Hej
Min security lampa lyser under färd men blinkar som vanligt när man låser upp. Ibland slocknar den som den ska, ibland lyser den.
Händer även ofta att när jag vrider om nyckeln så lyser allt men när jag ska starta så slocknar allt och motorn är död.
Igår hände en ny sak, den började dumma sig igen och gick inte att starta men till slut så startade den men misstände och när jag gasade dog den. Larmade på och av flera gånger och till slut så startade den och gick som vanligt.
Jag har provat med reservnyckeln men inget hjälper, ibland finns felet där och ibland inte.
Någon som har några tips?
Mvh
Anders
Security
Re: Security
Jag hade samma problem under lång tid och det visade sig efter mycket sökande på nätet att problemet var att bilens datasystem inte kände igen motståndet som finns i bilnyckeln. Det finns 15 olika motståndsalternativ i nyckeln och om datasystemet får en signal som skiljer sig mer än X% så startar inte motorn alternativt tänds securitylampan under färd. Det senare var det som ledde mig fram till lösningen.
Det blir ju en felkod i samband med detta och i mitt fall så kunde jag eliminera allt utom tändlåset - du måste felsöka själv med hjälp av service manual för det finns naturligtvis andra felkällor. Fixen i mitt fall var antingen att byta tändlås - dyrt och rätt onödigt då det BARA finns 15 kombinationer av motstånd - alternativt att ersätta nyckelns motstånd med ett fast motstånd. Vilket motstånd var enkelt att fastställa genom att mäta resistensen över motstånden på nyckeln med ett standardinstrument. Sedan skaffade jag rätt motstånd via ELFA - ca 20 kr - och lödde in dem istället för motsvarande i tändlåset. Det tog några minuter och sedan var problemet borta för alltid. Grundproblemet i mitt fall var GLAPP i den del av tändlåset som läser av motståndet i nyckeln.
Om du gör som jag så får du visserligen LITE sämre säkerhet men hur å andra sidan gissar jag att de som stjäl bilar är rätt väl medvetna om hur de passerar denna spärr - krävs bara 15 olika fast motstånd vars värde finns tillgängliga på webben.
Det blir ju en felkod i samband med detta och i mitt fall så kunde jag eliminera allt utom tändlåset - du måste felsöka själv med hjälp av service manual för det finns naturligtvis andra felkällor. Fixen i mitt fall var antingen att byta tändlås - dyrt och rätt onödigt då det BARA finns 15 kombinationer av motstånd - alternativt att ersätta nyckelns motstånd med ett fast motstånd. Vilket motstånd var enkelt att fastställa genom att mäta resistensen över motstånden på nyckeln med ett standardinstrument. Sedan skaffade jag rätt motstånd via ELFA - ca 20 kr - och lödde in dem istället för motsvarande i tändlåset. Det tog några minuter och sedan var problemet borta för alltid. Grundproblemet i mitt fall var GLAPP i den del av tändlåset som läser av motståndet i nyckeln.
Om du gör som jag så får du visserligen LITE sämre säkerhet men hur å andra sidan gissar jag att de som stjäl bilar är rätt väl medvetna om hur de passerar denna spärr - krävs bara 15 olika fast motstånd vars värde finns tillgängliga på webben.
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis jul 16, 2013 17:01
Re: Security
Ok tack för svar. Den är på verkstad nu men dem är inte proffs på corvette så är lite orolig.
Jag får fel kod B2723, key sircuit någonting så det verkar ju vara samma som ditt problem. Ska meddela verkstaden detta. Jag mätte motsånden på nycklarna och dem visade lite olika, den ena 599 och den andra 597, borde bli nyckel alt. 12 om jag kollar rätt i den tabellen jag hittade.
Mvh
Anders
Jag får fel kod B2723, key sircuit någonting så det verkar ju vara samma som ditt problem. Ska meddela verkstaden detta. Jag mätte motsånden på nycklarna och dem visade lite olika, den ena 599 och den andra 597, borde bli nyckel alt. 12 om jag kollar rätt i den tabellen jag hittade.
Mvh
Anders