Insug

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Insug

Inlägg av C4-88 »

Hej på er!

Jag håller på att byta packningar under insuget med mera för att leta ett olje läckage i bakkant på motorn(ej fördelar packningen redan bytt). Nu har jag demonterat det mesta för att göra detta jobb, då undrar jag med er som vart med ett tag: är det något som man kan passa på och göra nu när man har det mesta kring insuget demonterat? för att slippa göra om detta igen.

Jag funderar på att göra ren insugsrören inuti med typ en flaskborste är det bra eller bättre låta dom vara som dom är. :|
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Insug

Inlägg av Ingo »

Att täta vatten och oljeläckage är vanligt. är väl att kolla upp att allt som sitter under plenum o dyl är just och i bra skick.
Fördelarfotspackningen är lurig och kan läcka olja på väldigt irriterande sätt.
Rengöra plenum o runners är väl aldrig fel.Portmatscha var ju poppis förr,om det ger något däremot tål att diskutera.
Ett tips kan vara att du limmar fast nya packningen på plenumet,men smörjer andra sidan av packningen med vaselin, Då kan du sedan demontera plenumet utan att förstöra packningarna eller att behöva lossa runnersen helt.
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Tackar för tipsen Ingo! vad menar du med port matcha lät intressant :D jag såg att förra packningarna mellan runners och manifold inte var centrerade riktigt , nu blir det att skära ur dom nya packningarna så att man har mer vingelmån vid monteringen, synd om packningarna ska begränsa flowet. ska man demontera egr.:n och göra ren eller ska man inte röra det som fungerar.
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Demonterade egr idag och provsög den med en vacumsug för att prova funktion, såg och hörde att den inte var tät och därmed inte heller fungerade. nu funderar jag om jag bör leta ny egr eller ska man köra så här d.v.s egr ständigt stängd. den var stängd när jag provblåste iallafall. Det måste vara bättre att den är stängd jämt, eller har jag fel ? Jag har då inte vart med om att bilprovningen provat min egr, har nån annan på detta forum det? alltså er egr :wink:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

På en 88,a behöver ju inte avgasreningen fungera,jag har ju flyttgods så på min är det ännu simplare.
men alltid bra att prylarna fungerar ,brukar förbättra bränselekonomin.
Angående portmatcha så var det ju att insug plenum och runners hade jämna övergångar som gällde,och sedan givetvis att packningar överensstämde.
men är nog intr värt arbetet egentligen.
Bättre då att byta ut insuget mot något annat,liksom runners o plenum ,fast då bör man ju byta kam,helst montera andra toppar,förstärka bakvagnen etc etc,sådå är cirkusen igång.. :D
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

tack än en gång Ingo! verkar inte finnas nån egr att köpa heller förutom over there förstås, så kör jag kör utan, då kanske inte runners o plenum lortar ner sig så mycket heller. vad jag förstår så går väl en del avgaser by pass egr, för att det går kanaler under insuget som mynnar i små hål ini insugs kanalerna.
Skriv svar