Track Monday på Mantorp

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
Funny
Nykomling
Nykomling

Track Monday på Mantorp

Inlägg av Funny »

Hej
Gjorde sista rycket för denna säsong i måndags. Var på Mantorp tillsammans med ett flertal andra Corvetter och körde Track Monday.
Det börjar lossna nu, körde på 1:35.0 med gatdäck. Supernöjd.
Men jag känner att det finns mer att hämta när man vågar ha högre ingångshastighet i Mjölbykurvan och kurvan efter startrakan. Det är så jäkla svårt att bedöma rätt ingångshastighet tycker jag. Är väl förmodligen ett nybörjarproblem som blir mindre och mindre ju mer man tränar.
Kalle
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Track Monday på Mantorp

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej Funny.

Stog bredvid banan å tyckte det såg bra ut när du körde.

Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Funny skrev:Hej
Gjorde sista rycket för denna säsong i måndags. Var på Mantorp tillsammans med ett flertal andra Corvetter och körde Track Monday.
Det börjar lossna nu, körde på 1:35.0 med gatdäck. Supernöjd.
Men jag känner att det finns mer att hämta när man vågar ha högre ingångshastighet i Mjölbykurvan och kurvan efter startrakan. Det är så jäkla svårt att bedöma rätt ingångshastighet tycker jag. Är väl förmodligen ett nybörjarproblem som blir mindre och mindre ju mer man tränar.
Hej kul att höra att det var så många Corvetter på Mantorp och 1:35 med gatdäck är en bra början 8) .

Jag vet inte hur du gör när du försöker hitta rätt ingångshastighet i Mjölbykurvan men hemligheten ligger mycket i att hitta rätt bromspunkt.
Bromspunkten är den punkt dit du ska hålla fullgas och där du ska bromsa fullt.
Du ska därefter bromsa fullt tills den punkt där du påbörjar svängen.
Rätt bromspunkt hittar du genom att släppa fullgasen och bromsa fullt vid tex 200 m skylten, och sedan flyttar du fram den här punkten 5 - 10 meter per varv tills dess att du har hittar rätt ingångshastighet, din optimala bromspunkt borde ligga någonstans framåt 100 m skylten.

Följ Joachim några varv:
http://www.youtube.com/watch?v=0MJNSoRm ... 9gmJAUOCUw
OBS han växlar och gasar fullt där vissa börjar släppa gasen :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Funny skrev:Hej Gjorde sista rycket för denna säsong i måndags. Var på Mantorp tillsammans med ett flertal andra Corvetter och körde Track Monday. Det börjar lossna nu, körde på 1:35.0 med gatdäck. Supernöjd. Men jag känner att det finns mer att hämta när man vågar ha högre ingångshastighet i Mjölbykurvan och kurvan efter startrakan. Det är så jäkla svårt att bedöma rätt ingångshastighet tycker jag. Är väl förmodligen ett nybörjarproblem som blir mindre och mindre ju mer man tränar.
Hej Kalle:)
Jag håller verkligen med om att det är inte lätt att hitta rätt fart in i kurvorna.
Det tar ett tag att lära känna sin bil, vilka begränsningar den har mm.
Det som många glömmer bort är att man måste sitta rätt i bilen och ha en bra ratt.
Du har kanske har åkt slalomskidor och hyrt alldeles förstora pjäxor som jag har gjort någon gång och upptäcker att skidorna inte svänger när du sätter i,så var min bil med originalstolen och tre punktsbältet.

Göran! Vad hade han för nytta av att bromsa senare när han inte körde om;)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:
Funny skrev:Det är så jäkla svårt att bedöma rätt ingångshastighet tycker jag.
Hej Kalle:)
Jag håller verkligen med om att det är inte lätt att hitta rätt fart in i kurvorna.

Göran! Vad hade han för nytta av att bromsa senare när han inte körde om;)
Om man hittar rätt bromspunkt och bromsar på samma sätt(fullt) så får man rätt ingångshastighet.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar