ljud som man kan älska......
ljud som man kan älska......
Ingen Corvette men ljudet gör att man blir kär.http://www.bilsport.se/artikel/akta-she ... racerbanan
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: ljud som man kan älska......
BRM V16 är ju en klassiker i underbart motorljud..http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE 

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: ljud som man kan älska......
Hejs
Ja, bäst ljud utan elektronik! Dock sämre prestanda... Tyvärr..
Ja, bäst ljud utan elektronik! Dock sämre prestanda... Tyvärr..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: ljud som man kan älska......
Vet inte var du får detta från Magnum..magnum skrev:Hejs
Ja, bäst ljud utan elektronik! Dock sämre prestanda... Tyvärr..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: ljud som man kan älska......
Hejs
Vinna ett race är inte bara en bra bil, förare & massa hästkrafter.. Det tar tid att vara i depån och tanka! Eller?
Vinna ett race är inte bara en bra bil, förare & massa hästkrafter.. Det tar tid att vara i depån och tanka! Eller?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: ljud som man kan älska......
Kan du bekräfta ditt påstående and prestanda?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: ljud som man kan älska......
Hejs
Mot frågor: Hur många hästar har din bil? (som är jäkligt frän!) Kanske har du ungerfär lika många hästar som någon form av C5-6 modell.
Kör du ifrån C5-6:orna i ett lopp på 2 timmar eller så, typ F1 längd? Eller ännu värre Le Mans 24 timmars..
Tankar du tillräckligt med soppa för 2 timmars race så blir din bil rätt tung, eller?
En C6 behöver hälften eller mindre för att göra samma jobb, eller?
Allt detta bortsett väghållning & förare, utom det som en massa soppa gör för väghållning!
Mot frågor: Hur många hästar har din bil? (som är jäkligt frän!) Kanske har du ungerfär lika många hästar som någon form av C5-6 modell.
Kör du ifrån C5-6:orna i ett lopp på 2 timmar eller så, typ F1 längd? Eller ännu värre Le Mans 24 timmars..
Tankar du tillräckligt med soppa för 2 timmars race så blir din bil rätt tung, eller?
En C6 behöver hälften eller mindre för att göra samma jobb, eller?
Allt detta bortsett väghållning & förare, utom det som en massa soppa gör för väghållning!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: ljud som man kan älska......
magnum skrev:Hejs
Mot frågor: Hur många hästar har din bil? (som är jäkligt frän!) Kanske har du ungerfär lika många hästar som någon form av C5-6 modell.
Kör du ifrån C5-6:orna i ett lopp på 2 timmar eller så, typ F1 längd? Eller ännu värre Le Mans 24 timmars..
Tankar du tillräckligt med soppa för 2 timmars race så blir din bil rätt tung, eller?
En C6 behöver hälften eller mindre för att göra samma jobb, eller?
Allt detta bortsett väghållning & förare, utom det som en massa soppa gör för väghållning!

En stilla fråga.. vad har depåstopp och bränsleförbrukning med "ljud som man kan älska" att göra?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: ljud som man kan älska......
Du kommer med ett påstående om elektronik som om den av sig själv ökar "prestandan" och jag undrar vad detta påstående bygger på för fakta, kan du nu vara vänlig att redogöra för detta?magnum skrev:Hejs
Mot frågor: Hur många hästar har din bil? (som är jäkligt frän!) Kanske har du ungerfär lika många hästar som någon form av C5-6 modell.
Kör du ifrån C5-6:orna i ett lopp på 2 timmar eller så, typ F1 längd? Eller ännu värre Le Mans 24 timmars..
Tankar du tillräckligt med soppa för 2 timmars race så blir din bil rätt tung, eller?
En C6 behöver hälften eller mindre för att göra samma jobb, eller?
Allt detta bortsett väghållning & förare, utom det som en massa soppa gör för väghållning!
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: ljud som man kan älska......
Hejs
Elektronisk styrd bränsle insprutning går att styra mer exakt än en helt mekanisk bränsle tillförsel! Därmed lägre bränsleförbrukning, därmed bättre prestanda, behöver inte tanka så ofta eller göra bilen tyngre med en stor bränsle tank för att komma i "mål"!
Vaför används elektronisk bränsle insputning i dag i snudd på alla förbränningsmotordrivna saker oavsett om det är bensin, diesel, alkohol eller gas som förbränns?
Om detta räknas som fakta är väl tveksamt, men det är så som jag förstått det, men jag kanske har fattat fel?
Jag tycker dock att ljudet av en stor motor med förgasare är betydligt trevligare än en insprutare som går "för" exakt!
Och som sagt: Det var ljudet det i första hand handlade om!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag lade till "Dock sämre prestanda... Tyvärr.." i mitt första inlägg i denna tråd!
Elektronisk styrd bränsle insprutning går att styra mer exakt än en helt mekanisk bränsle tillförsel! Därmed lägre bränsleförbrukning, därmed bättre prestanda, behöver inte tanka så ofta eller göra bilen tyngre med en stor bränsle tank för att komma i "mål"!
Vaför används elektronisk bränsle insputning i dag i snudd på alla förbränningsmotordrivna saker oavsett om det är bensin, diesel, alkohol eller gas som förbränns?
Om detta räknas som fakta är väl tveksamt, men det är så som jag förstått det, men jag kanske har fattat fel?
Jag tycker dock att ljudet av en stor motor med förgasare är betydligt trevligare än en insprutare som går "för" exakt!
Och som sagt: Det var ljudet det i första hand handlade om!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag lade till "Dock sämre prestanda... Tyvärr.." i mitt första inlägg i denna tråd!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: ljud som man kan älska......
Jag förstår vad du menar Magnum.
Min poäng är att en bils prestanda INTE automatiskt ökar för att man använder elektronik.
Min poäng är att en bils prestanda INTE automatiskt ökar för att man använder elektronik.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: ljud som man kan älska......
Hejs
Så är det så klart Ricky, det går ju förståss att få ihop & justera (mappa) allt helt åt skogen också
Så är det så klart Ricky, det går ju förståss att få ihop & justera (mappa) allt helt åt skogen också

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: ljud som man kan älska......
Nu förstår jag inte vad du menar igen.
En viss motor med optimerad bränsleblandning med förgasare får INTE mer effekt bara för att man monterar en insprutning.
Jag tror att du fått allt lite om bakfoten här.
En viss motor kan bara leverera en viss effekt under ett givet AF förhållande.
En viss motor med optimerad bränsleblandning med förgasare får INTE mer effekt bara för att man monterar en insprutning.
Jag tror att du fått allt lite om bakfoten här.
En viss motor kan bara leverera en viss effekt under ett givet AF förhållande.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: ljud som man kan älska......

Pojkar !
http://www.superchevy.com/technical/eng ... ewall.html
Ricky har rätt, vid ett givet varvtal och belastningsfall/MAP värde, borde en förgasarmotor ha samma effekt. Problemet är att vid alla andra varvtal och belastningsfall(läs gaspådrag/MAP värde) i samma motor torskar en förgasarmotor i alla väder(bokstavligt - temp/altitud/fukt). Alltså i verkliga livet när man tar ut förgasarmotor i friska luften efter bromsbänken o det är 10 grader kallare ute o regnar blir det torsk

Edit - PS. Jag tycker Jonnys bil låter bäst !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: ljud som man kan älska......
Bra beskrivet där Bengt. 
En elektroniskt styrd insprutning / tändning ger oftast en betydligt mer ekonomisk och dynamisk motor.

En elektroniskt styrd insprutning / tändning ger oftast en betydligt mer ekonomisk och dynamisk motor.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: ljud som man kan älska......
Hejs Ricky
Nu kanske jag var lite oklar eller så missuppfattade du vad jag skrev!
Vad jag menade var att det går att göra fel även om man har elektroniskt styrd insprutning! Stoppa dit fel prylar & mappa galet!
Tack Bengt för klargörandet om insprutning vs förgasare!
Oj Ricky, du har skrivit igen och svängt!
Nu kanske jag var lite oklar eller så missuppfattade du vad jag skrev!
Vad jag menade var att det går att göra fel även om man har elektroniskt styrd insprutning! Stoppa dit fel prylar & mappa galet!
Tack Bengt för klargörandet om insprutning vs förgasare!
Oj Ricky, du har skrivit igen och svängt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: ljud som man kan älska......
Varför diskutera felaktiga inställningar?
NEJ Magnum, jag har INTE svängt!
Det är nog dessvärre så att du inte greppar skillnaden på dynamisk motor och prestanda.
DU hävdar att en icke elektroniskt styrd motor automatiskt har sämre prestanda än en förgasarmotor, detta påstående är fel och om du fortsätter att älta vidare så borde du producera någon form av konkreta bevis för dina uttalanden!
NEJ Magnum, jag har INTE svängt!
Det är nog dessvärre så att du inte greppar skillnaden på dynamisk motor och prestanda.
DU hävdar att en icke elektroniskt styrd motor automatiskt har sämre prestanda än en förgasarmotor, detta påstående är fel och om du fortsätter att älta vidare så borde du producera någon form av konkreta bevis för dina uttalanden!
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: ljud som man kan älska......
Ni är för Goa grabbar;) Hur ska det här sluta;) Jag vet att förgasare har ett mycket mustigare ljud en insprutning kan åstadkomma;)
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: ljud som man kan älska......
Hejs igen Ricky
Citat från Ricky: "DU hävdar att en icke elektroniskt styrd motor automatiskt har sämre prestanda än en förgasarmotor, detta påstående är fel och om du fortsätter att älta vidare så borde du producera någon form av konkreta bevis för dina uttalanden!"
JAG har aldrig sagt eller skrivit att man automatiskt får mer eller mindre prestanda av den ena eller andra typen!
Men om du läser lite noggrannare vad Bengt skrev nyligen så ser du skillnaden!
"Problemet är att vid alla andra varvtal och belastningsfall(läs gaspådrag/MAP värde) i samma motor torskar en förgasarmotor i alla väder(bokstavligt - temp/altitud/fukt). Alltså i verkliga livet när man tar ut förgasarmotor i friska luften efter bromsbänken o det är 10 grader kallare ute o regnar blir det torsk".
Naturligtvis vid ett optimalt tillfälle så är skillnaden noll, men vid alla andra tillfällen..
Nu är det också frågan: Vad är prestanda? Det är inte samma sak som effekt, eller hur?
Prestanda är hela vägen: Hästkrafter, vridmoment, varvtal, dynamik, bränsleförbrukning och säkert något mer, medans effekt är bara hästkrafter, varvtal och vridmoment.
Har du inte svängt Ricky? Citat från dej: "En elektroniskt styrd insprutning / tändning ger oftast en betydligt mer ekonomisk och dynamisk motor." Det är just det jag har försökt få fram, fast inte med dom orden och du har protesterat vilt! Eller är det en missuppfattning från min eller din sida?
Det är vad jag har begripit! En elektroniskt bränsle insprutad motor är effektivare och därmed har bättre prestanda än en förgasar motor förutsatt att båda är optimerade!
Det jag skrev: "Så är det så klart Ricky, det går ju förståss att få ihop & justera (mappa) allt helt åt skogen också" var lite på skoj för att avrunda det hela men jag kanske var lite oklar där också med en smily! Eller missförstod du?
Har DU något annat att tillföra utan att gapa om fakta och bevis så skriv det i stället för att i fråga sätta mej!
Mycket tråkig historia bara för att jag råkade skriva sanningen dock utan varesig bevis eller fakta: "Dock sämre prestanda".
Jag hoppas verkligen på en bättre fortsättning!
Citat från Ricky: "DU hävdar att en icke elektroniskt styrd motor automatiskt har sämre prestanda än en förgasarmotor, detta påstående är fel och om du fortsätter att älta vidare så borde du producera någon form av konkreta bevis för dina uttalanden!"
JAG har aldrig sagt eller skrivit att man automatiskt får mer eller mindre prestanda av den ena eller andra typen!
Men om du läser lite noggrannare vad Bengt skrev nyligen så ser du skillnaden!
"Problemet är att vid alla andra varvtal och belastningsfall(läs gaspådrag/MAP värde) i samma motor torskar en förgasarmotor i alla väder(bokstavligt - temp/altitud/fukt). Alltså i verkliga livet när man tar ut förgasarmotor i friska luften efter bromsbänken o det är 10 grader kallare ute o regnar blir det torsk".
Naturligtvis vid ett optimalt tillfälle så är skillnaden noll, men vid alla andra tillfällen..
Nu är det också frågan: Vad är prestanda? Det är inte samma sak som effekt, eller hur?
Prestanda är hela vägen: Hästkrafter, vridmoment, varvtal, dynamik, bränsleförbrukning och säkert något mer, medans effekt är bara hästkrafter, varvtal och vridmoment.
Har du inte svängt Ricky? Citat från dej: "En elektroniskt styrd insprutning / tändning ger oftast en betydligt mer ekonomisk och dynamisk motor." Det är just det jag har försökt få fram, fast inte med dom orden och du har protesterat vilt! Eller är det en missuppfattning från min eller din sida?
Det är vad jag har begripit! En elektroniskt bränsle insprutad motor är effektivare och därmed har bättre prestanda än en förgasar motor förutsatt att båda är optimerade!
Det jag skrev: "Så är det så klart Ricky, det går ju förståss att få ihop & justera (mappa) allt helt åt skogen också" var lite på skoj för att avrunda det hela men jag kanske var lite oklar där också med en smily! Eller missförstod du?
Har DU något annat att tillföra utan att gapa om fakta och bevis så skriv det i stället för att i fråga sätta mej!
Mycket tråkig historia bara för att jag råkade skriva sanningen dock utan varesig bevis eller fakta: "Dock sämre prestanda".
Jag hoppas verkligen på en bättre fortsättning!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: ljud som man kan älska......
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: ljud som man kan älska......
Hejs
Tack! Detta är det sista från mej i detta ämne också.
Tack! Detta är det sista från mej i detta ämne också.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981