Startmotor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Startmotor

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag är lite förbryllad! Jag har en 1969 350" och vill köpa en ny startmotor..
Kollade runt lite på nätet, som det verkar så ska det vara en startmotor med fästskruvarna i "linje" men den starten jag har nu har snedställda skruvar.
Så hur är det: Ska det vara raka eller snedställda skruvar? Eller funkar det med båda varianterna? Det finns ett skruvhål som ser ut att vara i "linje", har dock inte lossat starten än, så jag är inte 100 på detta..
Är det någon som har detta klart för sig? Vore ju bra att veta vilken sort jag ska beställa.. Eller om det inte har någon betydelse!
Tacksam för svar!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Startmotor

Inlägg av Ricky »

Varför skruvar du inte bara bort den du har och åker till en startmotor-gubbe och säjer att du vill ha en likadan?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Startmotor

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, det hade ju varit idealiskt.. Men tyvärr i jättestora staden Kalmar med omnejd så finns det ingen som håller på med detta vad jag vet, tyvärr..
Och jag ska in till stora staden Kalmar på Tisdag och göra hjulinställning samt byte av alla fyra däcken, så därför vill jag inte riva isär just nu.
Om det nu är någon som känner till någon som pysslar med startmotorer till Cheva i Kalmar med omgärd så är jag tacksam för info om detta!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Startmotor

Inlägg av Jerka »

I den jättestora staden Nacka har vi en suverän firma som heter start o generator ,dom fixar alla sådana problem åt oss :D :D :D
Det finns ju startmotorer med 4 ,köp en sån så passar den

/ Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Startmotor

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, just det Jerka, tack, det finns med 4 infästningshål "inline" och då funkar det både med 153 och 168 kugg på svänghjulet/startkransen! Det är vad jag förstår skillnaden mellan "inline" och "staggered" hålbild att dom är anpassade beroende på hur många kugg man har på svänghjulet/startkransen!
ELLER?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Gunslinger
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: fre feb 03, 2012 11:27
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Startmotor

Inlägg av Gunslinger »

magnum skrev:Hejs

Ja, det hade ju varit idealiskt.. Men tyvärr i jättestora staden Kalmar med omnejd så finns det ingen som håller på med detta vad jag vet, tyvärr..
Och jag ska in till stora staden Kalmar på Tisdag och göra hjulinställning samt byte av alla fyra däcken, så därför vill jag inte riva isär just nu.
Om det nu är någon som känner till någon som pysslar med startmotorer till Cheva i Kalmar med omgärd så är jag tacksam för info om detta!
Annars så har du alltid Persåkers, köpte en HI Torque startmotor där ifjol för 1100 Kr + frakt till en av mina andra maskiner, PW9000 hette den, samsas bra
med mina Headers och går både till 153 & 168 startkransarna, jag har inte träffat på något 350 Block ännu utan hål både diagonalt och Rakt för startmotorfäste,
men det syns inte förrän man river ner och gör rent.
Sen som alltid på Chev. så måste du schimsa in spelet mellan Bendixdrevet och startkransen, mät på 3 ställen runt startkransen, Amerikansk precision, of course,
men det hade du kanske redan koll på.

Hälsningar Lasse
Lasse
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Startmotor

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jo, american bolt on..
Jag köpte en start från Hansen som passar bägge kuggantalen.
Verkar som jag har 168 kuggar.. då jag fick använda dom inre hålen på starten.
Jag har dock inte monterat den färdigt än.. Lat..
1/32" shimset ger 1mm glapp i kuggarna vilket jag tror är ok.. Info mottages tacksamt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Gunslinger
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: fre feb 03, 2012 11:27
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Startmotor

Inlägg av Gunslinger »

magnum skrev:Hejs

Jo, american bolt on..
Jag köpte en start från Hansen som passar bägge kuggantalen.
Verkar som jag har 168 kuggar.. då jag fick använda dom inre hålen på starten.
Jag har dock inte monterat den färdigt än.. Lat..
1/32" shimset ger 1mm glapp i kuggarna vilket jag tror är ok.. Info mottages tacksamt!
Jo det skall fungera bra, dra gärna runt motorn och mät på 3 ställen runt startkransen,
jag brukar rita med krita så jag har koll var jag mätt, måttet är ett gammaldags Gem,
alltså inte de moderna i Plast :) ,.
Lasse
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Startmotor

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Nu sitter den nya startmotorn på plats! Tack för tipsen! :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Startmotor

Inlägg av StingrayRacing »

Hej,

Finns det någon bra beskrivning på nätet hur man mäter glappet när man schimsar? Möjligtvis dags att byta startermotor. Ska prova att göra rent den jag har först. Klickar ibland när det är ordentligt varmt på sommaren och har tagit paus.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Startmotor

Inlägg av Chrippe »

Det finns ett gammalt knep !
Det är att använda ett gem som är ca: 1-1,2mm , så får man
prova sig fram genom att man köper shimsbleck utav Hansen Racing eller nån annan återförsäljare mm.
Ps. Det är bra att kolla att spelet är runt om startkransen.
Dra ut startmotorns startdrev till startkransen med en polygrip
stick in gemet i mellan dreven.
/Christer 8)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Startmotor

Inlägg av StingrayRacing »

Chrippe skrev:Det finns ett gammalt knep !
Det är att använda ett gem som är ca: 1-1,2mm , så får man
prova sig fram genom att man köper shimsbleck utav Hansen Racing eller nån annan återförsäljare mm.
Ps. Det är bra att kolla att spelet är runt om startkransen.
Dra ut startmotorns startdrev till startkransen med en polygrip
stick in gemet i mellan dreven.
Tack, då måste jag ta mej under och kolla :-)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Startmotor

Inlägg av ssickan »

verkar vara en vettig guide.
Ska snart göra samma procedur själv.

http://www.youtube.com/watch?v=r5a8kVUKht4
1970 SB 350 Cupe
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Startmotor

Inlägg av StingrayRacing »

ssickan skrev:verkar vara en vettig guide.
Ska snart göra samma procedur själv.

http://www.youtube.com/watch?v=r5a8kVUKht4
Aha, men då måste man ju bort med växellåda och sprängkåpan=svettigt värre. Måste väl gå att göra enklare?
Får grunna på denna..

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Startmotor

Inlägg av Chrippe »

Det fungerar på autolåda där man kan tabort converter kåpan , manuell vet jag inte !
/Christer 8)
lennartb
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: tis okt 30, 2012 11:30

Re: Startmotor

Inlägg av lennartb »

Hej
Sorry man är sen med svar.
Hade precis samma problem, det var även problem med "klockan" vid drevet.
-69 conv.
Lennart B
Skriv svar