Tändningsproblem som kommer och går

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
selin22
Nykomling
Nykomling

Tändningsproblem som kommer och går

Inlägg av selin22 »

Är nygammal medlem här, minns inte vad jag hade för användarnamn tidigare, men vet att det finns stor kompetens bland folket här.

Jag har en c4 -92 6vxl manuell och när det I går var kanonväder så det blev det targa av och långtur med bilen. Som vanligt gick den kanonfint fram till en punkt, mitt inne i stan så klart, där den plötsligt bara tvärdog. När jag försökte starta tände den till sporadiskt och oregelbundet emellanåt med rejäla baktändningar då och då samtidigt som varvräkaren hoppar upp och ner med en väldig fart. Efter stått 5 minuter startade den, gick klockrent några sekunder för att lika abrupt stanna igen. Försökte starta igen och fick återigen miständningar. Efter 10 minuter startade den igen och gick klockrent. På väg ut ur stan, efter ca en kvarts körande, stannade jag till på coop för att handla.

När jag nu startade bilen igen gick den orent från start, körde försiktigt och hade samma ojämna tändning i ca en km innan den tvärdog ännu en gång. Samma procedur som första gången, efter en kvart startade den och gick helt normalt. Efter 1,5 mil tvärdog den återigen, samma symptom som första gången och samma misständningar när jag försökte starta. Sen plötsligt efter en kvart startade den och gick ännu en gång fullt normalt, denna gången hela vägen hem (ca 2,5 mil). Väl hemma kom den någon liten misständning men den stannade inte. Lät den gå på togång, gick oroligt till och från, stannade då och då men startade direkt igen. Så i dag tänkte jag börja felsöka, såklart gick den i dag bättre än någonsin och missade inte en enda tändning. Har nu kört bilen en timme utan att få ett enda symtom, på tomgång går den bättre och jämnare än vanligt.

Som alltid när en c4 misständer så misstänker man ju såklart optispark men då brukar det väl mest vara startproblem till att börja med för att inte tända alls när den lägger av, eller? Har aldrig kollat felkoder på bilen innan men får nu på 4.1 ut H16, H34 och H36. Har ingen aning om detta är nya koder eller gamla som ligger kvar men misstänker att de kom under gårdagen.

16 OptiSpark Low Resolution (Fuel)
34 MAP Voltage Low (High Vacuum)
36 OptiSpark High Resolution (Timing)

Finns det några teorier där ute om vad som kan vara fel?
Corvette C4 -92
LT1, 6vxl Manuell
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Tändningsproblem som kommer och går

Inlägg av Jake »

Ser ut och låter som optispakren har fått fukt i sig. BYT!
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
selin22
Nykomling
Nykomling

Inlägg av selin22 »

Efter inlägget ovan har jag kört minst hundra mil med bilen och den har gått helt perfekt utan att misstända eller vara svårstartad en enda gång... tills i går. När ungefär samma procedur som i inlägget ovan upprepade sig redan från första startförsöket, där den dock drog igång efter lite malande och gick perfekt i en kvart innan den började igen. I dag tog jag den på en ny provtur, denna gången gick den perfekt 3 - 4 mil innan den började men tänkte att jag skulle testa lite mer hur den betedde sig. Det visade sig variera väldigt hur lång tid det tog mellan gångerna den stannade och hur länge jag fick stå still innan den startade ordentligt igen. Vissa gånger stod jag bara 30 sekunder och som längst 45 minuter. Den gick allt från 200 meter till 2 mil innan den började strula.

Denna gången upptäckte jag en ny sak. Om jag står med tändning på efter den stanat klickar det till i ett relä (låter det som) bakom handskfacket varpå varvräknaren hoppar till, i bland en gång och i bland hoppar den upp och ned i 10 sekunder samtidigt som man hör ett knastrande ljud från motorrummet. För första gången fick jag också service engine och service ASR, samtidigt. Detta låter mer som glappkontakt än defekt opti för mig. Får felkoder 16, 36 och denna gång även 42 som är relaterad till knacksensorns jordning om jag fattat det rätt.

Har letat runt massor av forum men hittar ingen med samma symptom. I de fall jag hittat verkar det som att optisparken klickar någon enstaka gån för att sedan lägga av helt. I ett amerikaskt forum (minns inte vilket) såg jag däremot ett inlägg där någon nämnde något om en glappande jordkabel som skulle ge ungefär samma symptom som optin. Detta skulle förklara glappkontakten och felkoden på knacksensorns jordning.

Någon som känner igen symtomen eller har någon teori? Känner inte för att chansa och byte opti om det nu inte är den som är felet.
Corvette C4 -92
LT1, 6vxl Manuell
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Thure »

Hej,

Hade liknande problem på en ZR1 1991 som jag ägde för ett par år sedan.
Oftast när den var ordenkligt varmkörd och man hade stängt av motor och
skulle starta igen var den helt död,ibland ett litet liv som orkade driva intrumentet men inte mer.
Oftast startade den efter en stund,problemet eskalerade,misstänkte glappkontakt eftersom den
var helt död och efter en stund startade utan problem.Metall vidgar sig av värme,och är det dålig kontakt
blir det ännu sämre vid högre temp.På min zr1 var det minuspolen som det var dålig kontakt,bulten var
för lång och bottnade i batteriet,innan rätt moment.Kortare bult och kontaktpasta löste problemet.
Knastrande ljud tyder på dålig kontakt i batteripol,samt klapprande relän detsamma.
Börja kolla detta först och skulle det mot förmodan inte vara detta,så får du gå vidare med apmetoden.
MVH
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
selin22
Nykomling
Nykomling

Inlägg av selin22 »

Min har ju gott om ström i alla lägen, i alla fall till startmotorn, så antagligen är det någon enskild jordpunkt som spökar. Antar att det är bäst att börja med att rengöra alla jordpunkter innan man letar vidare. Finns det någon som vet vart alla jordpunkter sitter?
Corvette C4 -92
LT1, 6vxl Manuell
selin22
Nykomling
Nykomling

Inlägg av selin22 »

En sista uppdatering i denna tråd. Jag gick över alla jordpunkter jag kunde hitta, skrapade rent, rengjorde bultarna och på med kopparpasta innan jag drog åt. Hittade till och med en jordkabel som gått av som självfallet byttes. Drog även en ny kabel från tänspolens jorpunkt på motorn till ramen. Bilen gick tillsynes bättre till en början men efter ett tag stannade den, nu blev det ett konstant fel som återkom varje gång bilens tempmätare gick över 92 grader, det felade inte en gång. Dock upplevde jag inte reläglappet fler gånger så det var definitivt inte ogjort arbete.

Forumsök gav till slut denna tråd:
http://forums.corvetteforum.com/c4-tech ... -dies.html

Beställde direkt ny opti och ny vattenpump. Efter att ha bytt dessa så går bilen perfekt, även när den gått riktigt varm. Problemet löst!
Corvette C4 -92
LT1, 6vxl Manuell
Skriv svar