72 Coupe Stroker fuel injected
-
- Corvetteälskare
Re: 72 Coupe Stroker
-
- Corvetteälskare
Kommer att köra med LS2-spolar och när jag köpte spolarna köpte jag även med "pig-tails" för att ansluta spolarna mot sprutet. Vissa kablar var felaktigt anslutna färgmässigt och när jag skulle ändra detta märker jag att hälften av alla poler är av i kontakterna och övriga går av bara man tittar på dem, kunde ha skapat mycket besvär i onödan om man inte upptäckt detta nu. Det är ju f-n att man måste dubbelkolla precis allt innan man skruvar dit något
Om någon vet var man köper bra anslutningar till LS-spolar tar jag tacksamt emot tips!

Om någon vet var man köper bra anslutningar till LS-spolar tar jag tacksamt emot tips!

-
- Corvetteälskare
Har inte så mycket annat att göra så jag svarar mig själv
Hittade och beställde en uppsättning nya kontakter härifrån:
http://www.maxxtuning.se/produkter/moto ... -tandspole
Peter

Hittade och beställde en uppsättning nya kontakter härifrån:
http://www.maxxtuning.se/produkter/moto ... -tandspole
Peter
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
Nu har motorn körts några mil och jag börjar snappa det här med mappning. Åkte till OK/Q8 och tankade fullt, kom 300 meter och sedan stannade bilen. Bogserade hem skrotet, beställde en ny Bosch 044-pump och två nya filter, åkte en vecka till Mallis, kom hem och började mecka med skiten igen. Visade sig att hela tanken och förfiltret var fullt av långa korvar av Silicon. Fly förbannad misstänker jag förstås OK/Q8 och åker jag till dem och berättar vad som hänt och undrar om de vill se tanken innan jag plockar ner den.
De meddelar bara att jag ska spara bensinen så de kan analysera den sedan.
Plockade ner tanken och började kika på vad som hänt. Visade sig att jag har använt Silicon mellan tanklocksflänsen och tanken när jag skruvat ihop detta och detta har släppt när jag tankade fullt.
Åkte upp till OK/Q8 med svansen mellan benen och bad om ursäkt och berättade vad som hänt.
Nu funkar allt bra och löpande mappning sker hela tiden med kanonhjälp av Mattias i Sävar.
Idag var vi till Kjula och kolla lite race (med betoning på lite pga regn) och passade på att mappa lite på vägen hem, Calle sköter spakarna med mappningen med hjälp av pappa
Monterade också en shiftlight som med någras enkla handgrepp programmerades in i ECU:n.

De meddelar bara att jag ska spara bensinen så de kan analysera den sedan.
Plockade ner tanken och började kika på vad som hänt. Visade sig att jag har använt Silicon mellan tanklocksflänsen och tanken när jag skruvat ihop detta och detta har släppt när jag tankade fullt.

Åkte upp till OK/Q8 med svansen mellan benen och bad om ursäkt och berättade vad som hänt.
Nu funkar allt bra och löpande mappning sker hela tiden med kanonhjälp av Mattias i Sävar.
Idag var vi till Kjula och kolla lite race (med betoning på lite pga regn) och passade på att mappa lite på vägen hem, Calle sköter spakarna med mappningen med hjälp av pappa

Monterade också en shiftlight som med någras enkla handgrepp programmerades in i ECU:n.

-
- Corvetteälskare
Nya kammen ger halvtaskigt vakuum så Fredagseftermiddagen spenderades på lokala skroten där jag till slut hittade en vakuumpump från en S60. Nu är den på plats men jag inser att mina vakuumrelän och motorer behöver bytas ut så nu kopplas vakuum endast mot vakuumtanken och bromsservo. Övriga delar får bytas under nästas vinter.

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Jäklar vad fint det blev. 
Och vad många kablar..
Bilen vart kanon med Jonas gamla Rally Wheels och klibbdäck med hög profil.
Hur mycket flås är det i maskinen?

Och vad många kablar..

Bilen vart kanon med Jonas gamla Rally Wheels och klibbdäck med hög profil.
Hur mycket flås är det i maskinen?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvetteälskare
Tack Ricky, en hel del är fortfarande i mock-up och får snyggas till vartefter jag blir nöjd med funktion. En hel del kabel och slang kommer att gömmas undan.
Blev bra med fälgarna som dessutom varit dina förut!? Nu har jag tre uppsättningar bakdäck också. Burn-däck, gatslicks och slicks!
Om motorn ger mindre än 450 hp är det jag som gjort något fel någonstans. Med den volymen, toppar, komp, kam mm borde den ge 450+ men det visar sig när jag ska mappa bilen.
Jänkarna bromsar ju ut 500 plushästar ur sina smallblocks bara de byter tändstift och grenrör
Blev bra med fälgarna som dessutom varit dina förut!? Nu har jag tre uppsättningar bakdäck också. Burn-däck, gatslicks och slicks!
Om motorn ger mindre än 450 hp är det jag som gjort något fel någonstans. Med den volymen, toppar, komp, kam mm borde den ge 450+ men det visar sig när jag ska mappa bilen.
Jänkarna bromsar ju ut 500 plushästar ur sina smallblocks bara de byter tändstift och grenrör

-
- Corvetteälskare
Nu har bilen varit hos Anders Norling på AN Performance i Eskilstuna för mappning och effektmätning. Första pull 299 hp på hjulen. Efter lite justerande slutade det på 320 hp på bakhjulen. Är nog rättvisa siffror med tanke på effektförluster i drivlina och gatslicksen. Trodde inte det var så mycket men totalt verkar det vara ca 100-150 hp i förlust.

Senast redigerad av peter.holm den tor jul 17, 2014 11:41, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Corvetteälskare
Har aldrig varit på en dynokörning förut, rolig upplevelse hos en duktig kille!
Film verkar vara obligatoriskt när man kör dyno
https://www.youtube.com/watch?v=3fwAnJP ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=2uLoCO9FEfA
https://www.youtube.com/watch?v=XHd4eqB ... e=youtu.be
Film verkar vara obligatoriskt när man kör dyno

https://www.youtube.com/watch?v=3fwAnJP ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=2uLoCO9FEfA
https://www.youtube.com/watch?v=XHd4eqB ... e=youtu.be
Senast redigerad av peter.holm den tor jul 17, 2014 11:38, redigerad totalt 2 gång.
-
- Corvetteälskare
Lite fakta på ett pull med luftfiltret i motorutrymmet och ett med en simulerande flyttning av luftfiltret till fronten där det finns kall luft
https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... ile%2c.pdf

https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... ile%2c.pdf
-
- Corvetteälskare
Med facit i hand som visar att flytt av luftfilter till en kallare plats ger minst 15 bakhjulshästar inleddes arbetet med att flytta filtret från motorutrymmet till fronten. Fler böjar beställdes av DO88.com och en ny fräsch hålsåg inhandlades. Originalfantaster bör nog blunda nu...

Sparar dock alla bortsågade bitar ifall man vill återställa bilen senare.

Sparar dock alla bortsågade bitar ifall man vill återställa bilen senare.

-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
Jag hatar att komma oförberedd inför möten mm som jag bokat in. Efter 100m på väg till AN Performance för bromsning av motorn slutar laddningen att funka
.
Efter ett par tre mil hoppar den igång igen men på väg hem är laddningen lika bortblåst som Juni-lönen och felsökning av den ett år gamla generatorn påbörjas. Visar sig vara generatorn som gett upp och Persåker bråkar inget när jag påpekar detta. Passar samtidigt på att gå upp ett snäpp till en one-wire 105ah generator.

Efter ett par tre mil hoppar den igång igen men på väg hem är laddningen lika bortblåst som Juni-lönen och felsökning av den ett år gamla generatorn påbörjas. Visar sig vara generatorn som gett upp och Persåker bråkar inget när jag påpekar detta. Passar samtidigt på att gå upp ett snäpp till en one-wire 105ah generator.

-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
Jerka & Jag var där , men var vad du någonstans , såg ingen grå C3a ?
-
- Corvetteälskare
Efter en timmes kökörning från infarten till Line-up ville inte min mini-starter dra runt motorn längre. Efter en stunds väntan gick det bättre så jag gjorde en första körning efter att den lastbilsförsedda bunsenbrännaren haft sin uppvisning. Gjorde ytterligare ett par körningar efter det. Den sista gjorde jag i väntan på att Hoffman skulle samla ihop sitt skrot, blev väldans varmt i bilen under den tiden!
Vad blev det för bredd på dom? Finns ju 255 och 275/60-15
/ Björn
Medlemsnummer 3955