Litet tips!
Vi har ju bilar som står och väntar på våren. En viktig del är ju batteriet kondition och vilken underhålls laddare man ska använda.
CTEK är ju marknadsledande känns det som och har därför ett premium pris på sina grejor.
Var på Clas Ohlsson i Liljeholms Gallerian (Stockholm) igår och såg att dom har sänkt priset på Zafir 100 modellen.
999 ->699
Zafir 100 är en speciell CO model. Säljs bara där!
När jag läste igenom dom tekniska specifikationerna så verkar den exakt lik CTEK MXS 7.0 som säljs "överallt".
Mailade CTEK supporten och fick det bekräftat.
Kollade på CO online shop och där har den sitt ordinarie pris. Så jag vet inte om det "bara" är LIljeholms butiken som sänkt priset.
Fanns ca 10 st liggande på REA hyllan mitt i en av gångarna!
H/Jörgen
Inför Vintern!
Inför Vintern!
C6 2008 Cab Triple Black, MN6, Z51, NPP
Re: Inför Vintern!
Jag vil bara flika in att CTEC inte alltid funkar så bra som utlovat.
Jag köpte för ett par år sedan en av deras laddare (som inte var den minsta modellen) där det utlovades att laddaren kunde vara kontinuerligt kopplad till batteriet över vintern för underhållsladdning.
Den laddaren fick tupp-juck i elektroniken och laddade okontrollerat för fullt.
Laddaren blev otroligt varm och batteriet kokade torrt och blev totalförstört.
Den enda trösten var att inget tog eld..
Det är mycket möjligt att just mitt exemplar av laddare var beskaffad med ett unikt fel..?
Jag lämnar numera inga laddare påslagna och kopplade till batteriet längre stunder än absolut nödvändigt.
//Rcky.
Jag köpte för ett par år sedan en av deras laddare (som inte var den minsta modellen) där det utlovades att laddaren kunde vara kontinuerligt kopplad till batteriet över vintern för underhållsladdning.
Den laddaren fick tupp-juck i elektroniken och laddade okontrollerat för fullt.
Laddaren blev otroligt varm och batteriet kokade torrt och blev totalförstört.
Den enda trösten var att inget tog eld..
Det är mycket möjligt att just mitt exemplar av laddare var beskaffad med ett unikt fel..?
Jag lämnar numera inga laddare påslagna och kopplade till batteriet längre stunder än absolut nödvändigt.
//Rcky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Inför Vintern!
Hejs
Ja, även Ctek kan gå sönder!
Det är förövrigt inte så bra att bara ladda under långa tider, batteriet blir överkokt/torrt!
Batteriet ska motioneras i, ur, i, ur o.s.v.! Dock inte allt för tätt! Det är laddning som tar död på batteriet!
Och även stilla "stående", sulfaterar!
Ja, även Ctek kan gå sönder!
Det är förövrigt inte så bra att bara ladda under långa tider, batteriet blir överkokt/torrt!
Batteriet ska motioneras i, ur, i, ur o.s.v.! Dock inte allt för tätt! Det är laddning som tar död på batteriet!
Och även stilla "stående", sulfaterar!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Inför Vintern!
Det beror på vad man köper för batterier , pengar och kvalitet brukar följas åt .
/Christer
/Christer
/Christer 

Re: Inför Vintern!
Chrippe skrev:Det beror på vad man köper för batterier , pengar och kvalitet brukar följas åt .
/Christer
Så är det



Men när det gäller bilar som står still ett halvår i taget så välj ett batteri som klarar urladdningar bättre
Och lossa -polen när bilen ställs i dvala
Ett bra batteri är optima gult
/Jerka
Re: Inför Vintern!
Det räcker och ladda batteriet en till två gånger per vinter, behövs ej mer. Glöm ej koppla ur minuskabeln
MVH Conan999
Re: Inför Vintern!
Samma visa varje år!!
Om man ska använda bilen någon gång då vädret är lämpligt under vinterhalvåret,ok använd en ctek laddare.
Men ska bilen stå garagerad hela säsongen så koppla lös och ladda upp batteriet ,något dygn,
Sedan laddar man upp det igen dagen innan man ska igång med bilen på våren,det räcker.
Vilket batteri man ska använda är det ju också en massa svammel om.
delco orginal funkar enligt mitt tycke bäst,det jag har nu är mellan 12 och 15 år minns inte riktigt.
Eljest gäller att det ska tåla corvettens laddning ,vilket mindre billigare batterier inte gör,och ett dåligt batteri dödar generatorn blixtsnabbt.Vetten är ju byggd för sidopolsbatterier att sätta dit ett toppolsbatteri funkar ju om man byter kablar eller har väldigt bra övergångsadeptrar,vilket tyvärr inte brukar finnas,utan det är mjuka blykabelskor som börjar glappa tämligen omgående.

Om man ska använda bilen någon gång då vädret är lämpligt under vinterhalvåret,ok använd en ctek laddare.
Men ska bilen stå garagerad hela säsongen så koppla lös och ladda upp batteriet ,något dygn,
Sedan laddar man upp det igen dagen innan man ska igång med bilen på våren,det räcker.
Vilket batteri man ska använda är det ju också en massa svammel om.
delco orginal funkar enligt mitt tycke bäst,det jag har nu är mellan 12 och 15 år minns inte riktigt.

Eljest gäller att det ska tåla corvettens laddning ,vilket mindre billigare batterier inte gör,och ett dåligt batteri dödar generatorn blixtsnabbt.Vetten är ju byggd för sidopolsbatterier att sätta dit ett toppolsbatteri funkar ju om man byter kablar eller har väldigt bra övergångsadeptrar,vilket tyvärr inte brukar finnas,utan det är mjuka blykabelskor som börjar glappa tämligen omgående.