Kambyte - Tips och trix i val och arbete

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
NiclasT
Nykomling
Nykomling

Kambyte - Tips och trix i val och arbete

Inlägg av NiclasT »

Tjenare Vettevänner!

Utrymmesmässigt, hur är det att byta kam och fjädrar på en Corvette C5? Är det möjligt utan att lyft ur(ner) motorn? Jag har sett att C6or har OK utrymme men inte sett så mycket bilder på C5.

Sedan undrar jag om det är någon som har ett bra tips på kam som klarar avgaskrav(har flyttgodsbil :) )

Planen är headers plus kam (LS6-insug standard 2001). Vill ha ett gott vrid på botten och inte för mycket varv. Runt 420 hk bör man väl kunna få med kam+headers? Bilen tänker jag ha i originalskick med ett lite plus = ett Oconnel-kit för att kunna te sig på bana och en hundra häst till för att kunna ge det lilla extra pirret.

Tacksam för svar/// N
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Kambyte - Tips och trix i val och arbete

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Niclas !

Jag har ett FAST 78 mm insug och ett Callaway gasspjäll som passar till, det har
suttit på min LS6 a -04 ! Är det av intresse så hör gärna av dig via PM !
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av mse »

Att byta kam med motorn kvar är inget problem. Du måste ta bort kylaren för att kunna få ut kammen. Det som kan vara lite jobbigt är att kuggstångstyrningen också måste bort, så antingen lyfter man bort bara den eller så sänker man hela framvagnen medans man håller kvar motorn i höjd. Jag inbillar mig att det förstnämnda är bättre??

De andra frågorna kan säkert nån annan svara på. Vi som inte har flyttgodsbilar får nöja oss med kammar i storleksordningen 222 i duration och 114 i lobseparation för att klara besiktningen. Men egentligen är det ju overlapet som inte får bli för stort.
Men du kan säkert ha i nåt värre!? Vad är det för HC krav du har då?
Ex C5 Z06 2002
Användarens profilbild
NiclasT
Nykomling
Nykomling

Inlägg av NiclasT »

mse skrev:Att byta kam med motorn kvar är inget problem. Du måste ta bort kylaren för att kunna få ut kammen. Det som kan vara lite jobbigt är att kuggstångstyrningen också måste bort, så antingen lyfter man bort bara den eller så sänker man hela framvagnen medans man håller kvar motorn i höjd. Jag inbillar mig att det förstnämnda är bättre??

De andra frågorna kan säkert nån annan svara på. Vi som inte har flyttgodsbilar får nöja oss med kammar i storleksordningen 222 i duration och 114 i lobseparation för att klara besiktningen. Men egentligen är det ju overlapet som inte får bli för stort.
Men du kan säkert ha i nåt värre!? Vad är det för HC krav du har då?
Inte heller problem att byta fjädrarna? Man löser det ju givetvis på något sätt men skönt att vara lite förberedd. Flyttgods har dispens från tillverkarens avgaskrav. Tror det är max 4,5 CO och det är det enda som mäts. Får köra utan kattar också om jag inte minns fel. Hur har de siffrorna kommit fram, just 222 dur och 112 lobsep? Det hade ju varit skönt att få i så stort som möjligt(givetvis behålla ett bra register)
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Jag har DRM KAM 222/224 och den gick igenom besiktningen :wink:
Tänk på att byta Kam kedja (C5-RTIMING KEDJA) + olje pump också och självklart Mappning annars kan du förstöra motorn och du får inte ut dom extra hästarna.
Ta kontakt med Anders så får expert hjälp :wink: http://www.akracing.se/
/ Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av mse »

Inte heller problem att byta fjädrarna? Man löser det ju givetvis på något sätt men skönt att vara lite förberedd. Flyttgods har dispens från tillverkarens avgaskrav. Tror det är max 4,5 CO och det är det enda som mäts. Får köra utan kattar också om jag inte minns fel. Hur har de siffrorna kommit fram, just 222 dur och 112 lobsep? Det hade ju varit skönt att få i så stort som möjligt(givetvis behålla ett bra register)
Ventilfjädrarna är enkla att byta på plats, du behöver en nippel med tryckluftanslutning att skruva in i tändstiftshålet samt ett verktyg som klämmer ihop fjädrarna.
Grattis om du inte behöver tänka på HC värdet! Det är för mycket overlap som ger problem vid besiktning genom att HC-värdet sticker iväg.
Ubbes bil med 222/224 114LSA kam går kanonfint med bra register. Det kan jag intyga. Behöver man inte tänka på HC kanske man kan gå på lite vassare kam än så. Det finns nog andra med erfarenhet av det här.
Ex C5 Z06 2002
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

224 230 581 591 114 klarade bilprovningen för min del.ls3 c6 har jag.bytte själv...samma jobb på c5 som c6. Jag tog bort styrsnäckan.snurra kammen snabbt runt när du tagit bort fjädrarna och stängerna.köp en träd stång på 10 mm.lås lyftarna med den(finns ett hål in till lytarna på framsidan.snurra kammen igen å känn så ingen lyftare tar i.sedan dra ut kammen lungt och fint.en sak som många gör fel vid montering är att skruva fast kåpan utan att centrera den.sätt dit harmonibalanserljulet innan du skruvar fast kåpan så den*hittar hem* .före kammen bromasde jag 394 hk på bakljulen efter 440 hk i samma bänk så det hjälper på bra :D men gången blir ju så go...v8 med kam på tomgång är ju bara det värt det.... :D
Användarens profilbild
NiclasT
Nykomling
Nykomling

Inlägg av NiclasT »

Härligt med många bra svar :mrgreen:

Skönt att man KAN göra det utan en hel verkstad, även om det kanske blir en liten kamp, utrymmesmässigt..

Helt rätt, bara tomgången är ju värt bytet:) Mappning är absolut ett måste, det vet jag om! Men när det gäller mappning... Jag bor i Göteborg, AK-Racing och R-tune ligger i Stockholm. Är det släpkärra som gäller? Ni som bytt kam, har ni märkt skillnad vid kallstart, AC on/off, restart, backning etc? Är det NÅGON som har dåliga erfarenheter av en mappning av herrarna i Stockholm? Man läser ju lite om dåliga mappningar ibland som kan kosta skjortan.. Jag har bara läst bra men alltid intressant att höra undantagsfall.

Ubbe, om jag skulle köra på din 222/224-kam med headers på en i övrigt original LS1, vad kan man förvänta sig för resultat i effekt? (och är det gott vrid hela vägen?) Jag hoppas på en snudd över 420 som jag tycker absolut borde vara rimligt med headers-kam.
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej Niklas!
Jag trodde att du hade en ls6 :roll:
Det bästa är att du Ringer Anders Ak-racing så kan han svara på kam och hp :wink:
Här är en tråd om Kentas Drm kam med ls6.https://forum.clubcorvette.se/viewto ... +c5#p65292
3526/CORVETTE le mans
Användarens profilbild
NiclasT
Nykomling
Nykomling

Inlägg av NiclasT »

Nääj Ubbe, tyvärr :) 51 istället för 06!! Var ju helt omöjligt att hitta en Z06 reggad som Z06, med låga mil, utan småfix och "osleten". Samma sak med vanliga C5 men ännu svårare med de få Z06or som finns!

Det är ju lite därför jag måste få fart på Z51an ;)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Hej igen.ingen fara att köra till tex stholm men du får ej köra på full gas.bilen styr på lamban när man kör vanligt men på full gas kör den på fast bensin luft så då är risken stor för mager blanding när man bytt kam.bara köra men ej med plattan i mattan innan mapning helt enkelt :D?SEDAN EN SAK TILL.duration är bara en sak som påverkar effekt och egenskaper.lyftet är lika viktigt och LSA oxå.Men vad som är alla LS maskiners problem är att få ut avgaserna så hög duration och lyft på avgassidan är bra...
Användarens profilbild
NiclasT
Nykomling
Nykomling

Inlägg av NiclasT »

sven erik skrev:Hej igen.ingen fara att köra till tex stholm men du får ej köra på full gas.bilen styr på lamban när man kör vanligt men på full gas kör den på fast bensin luft så då är risken stor för mager blanding när man bytt kam.bara köra men ej med plattan i mattan innan mapning helt enkelt :D?SEDAN EN SAK TILL.duration är bara en sak som påverkar effekt och egenskaper.lyftet är lika viktigt och LSA oxå.Men vad som är alla LS maskiners problem är att få ut avgaserna så hög duration och lyft på avgassidan är bra...
Tack! Det gör det hela lite enklare :) Tack, bra att veta! Håller på och läser in mig på kammar nu, kommer fråga er om de kammar jag hittat. Fick ett härligt svar från bilprovningen idag "intagen som flyttgods så mäts endast CO halten på tomgång vid en kontrollbesiktning. Gränsvärdet är 4,5 volymprocent."
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Tack! Det gör det hela lite enklare :) Tack, bra att veta! Håller på och läser in mig på kammar nu, kommer fråga er om de kammar jag hittat. Fick ett härligt svar från bilprovningen idag "intagen som flyttgods så mäts endast CO halten på tomgång vid en kontrollbesiktning. Gränsvärdet är 4,5 volymprocent."[/quote]

Niklas!
Co halten en tidig JUL KLAPP :P

Sven Erik tack för info om Duration :wink:

God Jul på er :P / Ubbe
3526/CORVETTE le mans
Skriv svar