C3 Corvetterna har två olika hål på spindeln för styrstagens infästning. Har du manuell styrning på din bil så brukar stagen vara monterade i dom yttre hålen, dvs mindre snabbstyrd.
Nå, detta svara inte på din fråga och jag vet inte om du har servo eller inte, men tänkte att det i alla fall kan vara värt för dig att kolla!
Hej!
Känner en kille som gjort detta med byte av hål, påstår han, men i vilket läge skulle detta vara en fördel. I hur vilken skillnad märker jag en sån förändring på landsvägskörning.
Fördel på Mantorp :?:
Det gör helt enkelt bilen lite mera snabbstyrd, dvs. du behöver inte vrida lika många varv på ratten. Den enkla förklaringen är helt enkelt att utan servo så blev bilen helt enkelt lite väl tungstyrd med styrningen i det "snabbare" läget, så då fixade man ett läge till som är en kompromiss mellan att amerikanska hemmafruar ska orka köra bilen och att den inte ska ha lika många rattvarv som en gammal buss.
Har man dock servo på bilen så är stryningen alltid monterad i de inre hållen på spindeln som gör den mera snabb (normal??) styrd. Observera att har man servo så går det inte att ställa om till mindre snabbstyrd. Anledningen till det (om jag kommer ihåg rätt) är att det vissa delar (servocylindern?) krockar med styrstagen. Har men en bil med servostyrning original så är dom yttre hålen på spindeln pluggade med en stor nit.
Körmässigt blir bilen lite mindre "sävlig" i stryningen, men samtidigt kan det säkert kännas lite "vingligt" i början om man haft den på den "mindre" snabbstyrda läget. Jag har aldrig provat dom olika lägena då jag alltid haft min "snabbstyrd" eftersom jag har servo på min bil.
Björn Leidelöf skrev:C3 Corvetterna har två olika hål på spindeln för styrstagens infästning. Har du manuell styrning på din bil så brukar stagen vara monterade i dom yttre hålen, dvs mindre snabbstyrd.
Nå, detta svara inte på din fråga och jag vet inte om du har servo eller inte, men tänkte att det i alla fall kan vara värt för dig att kolla!
Vill du ha "automatisk styrning" är det bara att behålla originalstyrningen på din C3...kombinera den med en lagom sliten motorväg (t.ex. E4 utanför Linköping) så har du den perfekta automatiska styrningen....garanterat att ge oanande styrningsupplevelser.
Vill man dock ha full kontroll finns det nog bara ett "riktigt" alternativ...gå in på www.speeddirect.com....
När det gäller styrsnäckor av originalutförande så ta en titt på www.flamingriver.com. Dom har nya styrsnäckor till bland annat C3 Corvetter med den lite snabbare utväxlingen.
Ifråga om vilken växellåda man bör välja för optimal styrning så föreslår jag manuell växellåda då big-block i kombination med automatlådor ger lite väl "automatisk" styrning vid hårdare gaspådrag i kurvorna på Mantorp...en nerväxling/kickdown i en kurva kan ge oanande konsekvenser... :=)
Björn som provat både automat, 4-vxl och 6-vxl på Mantorp