
Markfrigång
Markfrigång
Kommande sommar avser jag, som är både ny medlem och ny corvetteägare, att göra flera långresor som innefattar båtturer. Nu undrar jag om någon haft problem med markfrigången vid ramperna för på- och avfart vid
de vanligaste färjelinjerna (t ex Göteborg - Kiel, Varberg - Grenå, Helsingborg - Helsingör, Trelleborg - Sassnitz). Jag har en c5 Z06 av 2003 års modell.

Re: Markfrigång
När jag köpte min C6 i Tyskland så tog jag vägen över Sassnitz - Trelleborg och den fungerade bra! Skrapade i Gummiflärpen lite vid påfart men annars inga problem.
(Fulltankad bil och fullastad med öl,vin,sprit)
Fartguppen här hemma ställer till det mera!
H/Jörgen
(Fulltankad bil och fullastad med öl,vin,sprit)
Fartguppen här hemma ställer till det mera!
H/Jörgen
C6 2008 Cab Triple Black, MN6, Z51, NPP
Re: Markfrigång
Tack för svaret Jörgen, men vilken "Gummiflärp" menar du tog i vid påfart; en flärp på bilen eller på rampen? 

Re: Markfrigång
Hej Ulfz.
Jag har kört en 3-4000 mil nere i Europa och har lite erfarenheter av att köra på semester med C6.
Först av allt så är det en kanonbil att köra långt med och du kommer att bli överraskad över soppaförbrukningen.
Lite minus finns det trots allt:
Kan bli lite bökig inne i städerna p.g.a den stora vändradien men även markfrigången.
Vad jag menar är att den är krånglig att parkera på de ofta lite mindre gatorna i mysiga småstäder/byar.
Du kan även glömma att försöka komma in i några parkeringsgarage.
Men det positiva överväger de små nackdelarna.
Ut och åk med den det kan jag rekommendera.
Personligen har jag aldrig förstått att dessa bilar inte ska kunna gå mer än 4-500 mil per år och inte kunna användas för ett sådant här ändamål.
Jag menar att om bilen tyvärr skulle skadas så finns det försäkringar och det går att laga den. Jag förstår att det är annorlunda med en personligt ombyggd bil.
Se till att du har friska däck eftersom lite högre hastighet (autobahn) på varma sommarvägar förbrukar dina däck snabbare än vad man räknar med. Jag har gjort det misstaget när jag gjorde en 800 mils resa.
PS: du kommer att få tummen upp ofta eftersom Corvetterna inte är en dussinbil ute i Europa.
Ha en trevlig semester med din fina bil!
Jag har kört en 3-4000 mil nere i Europa och har lite erfarenheter av att köra på semester med C6.
Först av allt så är det en kanonbil att köra långt med och du kommer att bli överraskad över soppaförbrukningen.
Lite minus finns det trots allt:
Kan bli lite bökig inne i städerna p.g.a den stora vändradien men även markfrigången.
Vad jag menar är att den är krånglig att parkera på de ofta lite mindre gatorna i mysiga småstäder/byar.
Du kan även glömma att försöka komma in i några parkeringsgarage.
Men det positiva överväger de små nackdelarna.
Ut och åk med den det kan jag rekommendera.
Personligen har jag aldrig förstått att dessa bilar inte ska kunna gå mer än 4-500 mil per år och inte kunna användas för ett sådant här ändamål.
Jag menar att om bilen tyvärr skulle skadas så finns det försäkringar och det går att laga den. Jag förstår att det är annorlunda med en personligt ombyggd bil.
Se till att du har friska däck eftersom lite högre hastighet (autobahn) på varma sommarvägar förbrukar dina däck snabbare än vad man räknar med. Jag har gjort det misstaget när jag gjorde en 800 mils resa.
PS: du kommer att få tummen upp ofta eftersom Corvetterna inte är en dussinbil ute i Europa.
Ha en trevlig semester med din fina bil!
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
2009 Cab
Arctic White
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Markfrigång
Hejsan !
"gummiflärpen" är den lilla spoilern som sitter under fronten !
"gummiflärpen" är den lilla spoilern som sitter under fronten !
Re: Markfrigång
Tusen tack för synpunkter och goda råd.
Min fråga om "gummiflärpen" kom sig av att min bil (C5 Z06) inte har någon sådan.

Re: Markfrigång
Om du inte har en spoilern (gummiflärpen ) så kan du få problem med kylningen.ulfz skrev:Tusen tack för synpunkter och goda råd.Min fråga om "gummiflärpen" kom sig av att min bil (C5 Z06) inte har någon sådan.
Den gör så att luften trycks upp till kylaren.
Men du kanske har en efter monterad spoiler och då tar man bort gummiflärpen, det behövs ett hål i spoilern så att luften kan gå den vägen till kylaren.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Markfrigång
Tack än en gång Jörgen, Peter, Anders och Ubbe för alla värdefulla synpunkter!
Nu har jag varit ute i garaget och kollat igen (trots att jag visste svaret) och jag har definitivt ingen gummiflärp. Frontspoilern är dessutom original med endast luftintag till luftfiltret/motorn och till frambromsarna. Härav torde följa att jag skall ha denna gummiflärp/spoiler. Jag har gått igenom bilen noga sedan jag köpte den i september 2013 och hann även köra 250 mil innan jag ställde av den i slutet av oktober men en detalj som saknas är ju svår att upptäcka om den inte tydligt saknas. Visserligen hade jag, vid färd i regnväder, några gånger temperaturstegring men inte värre än att lågtemperaturfläkten klarade av det. Detta problemet avhjälptes sedan jag upptäckt att det satt en massa löv, kvistar och annat skräp på AC-kylen och mellan den och den vanliga kylen så att luftgenomströmningen hämmades radikalt när allt detta blev blött. Efter grundlig rengöring gick den sedan inte upp i temp men då var utetempen å andra sidan lägre. Sammanfattningsvis begriper jag, efter era värdefulla upplysningar, att den saknade gummiflärpen behövs varma sommardagar och jag såg även två tänkbara fästpunkter för en sådan invid stålramen strax nedanför AC-kylen. Jag skall genast beställa en dylik flärp/spoiler.
Nu har jag varit ute i garaget och kollat igen (trots att jag visste svaret) och jag har definitivt ingen gummiflärp. Frontspoilern är dessutom original med endast luftintag till luftfiltret/motorn och till frambromsarna. Härav torde följa att jag skall ha denna gummiflärp/spoiler. Jag har gått igenom bilen noga sedan jag köpte den i september 2013 och hann även köra 250 mil innan jag ställde av den i slutet av oktober men en detalj som saknas är ju svår att upptäcka om den inte tydligt saknas. Visserligen hade jag, vid färd i regnväder, några gånger temperaturstegring men inte värre än att lågtemperaturfläkten klarade av det. Detta problemet avhjälptes sedan jag upptäckt att det satt en massa löv, kvistar och annat skräp på AC-kylen och mellan den och den vanliga kylen så att luftgenomströmningen hämmades radikalt när allt detta blev blött. Efter grundlig rengöring gick den sedan inte upp i temp men då var utetempen å andra sidan lägre. Sammanfattningsvis begriper jag, efter era värdefulla upplysningar, att den saknade gummiflärpen behövs varma sommardagar och jag såg även två tänkbara fästpunkter för en sådan invid stålramen strax nedanför AC-kylen. Jag skall genast beställa en dylik flärp/spoiler.
Re: Markfrigång
Jag har planer på att åka ner till kontinenten i sommar. Är också lite orolig för markfrigången på färjorna. Någon som åkt Göteborg - Kiel med Corvetten? Hur funkade det isf?
Ex C5 Z06 2002
Re: Markfrigång
Hej
Här åkt med Finnlines, Malmö - Travemunde. Inga problem alls, och en som jag ser det en smidig väg till Europa. Färjan går 22.00 från Malmö och man är framme 07.00, bra hytter och häftigt att åka under Öresundsbron.
Mvh
Hasse
Här åkt med Finnlines, Malmö - Travemunde. Inga problem alls, och en som jag ser det en smidig väg till Europa. Färjan går 22.00 från Malmö och man är framme 07.00, bra hytter och häftigt att åka under Öresundsbron.
Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Re: Markfrigång
Jag har också tänkt åka över vattnet,
men det blir nog att montera bort spoliern eller stanna hemma
Är det två däck på färjan Kiel?
Ps Det borde finnas en app med info om fart gupp
men det blir nog att montera bort spoliern eller stanna hemma

Är det två däck på färjan Kiel?
Ps Det borde finnas en app med info om fart gupp

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Markfrigång
Jag monterar bort spoilern och sätter på standard "gummiläpp" istället - har gjort så de gånger vi har kört Europa resor.
Spoilern hade inte varit hel om den suttit på, vid färjor, serpentinvägar mm
Gummiläppen är ju "gjord" för att skrapa i och håller för det ...
Med vänlig hälsning
Hasse
Spoilern hade inte varit hel om den suttit på, vid färjor, serpentinvägar mm
Gummiläppen är ju "gjord" för att skrapa i och håller för det ...
Med vänlig hälsning
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Re: Markfrigång
Vi kör på Malmö - Travemunde vi också. Tack för tipset!Här åkt med Finnlines, Malmö - Travemunde. Inga problem alls, och en som jag ser det en smidig väg till Europa. Färjan går 22.00 från Malmö och man är framme 07.00, bra hytter och häftigt att åka under Öresundsbron.
Ex C5 Z06 2002
Re: Markfrigång
De hade ett specialerbjudande (Dream), 165 euro för bilen 2 passagerare och en hytt på 20 m2.
Bra pris tycker, frukost ingår inte - kostar 7 euro har jag för mig.
Boka i god tid så brukar det finnas bra erbjudanden.
Mvh
Hasse
Bra pris tycker, frukost ingår inte - kostar 7 euro har jag för mig.
Boka i god tid så brukar det finnas bra erbjudanden.
Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Hans Wijk
C8 Cabriolet