Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Moderator: ornet
Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Hej!
Enligt Teknikens Värld
Den svenska Formel 1-banan i Anderstorp, Scandinavian Raceway, lägger ned sin tävlingsverksamhet. Detta efter att de polisanmälts för att två gånger ha överskridit högsta tillåtna ljudnivå, 95 decibel.
När nu Anderstorp blivit polisanmälda av Gislaved kommun för att ha uppmätts för höga ljudnivåer väljer Anderstorp Motorbana AB att lägga ned tävlingsverksamheten.
– Vi kan inte bedriva den verksamheten längre. Vi känner oss trakasserade av kommunen, säger Amab:s vd Kari Lehtimäki i en intervju i Värnamo Nyheter.
/Tomten
Enligt Teknikens Värld
Den svenska Formel 1-banan i Anderstorp, Scandinavian Raceway, lägger ned sin tävlingsverksamhet. Detta efter att de polisanmälts för att två gånger ha överskridit högsta tillåtna ljudnivå, 95 decibel.
När nu Anderstorp blivit polisanmälda av Gislaved kommun för att ha uppmätts för höga ljudnivåer väljer Anderstorp Motorbana AB att lägga ned tävlingsverksamheten.
– Vi kan inte bedriva den verksamheten längre. Vi känner oss trakasserade av kommunen, säger Amab:s vd Kari Lehtimäki i en intervju i Värnamo Nyheter.
/Tomten
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Nej nej nej:(
Anderstorp är ju en perfekt Corvette bana.Nu hoppas jag att det är bara tävlingsverksamheten.
Gislaved är ju dödens stad har aldrig varit i en kommun som är så död.När vi var där så såg vi kanske högst 5personer och nu undrar man vilka som bli störda;) Det är kanske dags att Corvette klubben köper en bana;) Det kanske inte blir något bra ban år 2014 när både Tierp och Anders torp läggs ner
Anderstorp är ju en perfekt Corvette bana.Nu hoppas jag att det är bara tävlingsverksamheten.
Gislaved är ju dödens stad har aldrig varit i en kommun som är så död.När vi var där så såg vi kanske högst 5personer och nu undrar man vilka som bli störda;) Det är kanske dags att Corvette klubben köper en bana;) Det kanske inte blir något bra ban år 2014 när både Tierp och Anders torp läggs ner

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Frågan är vad det var för arrangemang som slog igång kommunens mätare och om det är två enskilda klockslag eller två arrangemang?
Det kan ju vara en egen arrangerad tävling eller två men problemet som många gånger infinner sig är när folk kommer utifrån och hyr en bana men sedan inte respekterar eller fattar att varenda enskild överträdelse kan orsaka ett sådant här scenario.
Alltför många forumtrådar efter olika arrangemang innehåller tyvärr mest kommentarer från sådana som inte fattat eller vill begripa nånting, och då av typen "hö, hö" och hur ballt det är med att vara rebell och låta (för) mycket.
MEN, det reder nog ut sig denna gången också får man hoppas.
Det kan ju vara en egen arrangerad tävling eller två men problemet som många gånger infinner sig är när folk kommer utifrån och hyr en bana men sedan inte respekterar eller fattar att varenda enskild överträdelse kan orsaka ett sådant här scenario.
Alltför många forumtrådar efter olika arrangemang innehåller tyvärr mest kommentarer från sådana som inte fattat eller vill begripa nånting, och då av typen "hö, hö" och hur ballt det är med att vara rebell och låta (för) mycket.

MEN, det reder nog ut sig denna gången också får man hoppas.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Det är danska klubbar som varit över och mullrat lite.
Problemet nu är att kraven är så låga att inte ens hojar med orginalsystem klarar nivån och dessutom när flera fordon som klarar statisk mätning i sig kommer tillsammans så kan den gemensamma nivån bli för hög.
Problemet nu är att kraven är så låga att inte ens hojar med orginalsystem klarar nivån och dessutom när flera fordon som klarar statisk mätning i sig kommer tillsammans så kan den gemensamma nivån bli för hög.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Visst är det så att nivåerna är pressade och visst finns det alltför stor dos av subjektivitet och rejäla svagheter i mätmetodik och utfall.Hejdarn skrev:Det är danska klubbar som varit över och mullrat lite.
Problemet nu är att kraven är så låga att inte ens hojar med orginalsystem klarar nivån och dessutom när flera fordon som klarar statisk mätning i sig kommer tillsammans så kan den gemensamma nivån bli för hög.

Rent krasst och hur surt och verklighetsfrämmande besluten än är så gäller det att varje enskild deltagare följer vad som krävs och inte går över, dvs fixa till egna ljudnivån om man vill köra, istället för att i förlängningen förstöra för dem som trots allt försöker klara nivåerna.
Samma ansvar för efterlevnad gäller naturligtvis den som hyr och arrangerar, det duger inte som inom fotbollen att skylla på individer när ens egna fanclub bråkar och ställer till.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Fruktansvärt dåliga nyheter. 
Man börjar ju undra vad det är för fel på människorna nuförtiden som inte kan acceptera att det låter lite.
Man flyttar så man blir granne med en flygplats och sedan klagar man på att flygen låter..
Samma med motorvägar och industri..
Det är tragiskt.
En sådan bana som Anderstorp borde ju kulturmärkas och tillåtas att bullra så man kunde ha historiska event på historiska betingelser, alltså ska bilarna och motorcyklarna få låta som de gjorde historiskt.
Den här förbaskade latte-mentaliteten kommer ju att ta död helt och hållet på motorsporten..

Man börjar ju undra vad det är för fel på människorna nuförtiden som inte kan acceptera att det låter lite.
Man flyttar så man blir granne med en flygplats och sedan klagar man på att flygen låter..
Samma med motorvägar och industri..
Det är tragiskt.

En sådan bana som Anderstorp borde ju kulturmärkas och tillåtas att bullra så man kunde ha historiska event på historiska betingelser, alltså ska bilarna och motorcyklarna få låta som de gjorde historiskt.
Den här förbaskade latte-mentaliteten kommer ju att ta död helt och hållet på motorsporten..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Och det är precis här problemen uppstår. Knutstorp har enorma problem just med mätmetoden vilket gör att fordon som klarar sig med god marginal på Anderstorp eller Mantop helt plötsligt inte är godkända. Nästa problem är då att exempelvis mitt fordon klarar 95 db men när jag kör tillsammans förbi mätpunkten med tre andra så är den gemensamma nivån för hög.Mange_C5 skrev:Visst är det så att nivåerna är pressade och visst finns det alltför stor dos av subjektivitet och rejäla svagheter i mätmetodik och utfall.Hejdarn skrev:Det är danska klubbar som varit över och mullrat lite.
Problemet nu är att kraven är så låga att inte ens hojar med orginalsystem klarar nivån och dessutom när flera fordon som klarar statisk mätning i sig kommer tillsammans så kan den gemensamma nivån bli för hög.![]()
Rent krasst och hur surt och verklighetsfrämmande besluten än är så gäller det att varje enskild deltagare följer vad som krävs och inte går över, dvs fixa till egna ljudnivån om man vill köra, istället för att i förlängningen förstöra för dem som trots allt försöker klara nivåerna.
Samma ansvar för efterlevnad gäller naturligtvis den som hyr och arrangerar, det duger inte som inom fotbollen att skylla på individer när ens egna fanclub bråkar och ställer till.
När det inte räcker med orginalsystem, vad ska man sätta dit då? Börja uppfinna egna hemmasvetsade lösningar?
Vem ska man svartflagga när alla klarar individuell mätning men inte i grupp?
Det är inte helt lätt att anpassa sig även om man försöker när reglerna är så hårda att koltrastarna låter högre i närområdet.
På Knutstorp så är max buller vid närboende satt till 55 db = 95 db på banan.
Vi har gjort bullermätning på en bekants katt:
Den klarar alltså inte bullerkraven i närboendemiljön! Hur ska vi ljuddämpa den?
"Och min katt bullrar nå fruktansvärt när han kurrar!
Mätposition: ca 5 cm ovanför nos
Statisk mätning"

Nästa problem med myndigheter är att så fort vi rättat in oss i ledet och klarar 95 db så blir kravet 93... och sedan 90... osv.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Behöver man ibland dämpa ljuddämpning som är legalt på gatan för att kunna köra på bana?Hejdarn skrev: Och det är precis här problemen uppstår. Knutstorp har enorma problem just med mätmetoden vilket gör att fordon som klarar sig med god marginal på Anderstorp eller Mantop helt plötsligt inte är godkända. Nästa problem är då att exempelvis mitt fordon klarar 95 db men när jag kör tillsammans förbi mätpunkten med tre andra så är den gemensamma nivån för hög.
När det inte räcker med orginalsystem, vad ska man sätta dit då? Börja uppfinna egna hemmasvetsade lösningar?
Vem ska man svartflagga när alla klarar individuell mätning men inte i grupp?
Det är inte helt lätt att anpassa sig även om man försöker när reglerna är så hårda att koltrastarna låter högre i närområdet.
På Knutstorp så är max buller vid närboende satt till 55 db = 95 db på banan.
Nästa problem med myndigheter är att så fort vi rättat in oss i ledet och klarar 95 db så blir kravet 93... och sedan 90... osv.
Ja, sådan är tyvärr verkligheten just nu.

Går det att dämpa till 95-97dB eller vad banornas tillstånd kräver?
Ja, det går.
Borde det vara så?
Naturligtvis inte.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Tyvärr är det nog så att många i MiljöSverige inte gillar motorsport alls och tycker att det borde förbjudas helt. Buller är en lika bra anledning som någon. Jag snackade med dom på Mantorp. Folk som kör lagligt på gatan och dundrar förbi på E4:an strax utanför måste byta dämpare när dom kommer till banan. En granne någon km bort störs. Hela verksamheten hotas. Detta håller på att spåra helt 

Mikael Lundholm
Corvette C6 Coupé 2008
American Racing Headers, Callaway honker air induction, NW 102 Spjäll
PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension Stage 1
Toyo R 888 r-däck
3:a KM +500 2014
2:a KM <500 2013
3:a KM <500 2012
Corvette C6 Coupé 2008
American Racing Headers, Callaway honker air induction, NW 102 Spjäll
PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension Stage 1
Toyo R 888 r-däck
3:a KM +500 2014
2:a KM <500 2013
3:a KM <500 2012
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Tyvärr är det så i Sverige 2013
/Jerka
/Jerka
Senast redigerad av Jerka den lör okt 26, 2013 7:19, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
När folk flyttar in till city och sedan klagar på att det är ett jävligt liv på nätterna, då undrar man hur dom tänker;)
Här i Norrtälje tog dom död på ungdomarnas lagliga racing i ett industri område( för högt ljud)Det fick upphöra och nu kör dom olaglig racing inne i staden och det slutades med att en fotgängare miste livet:(
Här i Norrtälje tog dom död på ungdomarnas lagliga racing i ett industri område( för högt ljud)Det fick upphöra och nu kör dom olaglig racing inne i staden och det slutades med att en fotgängare miste livet:(
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Det lustiga är att DET kallas för "demokrati".. (Tumme ner)MikeL skrev: En granne någon km bort störs. Hela verksamheten hotas. Detta håller på att spåra helt
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Alla fordon som använder banorna är inte standard gatbilar så det är inte alltid det går.Mange_C5 skrev: Går det att dämpa till 95-97dB eller vad banornas tillstånd kräver?
Ja, det går.
Borde det vara så?
Naturligtvis inte.
Däckskrik och andra ljud är också svåra att dämpa nu när nivån är lagd under "spinnande kissekatt".
Men då får banägarna lägga ner istället så blir det tyst.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Jerka skrev:Tyvärr är det så i Sverige 2013
/Jerka
Kod: Markera allt

Jag jobbar med sådana här frågor. I deras Södermals-hipster-politiskt-korrekta värld finns det beklagligtvis inte något utrymme för såna som oss.
Lets just beat them

Mikael Lundholm
Corvette C6 Coupé 2008
American Racing Headers, Callaway honker air induction, NW 102 Spjäll
PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension Stage 1
Toyo R 888 r-däck
3:a KM +500 2014
2:a KM <500 2013
3:a KM <500 2012
Corvette C6 Coupé 2008
American Racing Headers, Callaway honker air induction, NW 102 Spjäll
PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension Stage 1
Toyo R 888 r-däck
3:a KM +500 2014
2:a KM <500 2013
3:a KM <500 2012
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
En polare (som faktiskt bygger egen motorbana just nu) har kollat upp läget. Jag citerar honom (saxat ur ett annat forum):
"Har inte riktigt hängt med i hela tråden men tror vi ska avvakta lite innan sista ordet är sagt. "Någon" ställde frågan om Miljöchefens ljudmätningsutrustning var kalibrerad för mätning vid väggen, som det skedde. Ett viktigt påpekande. Det ger tydligen +6 dB (reflektion). Anderstorp har sin egen mätutrustning vid väggen och är förmodligen kalibrerad för detta. Det går alltså inte att bara ställa dit sin egen utrustning, utan att först kompensera. Vi (jag) vet för lite men en sak är säkert det är svårt ämne med mycket tyckande. Problemet är också att ljud rör sig i vågor, grannar längre bort kan störas mer än närboende. Sedan finns dopplereffekten som uppstår när ljudkällan rör sig. Noterar också i rapporten att det blåste 5 m/s den dagen, vilket tyvärr är sämsta förutsättningen (för banor) då ljud transporteras längst i vindriktningen. Ingen slump att ljudsimuleringar görs vid just 5 m/s. Hade det blåst i annan riktning eller mer (!) hade A-torp förmodligen klarat sig. Vid vind ö v e r 5 m/s är det naturliga bakgrundsljudet av vinden i sig redan för högt för att medge mätning! Var och en förstår då vilka regioner av ljudpåverkan vi rör oss i. På Mantorp misslyckades man mäta ljudet från tävlingen på banan ca 400 meter bort, banan gick knappt att urskilja men däremot uppfattades en hund som skällde och sedan noterade man vindkraftverket. Personligen tror jag man har kommit så långt man kan med enkla medel när det gäller dämpningen av fordonen i sig och bör även se över hur man kan dämpa ljudet på själva området. När man åker tåg genom byar och längs motorvägar kan man ofta se ljuddämpande väggar, att de fungerar kan jag intyga då en bekant bor längs en hårt trafikerad väg men av den hörs knappt någonting på rätt sida om staketet. Problemet är att de fungerar bäst om den placeras nära själva ljudkällan vilket strider mot avåkningszonerna. Anderstorp är nog på rätt väg när de avser att bygga fler läktare där l ä g s t a raden sittbänkar är 7 meter över asfaltkanten. Gör man dessutom de vertikala delarna i poröst material kommer man en bra bit på vägen. Bara de "nya" depåboxarna i Karlskoga gjorde en mätbar dämpning hos närmaste granne, dessa kompletteras nu med jordvallar. Sedan är det faktum att motorsportfolket är tacksamma att sparka på, de lägger sig alltid platta när nya påbud kommer. Om Ni inte tror mig, vänta tills kraven på nr.plåt fram kommer..... "
"Har inte riktigt hängt med i hela tråden men tror vi ska avvakta lite innan sista ordet är sagt. "Någon" ställde frågan om Miljöchefens ljudmätningsutrustning var kalibrerad för mätning vid väggen, som det skedde. Ett viktigt påpekande. Det ger tydligen +6 dB (reflektion). Anderstorp har sin egen mätutrustning vid väggen och är förmodligen kalibrerad för detta. Det går alltså inte att bara ställa dit sin egen utrustning, utan att först kompensera. Vi (jag) vet för lite men en sak är säkert det är svårt ämne med mycket tyckande. Problemet är också att ljud rör sig i vågor, grannar längre bort kan störas mer än närboende. Sedan finns dopplereffekten som uppstår när ljudkällan rör sig. Noterar också i rapporten att det blåste 5 m/s den dagen, vilket tyvärr är sämsta förutsättningen (för banor) då ljud transporteras längst i vindriktningen. Ingen slump att ljudsimuleringar görs vid just 5 m/s. Hade det blåst i annan riktning eller mer (!) hade A-torp förmodligen klarat sig. Vid vind ö v e r 5 m/s är det naturliga bakgrundsljudet av vinden i sig redan för högt för att medge mätning! Var och en förstår då vilka regioner av ljudpåverkan vi rör oss i. På Mantorp misslyckades man mäta ljudet från tävlingen på banan ca 400 meter bort, banan gick knappt att urskilja men däremot uppfattades en hund som skällde och sedan noterade man vindkraftverket. Personligen tror jag man har kommit så långt man kan med enkla medel när det gäller dämpningen av fordonen i sig och bör även se över hur man kan dämpa ljudet på själva området. När man åker tåg genom byar och längs motorvägar kan man ofta se ljuddämpande väggar, att de fungerar kan jag intyga då en bekant bor längs en hårt trafikerad väg men av den hörs knappt någonting på rätt sida om staketet. Problemet är att de fungerar bäst om den placeras nära själva ljudkällan vilket strider mot avåkningszonerna. Anderstorp är nog på rätt väg när de avser att bygga fler läktare där l ä g s t a raden sittbänkar är 7 meter över asfaltkanten. Gör man dessutom de vertikala delarna i poröst material kommer man en bra bit på vägen. Bara de "nya" depåboxarna i Karlskoga gjorde en mätbar dämpning hos närmaste granne, dessa kompletteras nu med jordvallar. Sedan är det faktum att motorsportfolket är tacksamma att sparka på, de lägger sig alltid platta när nya påbud kommer. Om Ni inte tror mig, vänta tills kraven på nr.plåt fram kommer..... "
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Hej!
Det finns i alla fall en som har visioner...
http://gislaved.se/funktionssidor/nyhet ... nAypuYV-Uk
/Tomten
Det finns i alla fall en som har visioner...
http://gislaved.se/funktionssidor/nyhet ... nAypuYV-Uk
/Tomten
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Vad har hänt
Vilka kan konsekvenserna bli
Vad kan vi lära oss
Vi är flera CCS medlemmar och en utav dom anställda på Anderstorp som har kört våra Corvetter på banan i år,
och ingen har vad jag vet haft problem med ljuddämpningen.
Det har även körts flera tävlingar utan att det har varit några problem.
Problem har det tydligen bara varit vid 2 tillfällen när det körts MC på banan och om det sedan beror på felaktig ljudmätning eller för dåliga ljuddämpare vet jag inget om, dock kan konsekvenserna bli stora för oss som tycker om racing.
Om man gör verklighet utav sitt uttalande och stänger Anderstorp så kommer det innebära att belastningen på de andra banorna ökar och det blir både svårare att få tag på körtid samt dyrare (enligt lagen om tillgång och efterfrågan) att köra.
Det vi kan lära oss är att det finns dom som tar alla chanser att stänga våra få banor.
Vilket innebär att om vi inte sköter oss (bullrar för mycket, "buskörning" i nära anknytning till banorna)
så kan fler banor bli polisanmälda, vilket i sin tur leder till att fler måste stänga
Om vi vill fortsätta att köra bana måste vi alltså tänka till, jag tror inte att dom som vill stänga banorna blir speciellt imponerade utav div. gnäll utan jag tror (tyvärr) tvärtom att dom tar det som ett bevis på att dom gör rätt.
Hoppas att allting löser sig så att vi får fortsätta köra på Anderstorp

Vilka kan konsekvenserna bli

Vad kan vi lära oss

Vi är flera CCS medlemmar och en utav dom anställda på Anderstorp som har kört våra Corvetter på banan i år,
och ingen har vad jag vet haft problem med ljuddämpningen.

Det har även körts flera tävlingar utan att det har varit några problem.

Problem har det tydligen bara varit vid 2 tillfällen när det körts MC på banan och om det sedan beror på felaktig ljudmätning eller för dåliga ljuddämpare vet jag inget om, dock kan konsekvenserna bli stora för oss som tycker om racing.

Om man gör verklighet utav sitt uttalande och stänger Anderstorp så kommer det innebära att belastningen på de andra banorna ökar och det blir både svårare att få tag på körtid samt dyrare (enligt lagen om tillgång och efterfrågan) att köra.

Det vi kan lära oss är att det finns dom som tar alla chanser att stänga våra få banor.

Vilket innebär att om vi inte sköter oss (bullrar för mycket, "buskörning" i nära anknytning till banorna)
så kan fler banor bli polisanmälda, vilket i sin tur leder till att fler måste stänga

Om vi vill fortsätta att köra bana måste vi alltså tänka till, jag tror inte att dom som vill stänga banorna blir speciellt imponerade utav div. gnäll utan jag tror (tyvärr) tvärtom att dom tar det som ett bevis på att dom gör rätt.
Hoppas att allting löser sig så att vi får fortsätta köra på Anderstorp

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
745 skrev:Vad har hänt![]()
Vilka kan konsekvenserna bli![]()
Vad kan vi lära oss![]()
Vi är flera CCS medlemmar och en utav dom anställda på Anderstorp som har kört våra Corvetter på banan i år,
och ingen har vad jag vet haft problem med ljuddämpningen.![]()
Det har även körts flera tävlingar utan att det har varit några problem.![]()
Problem har det tydligen bara varit vid 2 tillfällen när det körts MC på banan och om det sedan beror på felaktig ljudmätning eller för dåliga ljuddämpare vet jag inget om, dock kan konsekvenserna bli stora för oss som tycker om racing.![]()
Om man gör verklighet utav sitt uttalande och stänger Anderstorp så kommer det innebära att belastningen på de andra banorna ökar och det blir både svårare att få tag på körtid samt dyrare (enligt lagen om tillgång och efterfrågan) att köra.![]()
Det vi kan lära oss är att det finns dom som tar alla chanser att stänga våra få banor.![]()
Vilket innebär att om vi inte sköter oss (bullrar för mycket, "buskörning" i nära anknytning till banorna)
så kan fler banor bli polisanmälda, vilket i sin tur leder till att fler måste stänga![]()
Om vi vill fortsätta att köra bana måste vi alltså tänka till, jag tror inte att dom som vill stänga banorna blir speciellt imponerade utav div. gnäll utan jag tror (tyvärr) tvärtom att dom tar det som ett bevis på att dom gör rätt.
Hoppas att allting löser sig så att vi får fortsätta köra på Anderstorp
Glömm inte bort att ljudet är halva upplevelsen

Vem hade gått på dragracing om dom körde topfuel med elmotorer ????
Men det är väl klart att vi hoppas på att dom fortsätter verksamheten på Anderstorp
/Jerka
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Samtidigt som vi körde CCS Racing Cup på Anderstorp kördes en deltävling i GT4.Jerka skrev:Glömm inte bort att ljudet är halva upplevelsen![]()
Vem hade gått på dragracing om dom körde topfuel med elmotorer ????
Men det är väl klart att vi hoppas på att dom fortsätter verksamheten på Anderstorp
/Jerka
http://gt4cup.com/gallery.php
Inga elmotorer där heller


Men visst ska det låta, speciellt vid DR.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Att göra så att det blir mindre buller borde inte vara så svårt.
Bygg en jord vall eller högt plank eller hög läktare runt banan eller låt skogen stå kvar runt Anderstorp (såg på satellit bild att man har börjat avverka skogen) Träden vill säker någon komma åt för där finns det pengar
Bygg en jord vall eller högt plank eller hög läktare runt banan eller låt skogen stå kvar runt Anderstorp (såg på satellit bild att man har börjat avverka skogen) Träden vill säker någon komma åt för där finns det pengar

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Helt rätt Ubbe
Men vad ska då velourbyxorna klaga på
Men vid närmare eftertanke så skulle det ju funka perfekt med elmotorer i dragracing
Det är bara att ha en 402 lång sladd och när man bryter mållinjen så åker stickproven ur
Och bilen bromsas automatiskt upp
/Jerka
Men vad ska då velourbyxorna klaga på

Men vid närmare eftertanke så skulle det ju funka perfekt med elmotorer i dragracing
Det är bara att ha en 402 lång sladd och när man bryter mållinjen så åker stickproven ur
Och bilen bromsas automatiskt upp


/Jerka
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Det som avgjorde att det blev en Corvette var ju det goa V8 ljudet;) Det var faktisk en besvikelse att se och höra Stcc camaro . Det är som Jerka skriver vilka vill se dragracing med elmotorer:(?
Sänker man ljudnivåerna ytterligare så lär det inte Bli mer publik på banorna som man vill ha på stcc;)
Sänker man ljudnivåerna ytterligare så lär det inte Bli mer publik på banorna som man vill ha på stcc;)
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Samma sak i Historic när Micke Östbergs 427 Camaro 69:a drar förbi på högvarv och det låter... -Ingenting..Ubbe skrev:Det var faktisk en besvikelse att se och höra Stcc camaro .

Då Walle som kör Ford Fairline 64 med 427 motor i historic blev tagen i depån på Nurberg Ring och tillsagd att han måste göra något åt ljudet trodde han att bilen lät för mycket..
-Men dom ville att han skulle haka av ljuddämparna.. -För publikens skull..

Varför ska det vara så svårt..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
För att vi bor i mellanmjölkens land där ingenting får vara farligt eller störa?Ricky skrev: Varför ska det vara så svårt..

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Jerka skrev:Men vid närmare eftertanke så skulle det ju funka perfekt med elmotorer i dragracing
Det är bara att ha en 402 lång sladd och när man bryter mållinjen så åker stickproven ur
Och bilen bromsas automatiskt upp![]()
![]()
/Jerka



Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Kan vi hoppas på att vi anpassar oss till dom "tyska reglerna" (EU anpassning)Ricky skrev:Då Walle som kör Ford Fairline 64 med 427 motor i historic blev tagen i depån på Nurberg Ring och tillsagd att han måste göra något åt ljudet trodde han att bilen lät för mycket..
-Men dom ville att han skulle haka av ljuddämparna.. -För publikens skull..
Varför ska det vara så svårt..

Om inte så kunde vi i alla fall få samma regler som gäller för andra: konserter, fotbollsmatcher, flyg m.m.

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Som motpol till mellanmjölk velourbrallor o stora ljuddämpare.
Ryktas det om en bantävling för Amerikanska bilar där dom måste ha över 100db
Om du kommer med 95 dB första gången så funkar det ,men du får en varning
Om du kommer med samma tama ljud nästa gång är det bara o vända
/ Jerka
Ryktas det om en bantävling för Amerikanska bilar där dom måste ha över 100db
Om du kommer med 95 dB första gången så funkar det ,men du får en varning
Om du kommer med samma tama ljud nästa gång är det bara o vända



/ Jerka
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Det finns vissa ljuspunkter i mörkret
http://www.sbf.se/2013/10/03/bilsporten ... ller-gala/
Sportvagnsmeeting var en utav deltävlingarna i CCS Racing Cup

http://www.sbf.se/2013/10/03/bilsporten ... ller-gala/
Sportvagnsmeeting var en utav deltävlingarna i CCS Racing Cup

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Vad är egentligen rimligt om man lyfter näsan över vattenytan?
Tycker de senaste årens bullerdiskussion på olika forum, i depåer, vid fikabord och annat har rört sig över hela diskussionsskalan, där ena änden av skalan innebär tydlig objektiv problembeskrivning av varför hårda gränsvärden finns, vem som beslutar och på vilka grunder samt dess mätproblematik och praktiska konsekvenser.
Andra änden av diskussionsskalan verkar domineras av vad som nästan kan liknas vid känslobaserad tonårstrots och populistiska löften utan närmare eftertanke åt möjliga konsekvenser.

Nu tror jag iofs att de flesta mest uttrycker en frustration men samtidigt innerst inne inser vad som är faktiskt är rimligt att åstadkomma och hur man bör gå tillväga om man både vill framstå som seriös och få till en förbättring av problemet.
Jag gillar som de flesta att en racemotor skall få andas relativt fritt i bägge ändar, inser också att kampen för rätten till +130dB kommer vara en mer eller mindre meningslös felfokusering av energi, rimligare då att argumentera för att olika särintressen och särintresset motorsport möts inom vad som kan vara en rimlig, balanserad och faktisk tekniskt möjlig bullernivå för motorsportverksamheten i Sverige, tex hålla sig under 100-105dB.
Populism som kan liknas vid djurrättsaktivisters aktioner med att bränna slaktbilar osv, tex kräva/lova minst si eller så hög ljudnivå upp till den faktiska innebörden av "fritt" är enligt mig inte vägen att gå.
Det som brukar fungera är att arbeta efter principen "Hearts & mind" där man via delaktighet och personlig relation skapar en positiv känsla och förståelse för olika intressenters behov, i det här fallet för rimlig ljudnivå för motorverksamheten men samtidigt också rimlig miljöbelastning hos motparten.
Så min uppmaning blir väl då.. vänj dig vid faktumet att du lever i mellanmjölkens land och lägg lite krut på att lära känna din "fiende", istället för att enbart ha den högsta rösten på barrikaden.
Tack för ordet.
Tycker de senaste årens bullerdiskussion på olika forum, i depåer, vid fikabord och annat har rört sig över hela diskussionsskalan, där ena änden av skalan innebär tydlig objektiv problembeskrivning av varför hårda gränsvärden finns, vem som beslutar och på vilka grunder samt dess mätproblematik och praktiska konsekvenser.
Andra änden av diskussionsskalan verkar domineras av vad som nästan kan liknas vid känslobaserad tonårstrots och populistiska löften utan närmare eftertanke åt möjliga konsekvenser.

Nu tror jag iofs att de flesta mest uttrycker en frustration men samtidigt innerst inne inser vad som är faktiskt är rimligt att åstadkomma och hur man bör gå tillväga om man både vill framstå som seriös och få till en förbättring av problemet.
Jag gillar som de flesta att en racemotor skall få andas relativt fritt i bägge ändar, inser också att kampen för rätten till +130dB kommer vara en mer eller mindre meningslös felfokusering av energi, rimligare då att argumentera för att olika särintressen och särintresset motorsport möts inom vad som kan vara en rimlig, balanserad och faktisk tekniskt möjlig bullernivå för motorsportverksamheten i Sverige, tex hålla sig under 100-105dB.
Populism som kan liknas vid djurrättsaktivisters aktioner med att bränna slaktbilar osv, tex kräva/lova minst si eller så hög ljudnivå upp till den faktiska innebörden av "fritt" är enligt mig inte vägen att gå.
Det som brukar fungera är att arbeta efter principen "Hearts & mind" där man via delaktighet och personlig relation skapar en positiv känsla och förståelse för olika intressenters behov, i det här fallet för rimlig ljudnivå för motorverksamheten men samtidigt också rimlig miljöbelastning hos motparten.
Så min uppmaning blir väl då.. vänj dig vid faktumet att du lever i mellanmjölkens land och lägg lite krut på att lära känna din "fiende", istället för att enbart ha den högsta rösten på barrikaden.

Tack för ordet.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Anderstorp lägger ned racingverksamheten
Låt inte som en gammal skolfröken ,som ställer förmaningar
Ja det är fan mellanmjölkens land att gå med på 95 db var dumt o fegt, det är inget du behöver försvara hela tiden.
Att säga hur mycket det ska få låta är inte lätt då ljudmätning är väldigt komplicerat och
db skalan är logaritmisk
Ex på skala
http://wind.vei.fi/public/index.php?cmd=image&id=53_lse
gräsklipparen låter 105 db
Men att en V8a ska låta som en V8a kan vi väl vara överens om samt att det hade ju varit
kul om det högsta ljudet på en ¨Thundercar¨ inte var växellådsljudet
Ett exempel på ljudmätning:
För personalen i produktionshallen låg den dagliga bullerexponeringsnivån mellan 85 och 96 dB. Där förekommer även maximala A-vägda ljudtrycksnivåer över 115 dB och C-vägda impulstoppvärden över 135 dB. De huvudsakliga bullerkällorna är pressar, tryckluftskompressorer, tryckluftsutsläpp och renblåsningsmunstycken, gradsaxar, materialtransportörer, gods som faller ned i uppsamlingsbehållare samt gods som faller i matninsrännor.
Ett annat bra exempel är väl kring Essingeleden , där folk har sitt sovrumsfönster 15 m från vägen , hur mycket tror du det låter där ???
Som du själv skrev i ett tidigare inlägg är det 95 db nu så blir det väl 90 sen ........
Då är det viktigt att den som förhandlar om det verkligen vet skillnaden på 95 o 90 db
för annars blir det nog snart svårt med racing ens med elmotorer
135 db på jobbet o max 95 db på en bana hur låter det ??
Kom precis från Vegas o lite dragracing . Vegas är en stad till befolkningen är lite större än i Stockholm där ligger Flygplats, Ovalbana och Dragracingbana alla på strippen inget längre en
15 km från DT
Och 95 db
Skulle inte tro det .............................
Trevlig helg
/ Jerka
Ja det är fan mellanmjölkens land att gå med på 95 db var dumt o fegt, det är inget du behöver försvara hela tiden.
Att säga hur mycket det ska få låta är inte lätt då ljudmätning är väldigt komplicerat och
db skalan är logaritmisk
Ex på skala
http://wind.vei.fi/public/index.php?cmd=image&id=53_lse
gräsklipparen låter 105 db
Men att en V8a ska låta som en V8a kan vi väl vara överens om samt att det hade ju varit
kul om det högsta ljudet på en ¨Thundercar¨ inte var växellådsljudet
Ett exempel på ljudmätning:
För personalen i produktionshallen låg den dagliga bullerexponeringsnivån mellan 85 och 96 dB. Där förekommer även maximala A-vägda ljudtrycksnivåer över 115 dB och C-vägda impulstoppvärden över 135 dB. De huvudsakliga bullerkällorna är pressar, tryckluftskompressorer, tryckluftsutsläpp och renblåsningsmunstycken, gradsaxar, materialtransportörer, gods som faller ned i uppsamlingsbehållare samt gods som faller i matninsrännor.
Ett annat bra exempel är väl kring Essingeleden , där folk har sitt sovrumsfönster 15 m från vägen , hur mycket tror du det låter där ???
Som du själv skrev i ett tidigare inlägg är det 95 db nu så blir det väl 90 sen ........
Då är det viktigt att den som förhandlar om det verkligen vet skillnaden på 95 o 90 db
för annars blir det nog snart svårt med racing ens med elmotorer
135 db på jobbet o max 95 db på en bana hur låter det ??


Kom precis från Vegas o lite dragracing . Vegas är en stad till befolkningen är lite större än i Stockholm där ligger Flygplats, Ovalbana och Dragracingbana alla på strippen inget längre en
15 km från DT
Och 95 db



Trevlig helg
/ Jerka