
Fördelare
Fördelare
Någon som känner till något om denna MSD fördelare. Fick med den med motorn men hittar den inte hos MSD.


"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Fördelare
Om det är en msd borde det ju finnas ett ID nummer någonstans som kan hjälpa dig. Om det inte finns kina kopior?
Medlemsnummer 3955
Re: Fördelare
Det är riktigt men har inte hittat den hos MSD i alla fall. Någon kopia är det garanterar inte.Meatos skrev:Om det är en msd borde det ju finnas ett ID nummer någonstans som kan hjälpa dig. Om det inte finns kina kopior?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Fördelare
Hej!
Vad står det för beteckning på "Malory etiketten", de borde säga vilken "typ" det är.
Siffrorna syns ej på bilden.
Finns inte beteckningen med bland dagens leverantörer, beror det nog på att den är från igår
Vad står det för beteckning på "Malory etiketten", de borde säga vilken "typ" det är.
Siffrorna syns ej på bilden.
Finns inte beteckningen med bland dagens leverantörer, beror det nog på att den är från igår

70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Fördelare
Står det inte ett nummer precis till höger om MSD på dekalen i bild?
Fördelaren kan ju vara en Pro Billet men så har man tydligen valt ett lågt fördelarlock med en krage på istället för ett standardlock..
Men ett Part Number finns det på fördelaren.. någonstans.. oftast på klisterlappen där det står MSD.
Fördelaren kan ju vara en Pro Billet men så har man tydligen valt ett lågt fördelarlock med en krage på istället för ett standardlock..
Men ett Part Number finns det på fördelaren.. någonstans.. oftast på klisterlappen där det står MSD.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Fördelare
Jo det står ett nummer där och det har jag kollat mot MSD:s hemsida utan att bli klokare. Har naturligtvis slarvat bort det så jag ska ge mig ner till verkstaden där jag har motorn står just nu.Ricky skrev:Står det inte ett nummer precis till höger om MSD på dekalen i bild?
Fördelaren kan ju vara en Pro Billet men så har man tydligen valt ett lågt fördelarlock med en krage på istället för ett standardlock..
Men ett Part Number finns det på fördelaren.. någonstans.. oftast på klisterlappen där det står MSD.
Misstänker som du att det är någon form av Pro Billet och att det är lågt har nog sin förklaring i att den C3:a som motorn satt i original hade standardhuv. om jag är rätt informerad.
Vad är vinsten med en Pro Billet kontra en HEI fördelare?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Fördelare
Kan du inte delge oss vanliga amatörer numret på fördelaren? 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Fördelare
Nu är du ingen vanlig amatör Ricky det har jag lärt migRicky skrev:Kan du inte delge oss vanliga amatörer numret på fördelaren?

Jag var ner till verkstaden och kollade och det kan vara så att jag skrivit ner fel tidigare. Det står i vilket fall PN 8461
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Fördelare
Hallå i det blå
PN 8461 är en vacumklocka
Det ser ut att vara dessa grejer på fördelaren
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... lications/
I så fall skall fördelaren vara för magnetisk eller crankad triggning, riktigt spännande.
Återstår att se vad beteckningen är.
Man kanske kan gissa att Äpplet körde med riktiga grejer, i detta fallet Crankad triggning.
I så fall har du lite "konstiga" grejer på svängningsdämparen, eller skall ha.
Havvy dutty
Kolla med förra ägaren vad som gäller.
PN 8461 är en vacumklocka
Det ser ut att vara dessa grejer på fördelaren
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... lications/
I så fall skall fördelaren vara för magnetisk eller crankad triggning, riktigt spännande.
Återstår att se vad beteckningen är.
Man kanske kan gissa att Äpplet körde med riktiga grejer, i detta fallet Crankad triggning.
I så fall har du lite "konstiga" grejer på svängningsdämparen, eller skall ha.
Havvy dutty

Kolla med förra ägaren vad som gäller.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Fördelare
Ha.... ja det var lite lustigt.... Finns inget extra på svängningsdämparen och på fördelaren finns det en sladd med två stift.PG-son skrev:Hallå i det blå
PN 8461 är en vacumklocka
Det ser ut att vara dessa grejer på fördelaren
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... lications/
I så fall skall fördelaren vara för magnetisk eller crankad triggning, riktigt spännande.
Återstår att se vad beteckningen är.
Man kanske kan gissa att Äpplet körde med riktiga grejer, i detta fallet Crankad triggning.
I så fall har du lite "konstiga" grejer på svängningsdämparen, eller skall ha.
Havvy dutty![]()
Kolla med förra ägaren vad som gäller.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Fördelare
Sent om sider så har frågan om fördelaren fått ett svar.
Tillverkningen av denna upphörde för mer än 10 år sedan enligt MSD.
Den ersattes då av MSD 8361.
Jag kommer istället att använda min HEI till en början.
Tillverkningen av denna upphörde för mer än 10 år sedan enligt MSD.
Den ersattes då av MSD 8361.
Jag kommer istället att använda min HEI till en början.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
-
- Nykomling
- Inlägg: 42
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 12:55
- Ort: Göran Björn 506
Re: Fördelare
Hej Hasse, Göran här!
Kan du ta av fördelarlocket och rotorn och ta ett foto och lägga ut. Jag har två olika fördelare hemma varav en är för cranktriggning och en är magnettrigger i fördelaren. Kan med fotots hjälp jämföra...
Ett tag sen vi sågs men jag kollar in ditt projekt här på forumet. Beträffande fördelaren så vill jag göra dig uppmärksam på att det är inte bara att byta fördelare hur som helst. Det har sin förklaring i att en (din HEI) fördelare som kanske suttit på en originalmotor är anpassad för den motorns förtändning på tomgång samt max förtändning vid max utslag. Stoppar du i den i en annan motor som kräver mycket mer förtändning på tomgång justerar du ju det genom att vrida fördelaren till rätt (högre) förtändning eller hur?
Vad som händer då är att du också får samma parallell förhöjning även på max utslag. Alltså ökar du förtändningen på tomgång från 6 grader till kanske 12 grader som en vild motor kräver så ökar du också på med 6 grader på maxutslaget till en förtändning som är helt utanför allt nyttigt och effektivt. Nu finns det ju medicin mot parallell faktumet = man skruvar i en stoppskruv för vridplattan i fördelaren som gör att plattan inte kan vrida sig och ändra tänd förställningen så mycket. Antingen begränsar man den att vrida sig så mycket på maxutslag eller att plattan när den går tillbaka till tomgångsläget stannar på den tänd förställningen som skall vara på tomgång. Det finns också justerbara fördelare eller justerbara vacumklockor som löser behovet.
Ett enkelt matematikexempel som beskriver...
6 grader på tomgång och 36 grader på max utslag gör 30 graders differens i tändkurvan, stoppar du i den fördelaren och sätter tändningen:
12 grader på tomgång och inte skall ha mer än 36 grader vid max utslag är differensen här bara 24 grader = alltså måste man begränsa vridplattan till 24 graders "rörlighet"
Vi får höras Hasse, de skall bli kul å få rapport när du vritt på nyckeln
Göran
Kan du ta av fördelarlocket och rotorn och ta ett foto och lägga ut. Jag har två olika fördelare hemma varav en är för cranktriggning och en är magnettrigger i fördelaren. Kan med fotots hjälp jämföra...
Ett tag sen vi sågs men jag kollar in ditt projekt här på forumet. Beträffande fördelaren så vill jag göra dig uppmärksam på att det är inte bara att byta fördelare hur som helst. Det har sin förklaring i att en (din HEI) fördelare som kanske suttit på en originalmotor är anpassad för den motorns förtändning på tomgång samt max förtändning vid max utslag. Stoppar du i den i en annan motor som kräver mycket mer förtändning på tomgång justerar du ju det genom att vrida fördelaren till rätt (högre) förtändning eller hur?
Vad som händer då är att du också får samma parallell förhöjning även på max utslag. Alltså ökar du förtändningen på tomgång från 6 grader till kanske 12 grader som en vild motor kräver så ökar du också på med 6 grader på maxutslaget till en förtändning som är helt utanför allt nyttigt och effektivt. Nu finns det ju medicin mot parallell faktumet = man skruvar i en stoppskruv för vridplattan i fördelaren som gör att plattan inte kan vrida sig och ändra tänd förställningen så mycket. Antingen begränsar man den att vrida sig så mycket på maxutslag eller att plattan när den går tillbaka till tomgångsläget stannar på den tänd förställningen som skall vara på tomgång. Det finns också justerbara fördelare eller justerbara vacumklockor som löser behovet.
Ett enkelt matematikexempel som beskriver...
6 grader på tomgång och 36 grader på max utslag gör 30 graders differens i tändkurvan, stoppar du i den fördelaren och sätter tändningen:
12 grader på tomgång och inte skall ha mer än 36 grader vid max utslag är differensen här bara 24 grader = alltså måste man begränsa vridplattan till 24 graders "rörlighet"
Vi får höras Hasse, de skall bli kul å få rapport när du vritt på nyckeln
Göran
Re: Fördelare
Ska fixa ett par kort i morgon. Slå mig gärna en signal Göran.Göran Björn skrev:Hej Hasse, Göran här!
Kan du ta av fördelarlocket och rotorn och ta ett foto och lägga ut. Jag har två olika fördelare hemma varav en är för cranktriggning och en är magnettrigger i fördelaren. Kan med fotots hjälp jämföra...
Ett tag sen vi sågs men jag kollar in ditt projekt här på forumet. Beträffande fördelaren så vill jag göra dig uppmärksam på att det är inte bara att byta fördelare hur som helst. Det har sin förklaring i att en (din HEI) fördelare som kanske suttit på en originalmotor är anpassad för den motorns förtändning på tomgång samt max förtändning vid max utslag. Stoppar du i den i en annan motor som kräver mycket mer förtändning på tomgång justerar du ju det genom att vrida fördelaren till rätt (högre) förtändning eller hur?
Vad som händer då är att du också får samma parallell förhöjning även på max utslag. Alltså ökar du förtändningen på tomgång från 6 grader till kanske 12 grader som en vild motor kräver så ökar du också på med 6 grader på maxutslaget till en förtändning som är helt utanför allt nyttigt och effektivt. Nu finns det ju medicin mot parallell faktumet = man skruvar i en stoppskruv för vridplattan i fördelaren som gör att plattan inte kan vrida sig och ändra tänd förställningen så mycket. Antingen begränsar man den att vrida sig så mycket på maxutslag eller att plattan när den går tillbaka till tomgångsläget stannar på den tänd förställningen som skall vara på tomgång. Det finns också justerbara fördelare eller justerbara vacumklockor som löser behovet.
Ett enkelt matematikexempel som beskriver...
6 grader på tomgång och 36 grader på max utslag gör 30 graders differens i tändkurvan, stoppar du i den fördelaren och sätter tändningen:
12 grader på tomgång och inte skall ha mer än 36 grader vid max utslag är differensen här bara 24 grader = alltså måste man begränsa vridplattan till 24 graders "rörlighet"
Vi får höras Hasse, de skall bli kul å få rapport när du vritt på nyckeln
Göran
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Fördelare
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Fördelare
En googling ger en hel del træffar på din førdelare som gått ur sotimentet.
Inte minst på MSD:s eget Tech-forum.
https://www.google.no/search?q=msd+8461 ... 3&ie=UTF-8
Inte minst på MSD:s eget Tech-forum.
https://www.google.no/search?q=msd+8461 ... 3&ie=UTF-8
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Fördelare
Ricky skrev:En googling ger en hel del træffar på din førdelare som gått ur sotimentet.
Inte minst på MSD:s eget Tech-forum.
https://www.google.no/search?q=msd+8461 ... 3&ie=UTF-8
Precis, om jag fattat allt rätt så försvann den för över 10 år sedan.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."