Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Förslag på regler under tävling med Oldies bilar..?

Inlägg av 745 »

Bertilsson skrev:Roadsportreglementet funkar väl bra, inte för att jag har kört förstås, men det låter bra... Hur är det i CCS-serien, är det uppdelat i klasser enligt reglementet? Min bil hade platsat i Roadsport klass C (jag har 7,6kg/hk). Kan nog vara ganska ensamt i den klassen i CCS... Men, det är ju inte riktigt samma som att köra KM. Får kanske skaffa en båge så småningom och leka lite mer på bana...
I CCS Racing Cup kör vi klass 2 (Roadsport A) klass 3 (Roadsport B).
Skillnaden mellan CCS och roadsport är att vi tillåter färre modifieringar: urmontering utav inredning m.m. för att det ska bli enklare och billigare.
Fullständigt reglemente finns på CCS hemsida under racing.

Jag provade själv Roadsport med min C4 2011 (hamnade tyvärr precis ovanför gränsen mellan B & C :evil: ) men trots det var det riktigt kul och jag var vid några tillfällen snabbare än klass A Corvetterna :D
Så nu står det en C5Z06 i garaget som ska köras i CCS Racing Cup 2013.

I klass 2 kör C4 ZR-1 & Grand Sport C5 C6 (ej ZR-1 och Z06 m. restriktor).
I Klass 3 kör std C4

Vad tror du om att gå upp och köra i klass 3(Roadsport B) :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Bertilsson skrev:Det andra (förutom bågen) är ju inget speciellt svårt att skaffa och montera, mer än att det kostar några slantar förstås, men det är ju inga jättepengar, och på rätt ställe tycker jag då det handlar om den egna säkerheten.

Det är lite värre med min försäkring kanske, jag har en MHRF försäkring på min bil, skitbilligt! Men bilen ska ju vara original för det, svårt att smyga bort bur och sitta-still stolar osv... :roll:

Leka på bana ska jag absolut fortsätta med, utan att tävla. Ska skaffa lite bättre bromsar i vinter, de dog lite på Knutstorp...
Helt rätt 8)
Mycket utav utrustningen går att köpa beg. (dessutom behöver du bara 1 stol om du inte ska ha en passagerare när du ska tävla :lol: )
både båge & stol går att montera så att det går att ta ur sätta in.
OM du ska byta bromsar rekommendera jag C5 std fram kompletera gärna med kylning
http://www.vbandp.com/C4-Corvettes/C4-B ... 85-87.html
OBS :!: Kolla fälgstrlk.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie

Inlägg av Bertilsson »

Det jag ska prova med till nästa år är att skaffa bra belägg. Jag körde på Knutstorp med ett paket som jag tror kommer från Bromsmannen (jag köpte fälgar och borrade/slitsade skivor och belägg till det av en privatperson, han hade sålt sin Corvette innan han satte på dessa sakerna. Nya oanvända alltså, men beläggen kändes i princip som original.)

Något tips på bra belägg kanske? Tävlar ju inte, så det behöver inte vara det absolut bästa som finns, men det får gärna klara några bandagar...

Nu är vi en liten smula ifrån topic känns det som... :oops:
/Johan

C4 1984
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Det rör sig under ytan (snö-skaren) vad det gäller aktiviteter för gammelbilarna 2013. :)

Oldies KM banracing kommer troligtvis även 2013 i stort sett att köras som tidigare och jag undrar om ni som deltar har några åsikter om eventuella begränsningar som vi bör ge förslag på att införa i avsikt att behålla den trevliga och lättsamma atmosfär vi redan nu har?

Som tidigare nämnts bör alla kunna ställa upp med den bil de redan har och kör med på gatan. :)

Krav som skattad, besiktigad och godkänd bil (minst 3-punktsbälten, fastsatt batteri, isolerad + pol) osv finns ju redan.

Så har ni några åsikter om lämpliga restriktioner, tex man bör tillåta R-däck eller moderna 18"-19" lågprofilare eller vad det nu kan röra sig om kan ni väl skicka ett PM till mig så gör jag en sammanställning och tar det mer racingsektionen.

Det blir enklare än om åsikter för och emot ska dras i långbänk direkt i tråden.

Det vore bra om ni alla skrev precis vad ni tycker. :)

Tex:
-Jag tycker allt ska vara helt fritt.

Eller:
-Jag tycker allt är bra men att man bör köra endast med tidsenliga standarddäck.

Skriv ner det NI själva tycker och PM:a till mig.

Tänk på att det är de som framför sina åsikter som blir hörda, de som tiger tyst går inte att lyssna på..

Så skicka ett PM så vi som kör kan få till något som passar den stora massan och klubbaktiviteterna kommer att tillpassas deltagarna. :)

Då har vi chansen att få ihop ett gediget startfält med många nya ansikten på KM! :D

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Tänkte vi kan skrämma liv i den här tråden nu då 2013 års KM körts. :)

Hoppas alla som körde KM hade en lika trevlig helg som jag hade! :)

Vad det gäller frågan om regler och antal varv vi ska köra osv med våra gammelbilar så är det så att vi har en hel del att säja till om själva. VI = du, ni, jag och alla som är med och kör.

I år körde jag själv på R-däck och det ger ju en del fördelar, finns det önskemål om begränsning av däcksval eller kanske andra funderingar om hur det bör se ut för att alla ska vilja och kunna vara med?

Eller är vi nöjda med dagens upplägg?

Ös nu på med åsikter! :)

Det vore bra om vi begränsar oss till att ni som redan kör Oldies banracing med era bilar eller ni som planerar/funderar på/vill göra/prova detta luftar era idéer här.

Då blir det lättare att komma till slutsatser. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Det vore också bra att ställa samman en mejling och telefonlista för oss som kör och som sedan vartefter fylls på med nya deltagare. :)

Då har vi lättare att få kontakt och diskutera eventuella ändringar och dela erfarenheter mm.

Skicka gärna ett PM med kontaktinfo till mig så sammanställer jag en lista.

Jag vet att inte alla hänger aktivt här på forumet och känner ni till någon sådan person så kan ni väl tipsa om detta så vi kan hålla kontakten. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Jag kommer nog köra nästa år både dragracing och bana men min c3 -68 427bb har jag tänkt. Men kommer inte köpa r-däck och vara så seriös utan mer för att det är kul att använda bilen och gasa förstås :) Som jag sett så verkar det inte vara många som kör sina c3or seriöst på bana så blir ju lite orättvist om det bara är 1 som åker på r-däck :P

Här kommer en bild på vetten, ska ha gått som racebil fram till 71 på ön Guernsey. Sitter hårdare fjädring, grövre krängare och camberstag bak så den går nog ganska bra på bana hoppas jag ska bli kul att testa :) Bygger ju ny motor nu också så hoppas nästa säsong blir toppen!

Bild
Senast redigerad av Meatos den tis aug 20, 2013 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
Medlemsnummer 3955
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Halloy Meatos. :)

Tack för input. Bild

Det vore kul om du hängde på lite bankörning nästa år, det låter ju som bilen har potential med hårdare fjädring etc. :)

Det är fler än bara jag som har R-däck men det var bara jag som kom till start i årets KM.

Vi avvaktar input från flera åkare så ser vi vad majoriteten tycker. :)

Jag har noterat ditt telnummer och mailadress så du kan radera dessa utifall du inte vill ha de liggande öppet på forumet. Bild

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar