krypström

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
perkeper
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 13, 2011 9:25

krypström

Inlägg av perkeper »

hej!
Min -89 cab drar 6Ah när tändningen är avslagen. Så kan man ju inte ha det. Har felsökt genom att dra ur en säkring i taget och hittade att säkringen för Center info cluster, motorrumsbelysning, innerbelysning, reservhjulsbelysning mm mm drar 6 Ah. (Med urdragen säkring 0,8 Ah.)
Tänker att det är något med jordningen.

Har någon varit med om detta sura problem?
Hälsningar
p-å
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: krypström

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Kolla motorrums belysningen ! Det sitter nån typ av kvicksilverbrytare
för den i lamphållaren, det är inte helt otroligt att det är felet !
perkeper
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 13, 2011 9:25

Re: krypström

Inlägg av perkeper »

Testade att dra ur kontakterna till motorrumsbelysningen, ingen större förbättring. ned till 5 ah strömtapp.
Har också skruvat loss jordningspunkterna runt om i bilen och slipat rent och smörjt , inget resultat.
riktigt frustrerande. idéerna börjar sina.
perkeper
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: krypström

Inlägg av Ricky »

Klockan?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: krypström

Inlägg av M Nordin »

Fipplat med ljusknappen så innerbelysning står på men dimmat?
Du har 60 watt som försvinner ngnstans och hur ngt som fungerade (motorrumsbelysningens av/på) blev bättre av att kopplas ur begriper jag inte.
Mitt ex mördade ett sprillans nytt Optima genom att slå på den förbannade makeupbelysning i solskyddet och sedan bara slå igen den... Var inte överdrivet glad då.

MN
perkeper
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 13, 2011 9:25

Re: krypström

Inlägg av perkeper »

samma här, lamporna i solskydden stod på, klantigt. kollat lite på amerikanska forum som verkar vara samstämmiga att det kan vara jordfel. Nånting i kretsen ctsy/clk bör det ju vara som är knas med tanke på 0,8 ah med säkringen ur.

Det vore skönt att slippa skruva på batterifrånskiljaren vid varje stopp

/p
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: krypström

Inlägg av M Nordin »

Hmm, du är nu nere på 0,8A (inte Ah...) nu med dragen säkring så var mäter du?

M
perkeper
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 13, 2011 9:25

Re: krypström

Inlägg av perkeper »

Mäter på var sida om batterifrånskiljaren när den är i urkopplat läge
/p
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: krypström

Inlägg av M Nordin »

Du mäter alltså över huvudströmbrytaren vilket är OK men du skriver att du dragit säkringarna en i taget. Då hittade du stora tjuven (makeuplamporna) men om 0,8A försvinner med den säkringen dragen finns felet i en annan krets. Tillbaka till ruta 1 och dra säkringar igen!

Larmenhet , stereo och slutsteg - original och eftermonterat - är mycket misstänkta. Av ngn konstig anledning verkar elsystem i USA bilar vara mer inbjudande att hacka sönder än i övriga bilar...

M
perkeper
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 13, 2011 9:25

Re: krypström

Inlägg av perkeper »

nja inte riktigt så.
När allt som kan stängas är avstängt så drar det ur ca 6 ah. Ur med en säkring i taget, då händer inget förrän ctsy/clk dras ut. Då landar det på 0,8ah vilket borde vara normalt. Testade att dra ur kontakterna till motorrumsbelysningen, då gick det ner till ca 4-5 ah.

/p
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
Ort: Degeberga

Re: krypström

Inlägg av Bertilsson »

Hej!

Fungerar innerbelysningen som den ska? Jag tänker på fördröjningen i första hand, det är styrt av ett kretskort som sitter bakom "handskfacket", åtminstone på min 84:a. Jag kommer inte ihåg riktigt hur det fungerar (och el är inte min starkaste sida), men där sitter ett motstånd på den som bränner bort energi (från en konding kanske?) på nåt sätt, och när energin är slut slocknar innerbelysningen. Kanske är något fel på det så att den alltid tar ström där? Hade du kunnat leta upp kretskortet och plocka av det borde du märka om den fortfarande tar ström.
/Johan

C4 1984
perkeper
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: sön mar 13, 2011 9:25

Re: krypström

Inlägg av perkeper »

Nytt batteri, ny generator, alla kontakter genomgångna, alla jordpunkter putsade.
Det verkar som allt löst sig.
0,09 Ah när allt är avslaget och stängt. Kan bli en bra Corvettesommar :)
Skriv svar