Generator

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Generator

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag sysslar med gaffeltruckar som arbete, Laddare till batteridrivna truckar kan t.ex. ha en 60A laddare, på dessa laddare sitter det oftast 35 mm2 kablar men i min bil sitter det en c:a 6 - 10 mm2 kabel på en 63A generator, är detta tillräckligt? Nu har 63A generatorn pajat och ny 78A generator beställd, så frågan är: ska grövre kabel dras? Eller räcker det med den klena original kabeln?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Generator

Inlägg av Ricky »

Tillräckligt är det nog med 6-10mm2 men laddandet av batteriet lär antagligen ta längre tid om du laddar genom tunna och ärgade original kablar med ruttna kabelskor än med nya fina pressade kopparkablar.

Jag kör med förtennade 35mm2 hela vägen från generator till batteri (via startmotor) och även på jord.

En gammal vana från båtlivet att överdimensionera el.. :mrgreen:

Det väger något hekto extra men fungerar. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Jag tycker det verkar vettigt det du skriver, jag har tänkt likadant! Jag har dragit för något år sen nya 50mm2 från batteriet till startmotor och jord så det är väl bara att fortsätta med 35mm2 från generator till startmotor!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Grovleken på kablen beror på vilken effekt du kör i den och resistansen i kablen (matrealet och längden) samt tiden du tar ur effekten. Jag kan lova att orginalkabeln är utprovad att klara minst dubbla belastningen.
Söker du på forumet så kan jag lova att det inte finns någon tråd om att kablen brunnit av pga den varit för klen.

(Drog själv 10mm2 mellan batteri och starmotor på räcerbilen 20cm kabel och den blir inte oförskämt varm;))
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Det är nog snarare så att kabeln är exakt anpassad till generatorns effekt eller något tunnare! Pengar, pengar..
Men visst, generatorn laddar ju inte fullt hela tiden så man kanske inte behöver så grov kabel som max effekten "kräver" enligt uträkningstabeller (12V, 78A och 6 meter kabel = 35mm2) så jag köpte idag 16mm2 kabel och låter den gamla kabeln vara kvar, det ska räcka bra! gamla generatorn är 63A och den nya 78A så det blir 16mm2 till 15A mer ström..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Positivt: Den nya generatorn laddar mycket bättre vid tomgång! :D
Ha de! Kjell
CCS 3315