Har själv 7 års erfarenhet av min C5 Z06 2001 som jag kört cirka 11.500 mil sedan jag köpte den 2006. Jag har provat ett antal olika varianter på bromsskivor - original, borrade och slitsade, och senast Colemans tvådelade bromsskivor både fram och bak. Dessa monterades i mars 2011 och har gått 4300 mil sedan dess både buskörda på gatan och varje år bl.a. på CCS Mantorp. Körde ju in på en femteplats i -500-klassen i år med en nästan otrimmad bil med gatdäck!
Bromsutrustning består av 4 st Colemans två-delade skivor med aluminiumcentrum (som ger lägre ofjädrad vikt och bättre värmeavledning), HAWK HP-PLUS belägg, Castrol SRF Racing bromsvätska, stålomspunna bromsslangar och DTM bromskylning som blåser ut cirka 10 cm från insidan av bromsskivan.
Trots rätt tuff körning på Mantorp kan man inte märka någon mattning efter 8-10 varv. Bromseffekten känns som den ökat minst 20% mot original (beror nog mest på HP PLUS-beläggen efter test på andra bilar med originalskivor) - kan lösa ut ABS'en i 150 kmt med en lätt tryckning på bromsen.
De delbara Colemanskivorna gör det enkelt och billigt att bara byta Rotor-Rings för cirka $300 paret.
Efter 2,5 år och 4300 mil ser skivorna ut så här. Slitsarna nästan helt nedslitna - byter Rotor-Rings i vinter och beläggen böts första gången i våras.
Som antytts - mycket nöjd med mina bromsar och kan rekommendera denna uppsättning till alla som vill få riktigt bra bromsar på sin C5 eller C6.
Borde också säga att både originalskivor och Colemans skivor ALDRIG spricker sönder. VARNING för borrade skivor - de spricker sönder snabbare än du tror. Provade ett set Power Stop slitsade 0ch borrade - de sprack sönder efter en dag på Gälleråsen. C6 Z06 borrade originalskivor spricker också sönder ganska snabbt efter några bankörningar.
Robert