Hejsan jag har lite problem med kylar systemet, Tempmätaren på displayen vill inte gå upp och bilen har börjat koka efter ett tag speciellt om man står still men bilen igång kanske har någon här haft liknande problem eller har nån ide vad det kan vara?
Innan du börjar skruva så föreslår jag att du kollar lite mer och ger oss mer info. Dessutom är det bra om du svarar på frågor, annars blir det svårt att hjälpa dig
Fungerar AC´n? Om den inte gör det så blir bilen garanterat väldigt varm om den står still, dock ska den inte koka.
Fungerar fläktarna? Snurrar nån hela tiden? Snurrar båda när bilen blir riktigt varm?
Vad har du för årsmodell?
Du bör nog fixa tempmätaren snarast och undvika att den blir så varm, stå inte still t ex.
Lycka till
1971 Coupe, 496, 4-vxl. 1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar. Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17. 1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Spelar liksom inte så stor roll om den är servad och omskött.
MEN fläkten som startar med AC,n lägger av förr eller senare ,då kolen blir utslitna.
dessutom ligger luftintaget på vetten lågt så man drar in mycket skit i kylaren (igensatt kylare=kokning.)
1. Går fläktarna?
2. Har du provat spola ur kylaren?(gör det helst infrån motorrummet med typ trädgårdslang flödigt,högtryck kan ställa till egna problem)
nu funkar de, de droppade från pluggen på kylaren så tätade om den, och röck ur säkringen och satte tbx den så hoppa fläktarna igång, men tempmätaren vill dock inte funka :/
På högersidan under grenröret (trångt) sitter en temperaturgivare. Lossa kontakten (men bryt inte av "låsflärpen"). Börja med att spraya elektronikspray där. Sedan finns det en lika dan givare fram vid vattenpumpen men tror att den påverkar fläkten.
// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Jag åsyftade att du skulle spola bort löv och skit som kan blockera luftströmmen..
visst kan det vara bra att spola ur systemet,men det är nog inte primärt..