Hej Ubbe :D här kommer en film från Falkenberg :D
https://www.youtube.com/watch?v=JCz1q5-S2Qk
Vill du se fler :?: kolla gärna samma kanal på You tube
Dessutom kan du kanske få se fler på Mantorp med lite tur.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Nice med regn :wink:
intressant :roll: Här var det fördel med högerstyrning, tack vare regnet :wink: Han körde nästan om alla bilar på högersida.Det var bara när du Göran bytte spår i kurvan"aja baja".
Kul med video men det var lite tunt med corvetter.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:Nice med regn :wink:
intressant :roll: Här var det fördel med högerstyrning, tack vare regnet :wink: Han körde nästan om alla bilar på högersida.Det var bara när du Göran bytte spår i kurvan"aja baja".
Kul med video men det var lite tunt med corvetter.
De kan bero på att de andra Corvetterna befann sig strax bakom. :wink:

I race 1 blev det placeringarna 5,6, 8 och 14, i race 2 blev det Corvetter på 2:a, 3:e, 5:e och 14:e plats så nog hävdar våra bilar sig.

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

CCS Racing Cup 2013; Dax för final på Mantorp

Inlägg av Mange_C5 »

Publikrapport från racehelg 4/5; Falkenberg

Toni ångade på i Falkenberg, tätt följd av Nibben och Fredrik som bägge alltmer verkar ha kommit in i racingtempo.

Kvalet gick i torrt och det var kamp om tiondelar för pole innan startuppställning utkristalliserades för det totala Roadsportfältet. Toni kom att starta 10:a med 51.710 som bästa tid, Nibben 13:e med 52.630, Fredrik 18:e med 53.197 och Göran kunde äntligen köra några varv utan problem och fick ihop till en 19:e plats med 54.127 i det 21 bilar stora startfältet.

Race 1
Toni hoppades på regn i race 1 för det borde gynna tyngre bilar. Mycket riktigt, Corvetterna arbetade sig fram igenom startfältet och i CCSR Cup så vann Toni race 1 med Nibben och Fredrik målmedvetet jagandes. Efter slutresultat i race 1 korrigerats i Roadsport A-klassen så stod Toni som racets totala 2:a, Nibben 3:a och Fredrik 4:a! :shock: :D

Race 2
Tidsmässigt gav varvtiderna startplacering 3 för Toni, 8:a för Fredrik en sekund långsammare, Nibben 9:a endast 63 hundradelar efter Fredrik och Göran 15:e.
Det blev ösregn även under race 2 och Corvetterna höll sig väl framme igen; Det blev hat trick med slutplaceringarna 1, 2 och 3 i Roadsport A! Bild Bild Bild
Tidsmässigt så blev bästa tiderna för Toni, Nibben och Fredrik inom 5/10-skillnad.

Inför finalen på Mantorp så har Nibben fortfarande en teoretisk chans att vinna över Toni i CCS Racing Cup eftersom det är minst 30 poäng + målpoäng att köra om, även om sannolikheten är liten. Fredrik har samtidigt chans att ta sig förbi Nibben och ta 2:a platsen i cupen.
Ser vi till Roadsport A så leder Toni totalt, Nibben ligger fn. 3:a och Fredrik 6:a. Med bra körning och lite flyt för grabbarna så finns möjligheten till två kanske till och med tre Corvetter som topp tre i SPVM serien! Bild

Vi andra är avhängda men stöttar och håller på ledartrion, då de är där de är på egna väl intjänade resultat.

Jag uppmanar alla intresserade att åka till Mantorp och heja på, sparka däck och bli övertygade om att racing med Corvetter är skitkul och inte kräver stora modifieringar och trimning för att kunna hävda sig.

Tabellen inför finalen på Mantorp:

15+1+15+1+
15+1+15+1+
20+1+20+1
15+1+15+1

=138

12+1+12+1+
12+1+12+1+
12+1+16+1
12+1+12+1

=108

10,5+1+10,5+1+
9+1+10,5+1+
14+1+12+1
10,5+1+10,5+1

=95,5

7,5+7,5+
0+0
9+1+9+1

=35

13 Magnus Karlsson C5/LS2

16+1+14+1

=32

10,5+1+9+1+
10+0+0

=31,5

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: CCS Racing Cup 2013; Dax för final på Mantorp

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Jag uppmanar alla intresserade att åka till Mantorp och heja på, sparka däck och bli övertygade om att racing med Corvetter är skitkul och inte kräver stora modifieringar och trimning för att kunna hävda sig.
Hur snabb kan en klass 2 bil bli :?:
Jag tror att det kommer att krävas 1.27 tider för att vinna och att ingen (förutom möjligen jag själv) kommer att vara långsammare än 1.30.
När ni kommer, tveka inte kom fram och säg hej, så kan ni få kolla närmre på bilarna, diskutera mods m.m.

Själv har jag äntligen efter div. problem fått köra några varv med bilen. Och efter Falkenberg känner jag att jag har både Fredrik & Nibben inom räckhåll vid torrt väglag trots att bilen är så gott som i original utförande :wink:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: CCS Racing Cup 2013; Dax för final på Mantorp!

Inlägg av Mange_C5 »

Blir det torrt väder och utan olja på banan så tror jag också på 1,27 - 1,30-tider.
Mycket gummi i asfalten från slicks bilarna borde också hjälpa till. 8)

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

För dom som funderarar på att komma förbi:

SPVM:
Roadsport A där vi kör CCS Racing Cup 8)
Modsport här får vi med lite tur se både Ingvar Sand & Racelab med sina "kraftigt modifierade" Corvetter :shock:

Preliminära tider finalen

Några översiktliga hållpunkter för finalhelgen. Exakta tider kommer så snart vi kan bestämma
slutgiltigt tidsschema.

Fredag 27:e
Förmiddag – öppen friträning (kostnad meddelas senare)
Eftermiddag – friträning och kval SSK-klasser, Abarth och Ginetta

Lördag 28:e
SSK-serien ett race
Abarth, Ginetta två race
SPVM friträning och kval

Söndag 29:e
SPVM två race
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

http://www.sskserien.se/wp-content/uplo ... 2.pdf09.15

Fredag 27 sept
Friträning
09.00-09.15 Ginetta
09.20-09.35 Abarth + SSK Klass 2 + Klass 3 + Classic Racing
09.40-09.55 VOC Racing
10.00-10.15 Renault Junior + SSK Klass 1 + Classic Standard
10.20-10.40 Ginetta
10.45-11.05 Abarth + SSK Klass 2 + Klass 3 + Classic Racing
11.10.11.30 VOC Racing
11.35-11.55 Renault Junior + SSK Klass 1 + Classic Standard
11.55-12.50 Lunch
12.50
Förarmöte SSK klasser + Ginetta + Abarth
Friträning
13.15-13.30 Ginetta
13.35-13.50 Abarth
13.55-14.10 SSK Klass 2 + Klass 3 + Classic Racing
14.15-14.30 VOC Racing
14.35-14.50 Renault Junior + SSK Klass 1+ Classic Standard
Kval
14.55-15.15 Ginetta
15.20-15.40 Abarth
15.45-16.05 SSK Klass 2 + Klass 3 + Classic Racing
16.10-16.30 VOC Racing
16.35-16.55 Renault Junior + SSK Klass 1 + Classic Standard

Lördag 28 sept
Friträning
09.00-09.20 Modsport
09.25-09.45 RS + Clubman
09.50-10.10 Roadsport
10.15 Ginetta Race 1 10 varv
Abarth Race 1 10 varv
Friträning
11.05-11.20 Modsport
11.25-11.40 RS + Clubman
11.45-12.00 Roadsport A+B
12.05-12.15 Roadsport C
12.15-13.00 Lunch
Kval
13.00-13.20 Modsport
13.25-13.45 RS + Clubman
13.50-14.10 Roadsport A+B
14.15-14.35 Roadsport C
Race Flytande tidsschema
14.40 Ginetta 14 varv
Abarth 14 varv
SSK Klass 2 + Klass 3 + Classic Racing 14 varv
VOC Racing 14 varv
Renault Junior + SSK Klass 1+ Classic Standard 14 varv

Söndag 29 sept
Race 1 Flytande tidsschema
10.30 Modsport 15 varv
RS+Clubman 15 varv
Roadsport A+B 15 varv
Roadsport C 15 varv
12.30-13.30 Lunch
Race 2
13.30
Modsport 15 varv
RS+Clubman 15 varv
Roadsport A+B 15 varv
Roadsport C 15 varv

Hålltider
Besiktning
Fredag 09.00-12.00 ( Rullande besiktning efter träning)
Fredag 18.00-21.00
Lördag 07.30-09.00

Förarmöte
Fredag 12.50 (SSK Klasser+Ginetta+Abarth)
Lördag 08.00 (SPVM)

Sekretariatets öppettider
Torsdag 18.00-20.00
Fredag 07.30-20.30
Lördag 07.00-18.00
Söndag 09.30

Restaurangens öppettider
Fredag 08.00-17.00
Lördag 08.00-17.00
Söndag 08.00-17.00

Prisutdelning
Lördag ca17.30
Söndag ca15.30
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Man kan följa tävlingen via live timing här

http://www.amigoo.se/event/538
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Tack för titten ;) Man blir imponerad av corvetterna och förarna:) Bilarna är ju nästan veteran bilar ca 10 år gamla och kan köras på dom tiderna;) Tonis kan nog köra lika fort som Johnnys bil med slicks;) Ps Toni har 405hp i motorn ;)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Tonis bil väger som en Ford Fiesta... :wink:
1.26 tid i detta vädret är ju SuperNice. Gissar att Toni ändå inte är helt nöjd :mrgreen:
Hoppas CCS mästerskapet krockar med Roadsport även nästa år, annars är man FETT ifrånkörd :shock:
Grymt kul att se grabbarna på plats o lära sig lite trix, även om 3åringen jag tog med mig tog en del energi under dagen...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:Tonis bil väger som en Ford Fiesta... :wink:
1.26 tid i detta vädret är ju SuperNice. Gissar att Toni ändå inte är helt nöjd :mrgreen:
Hoppas CCS mästerskapet krockar med Roadsport även nästa år, annars är man FETT ifrånkörd :shock:
Grymt kul att se grabbarna på plats o lära sig lite trix, även om 3åringen jag tog med mig tog en del energi under dagen...
Som sagt, väghållning vs hk.. :wink:

CCS Racing Cup är CCS och SBF sanktionerat, hårdare konkurrens pga likvärdiga bilar och bör viktas lite tyngre än helgerna på Mantorp som mästerskap betraktat.

Skriv svar