Bogsering av Corvette m. automatlåda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Magnus Norling
Nykomling
Nykomling

Bogsering av Corvette m. automatlåda

Inlägg av Magnus Norling »

Hej.

Jag har ställt denna kanske banala fråga till ett antal personer och fått
olika eller osäkra svar.
Jag har en 73:a med TH400-låda.
Kan man bogsera bilen och i så fall ungefär hur långt och vid vilken hastighet? Vad kan ev. hända?

En annan sak som jag funderat lite på är om glasfiberkarossen är känslig för kyla. Bör man vara varsam vid körning i kall, torr, väderlek?

Magnus
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Hej. Om du har automat så skulle jag rekommendera att du tar en bärgare som åtminstånde kan lyfta bakhjulen och dra den på framhjulen, alternativt lyfta den upp på flaket om det är en flakbärgare.

Bogsera inte med automat.

Beträffande väderlek så tror jag att bilen inte är mer känslig för kyla än värme. Står bilen i gassande solsken en hel dag så rör sig eventuella glasfiberlagningar eller andra delar av glasfibret. Detta gäller nog också vid extrem kyla.

/Tommy
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Kardan

Inlägg av Doktor-T »

Ta bara av kardanen, då är det inga problem. Den sitter med fyra bultar på diffen, enkelt och snabbt.

T
MB 560 SEC
BMW 525
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Att fråga om bogsering av bilar med automat är ungefär som att ta upp ämnet om synkronisering av dubbla SU förgasare på en Volvo B20 motor, dvs. du får en miljon olika svar och åsikter. "Grejen" med an automatlåda är att dess oljepump drivs av ingående axeln, dvs. går inte motorn så pumpas ingen olja runt i automaten. Det i sin tur innebär ingen kylning av oljan och begränsad smörjning. Dock innebär det INTE att automaten rasar eller tar skada vid begränsad bogsering. Läser man Chevrolets egna instruktioner för bogsering av Corvette med automatlåda (TH400) så gäller följande:

Bogsering får ske upp till 50 miles (8 mil) om farten inte överskrider 35 mph (56 km/h). Ska du bogsera fortare eller längre (eller om automaten har gått sönder) ska antingen bakhjulen lyftas upp eller kardanen demonteras.

Tänk dock på att om du tar bort kardanen så rinner det ut en del automatolja då du drar ur medbringaren (yoken) ur automaten.

Mvh, Björn
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Björn Leidelöf skrev:Tänk dock på att om du tar bort kardanen så rinner det ut en del automatolja då du drar ur medbringaren (yoken) ur automaten.
Eller så kan man hänga upp kardan så slipper man söla :wink:
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Hmmm.... Björn brukar ha rätt i det han skriver men jag personligen skulle nog ta en bärgare i alla fall, det verkar enklare :)
Skriv svar