Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Ricky »

Bengt skrev:Så, la upp några minuter innan familjen får sitt. Lite skillnad mellan 3,5liter o 6 liter V8, ett soft 1.56 varv, köra om C6 och mera lek med leksaken.. :D
http://youtu.be/TuI8Zw64YGE
KUL!
Var det Ove som låg framför i TVR:en?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Ubbe »

Det funkar inte på mobilen men på datorn borde det gå :roll:
/ Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Ricky »

Nu fick jag upp den. :)

Bra schvung där Ubbe. :)

Hade du koll på lufttrycket i däcken? Vad körde du på?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Ubbe »

Jaha var det en p-rulle jag la upp :mrgreen:

Jag körde på 2.1 bar i början, däcken komm upp i 2.5 bar efter första rundan sedan körde jag på 1.9 bar varma.
Här kommer det lite bilder på det du missade :cry: BildBildBildBildBild
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Gert
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: sön mar 21, 2010 16:49
Ort: Ystad

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Gert »

Många tack till alla som kom till denna underbara dag på Anderstorp.
Den var helt perfekt, allt från ett föredömligt förarmöte till sista metern på asfalten.
För de som orkade var det alltså möjlighet till 3 timmar och 20 minuters körning, - oslagbart!

Tack till er som är händiga med filmning och att få upp resultaten på nätet så vi alla kan njuta.

Anderstorp Raceway är en bana som måste besöka fler gånger.
Arbete pågår för att få till två tillfällen nästa år :D
_______________________
Tangera Apex. Rejsa på bana!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Bengt »

Ricky skrev:
Bengt skrev:Så, la upp några minuter innan familjen får sitt. Lite skillnad mellan 3,5liter o 6 liter V8, ett soft 1.56 varv, köra om C6 och mera lek med leksaken.. :D
http://youtu.be/TuI8Zw64YGE
KUL!
Var det Ove som låg framför i TVR:en?
Japp. Den gick bra i böjarna men saknar ett par hundra pållar på rakorna :)
Han körde snabbare sen utan passagerare.
Kollade igenom datat o som mest vart det 230 på rakan enligt gps med god marginal vid inbromsning.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Ubbe »

Hej!
Jag tycker genomgången vi hade på Anderstorp med videofilm av spårval, tips ,mm var jätte bra :P
Kan vara bra att ha samma upplägg på Mantorp :wink: speciellt när det blir första gången man kör på den banan :wink:

Bengt, kul att det funkade så bra med kylaren :P Har du någon länk till den kylaren :?:

Ps) Glöm inte att titta på våra filmer :wink: sök på ccs Anderstorp you tube :wink:
Mike L filmer :P https://www.youtube.com/channel/UCS28sS ... ture=watch

Filmerna finns också i tråden :wink:
Senast redigerad av Ubbe den tor jul 04, 2013 10:34, redigerad totalt 2 gång.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Ricky »

Så Ove saknade ett par hundra pållar...? -Ja då får han trimma lite då.. :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Bengt »

Ubbe skrev:Hej!
Jag tycker genomgången vi hade på Anderstorp med videofilm av spårval, tips ,mm var jätte bra :P
Kan vara bra att ha samma upplägg på Mantorp :wink: speciellt när det blir första gången man kör på den banan :wink:

Bengt, kul att det funkade så bra med kylaren :P Har du någon länk till den kylaren :?:

Ps) Glöm inte att titta på våra filmer :wink: sök på ccs Anderstorp you tube :wink:
Mike L filmer :P https://www.youtube.com/channel/UCS28sS ... ture=watch

Filmerna finns också i tråden :wink:
Tror att det är denna jag satte i..
http://dougrippie.com/products/ron-davi ... -line-kit/
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av mse »

Hade tänkt köpa DeWitts men denna klarar tydligen 500kusar o Anderstorp, räcker för mig !
Bengt, kul att du fick ordning på oljetempen. Jag har(naturligtvis) också oljetemp som skenar.
Är det någon speciell anledning att du valde DRM och inte Dewitt?
Dewitt har ett lägre pris och ger enklare slangdragning. Det som tekniskt går att se skillnad mellan dom är att Dewitt har oljekylaren på heta sidan medans DRM har den på kalla sidan. Rimligen bör DRM ge lite kallare olja av den anledningen. Frågan är hur stor eller liten skillnaden är?
Ex C5 Z06 2002
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Bengt »

Anders säljer den det är skälet :mrgreen:
Alltså vad jag läst mig till skall oljekylaren sitta på vänster sida. Det gör den på DeWitts oxå...
Oljeslangarna får plats, men men 90graders anslutningar fick jag montera de främre AN efter jag dragit slangarna..
Har man LS1 motor med batwing tråget blir det kul.... För oss med LS2 block är det lättare att montera kitet. Fick kapa o slipa lite på fläktkåpan i plast men så är det ju alltid...

Konstaterade oxå att 60 i :? treadwear var lite väl mjukt på framdäcken med 30min pass..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev: Konstaterade oxå att 60 i :? treadwear var lite väl mjukt på framdäcken med 30min pass..
Vad tror du orsaken var? 245/17 (dvs smala däck), för lite camber, fel däckstryck eller en kombination av flera?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Bengt »

Jag har 285/30-18 fram o körde knappast fullt. Köpte däcken av Christer på Racefactory o han trodde de kunde bli mjuka men vi fick inte fram 90 däck(hårda) på kort sikt. Bak har jag 90 o de ser finfina ut, de främre skull behöva hyvlas..
Körde med 2.2bar varmt. När däcken kallnade var trycket 1.5bar runtom :mrgreen:
Jag har 2.8grader camber fram..
60 i treadwear är kanske lågt på en så tung bil o 30min pass.. Perfekt för superstage dock!

Ps. Fått upp ögonen på Hankook Ventus TD Z221, kan de va nåt ??
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Mange_C5 »

Med tanke på 60 vs 90 låter det som Kuhmodäck?
Tror de helt enkelt är för mjuka för tunga bilar (om man inte kör TA eller SS), fästet borde varit grymt dock. Bredden borde räcka, cambern borde räcka gott, kanske något högt varmtryck men om du använder Kuhmo så kanske de kräver högre varmtryck än andra r-däck?
Kalltryck kan ibland behöva vara så lågt som 1,3 om det är varmt väder,så 1,5 kalltryck är fullt normalt om man skall pusha en stint.
Hankook? Inget märke jag sett användas i depåerna, är det ett r-däck?

edit* såg nu i signaturen att du har kuhmo + all möjlig info. :o
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av mse »

Anders säljer den det är skälet :mrgreen:
Alltså vad jag läst mig till skall oljekylaren sitta på vänster sida. Det gör den på DeWitts oxå...
Oljeslangarna får plats, men men 90graders anslutningar fick jag montera de främre AN efter jag dragit slangarna..
Har man LS1 motor med batwing tråget blir det kul.... För oss med LS2 block är det lättare att montera kitet. Fick kapa o slipa lite på fläktkåpan i plast men så är det ju alltid...
Ok, Dewitt borde fungera oxo. Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra. Dewitt kan man ansluta med oljeledningarna från C6 LS2 om man borrar och gängar in oljetempgivaren i adaptern. Då får man oxo fördelen med att få bypass för oljan. Men en jobbig installation med rör/slangar blir det som du säger med batwingtråg.

Alternativet till dessa vattenoljekylare är en standalone oljekyl, exvis denna : http://www.trendab.se/72-raders-setrab- ... c-184.aspx Men då är det nästan ett vinterprojekt...
Ex C5 Z06 2002
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av Bengt »

DET SMARTA med att ha en kombinerad kylare är att man inte behöver termostater o sånt skit som bara kan krångla. Vattnet värmer först upp oljan o sen bidrar vattnet med att sänka oljetempen... Med en lös oljekylare kan det ta TID att få upp tempen... Jag hade en grad kallare kylarvatten på banan är på motorvägen till banan...????
Som sagts skall man köra på bana är det kylning av motor o bromsar som gäller, man har ju liksom ingen nytta av 500hk o R-däck annars...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan

Inlägg av mse »

DET SMARTA med att ha en kombinerad kylare är att man inte behöver termostater o sånt skit som bara kan krångla. Vattnet värmer först upp oljan o sen bidrar vattnet med att sänka oljetempen... Med en lös oljekylare kan det ta TID att få upp tempen...
Så sant! Det är det jag tänkte på oxo. :)
Ex C5 Z06 2002
Skriv svar