Startkrans

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Startkrans

Inlägg av antos »

:lol: Har ett litet problem, där jag funderat på en lösning och vill höra om någon gjort nått liknande. Jag saknar två kuggar i flexplattans startkrans så har det nog rullat på i några år, men jag vill åtgärda detta om möjligt utan att ta ur lådan (400). Tappar man fler kuggar än 2 blir det väl problem tror jag. Min tanke var att slipa bort det som återstår av kuggen och sedan "bygga" på med nytt material med MIG-svetsen. Därefter slipa till det hela så det får formen av en ny kugge. Håller detta? Är kuggkransen "vanligt" stål eller behöver jag någon annan tråd i MIGen? :shock:
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Oj, det var en ny variant. Jag förstår dock mycket väl varför det är lockande med tanke på det minimala jobbet.

Jag skulle dock bli lite orolig därför att oavsett stålkvalitet så påverkas alltid materialet vid svetsning, och oftast inte till det bättre. Det är en sak att kuggarna kanske inte håller, men jag skulle vara mera orolig för att själva startkransen spricker och lossnar vid något otrevligt tillfälle...t.ex. vid höga motorvarvtal. Risken är då att du t.ex. spräcker sönder automatens aluminiumhus.

Men, detta svar är skrivet baserat på mina teoretiska kunskaper om svetsning och material...jag har ingen praktisk erfarenhet av någon liknande typ av reparation! Någon annan som kan bistå med ett bättre svar??

Till saken hör ju att det trots allt inte är något jättejobb att lossa automaten från motorn och byta hela flexplattan, även om det givetvis kan hålla en sysselsatt en kväll eller två.

Mvh, Björn
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Skulle aldrig göra något liknande..En Flexplatta kostar inte många spänn samt jag vill undgå,om det går,att få bitar av startkransen i benet när man står på lite..Tror även att startkransen e härdad vilket gör en ev reperation mycket lömsk..Att ta bort lådan på vetten e ju smidigt,så länge man har en automat.Då lossar man ju bara alla bultar till motorn,kardan,oljekylningsrören, växelvajern samt balken som den vilar på och allt kommer snällt neråt.Manuella vettarna har det värre,då balken inte e bultad i chassit utan svetsad.. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Varför kan inget vara enkel!
Som de andra så fint avråder ifrån. Tänk tanken men släpp den illa kvickt.

Det finns metallurgiska frågetecken.
Det är för trångt. enda stället att nå kransen är väl efter att du tagit bort startmotorn. Svets och slipning låter sig helt enkel inte göras optimalt.

Ett kuggs utseende följer vissa regler för att kunna fungera ihop.

Hur ser starterns kugg ut. Är de slitna så kommer problemen snart åter. Kan dock gå bra ett tag om du har en bättre startmotor som inte sliter ännu mer på kransen. Du kan vinna lite tid.
Annars för det optimala: Byt även startmotor.

Kontrollera startkransen på 90 180 samt 270 grader om skadan på kransen, då du troligen har början till skador även där.

Bered dig på ett tålamodigt shimsande av startmotorn. Ett cheva problem. :wink:

Mvh Ornet
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Tac för alla reflektioner. Jag försöker ju alltid med att börja tänka ut den enkla lösningen. Och visst, det är inte hela världen att lossa lådan. Men för att besvara några funderingar så är det så att startmotorn är ny, inschimsad och klar. Man kommer åt att både svetsa och slipa. Jag inser tvivelaktigheten i det "metallurgiska" dock kan man notera att startkransen i sig en gång är orginalsvetsad i flexplattans periferi, varför en liten svets till inte borde va nått problem. Men jag lossar nog lådan i alla fall....
vetteforever
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av vetteforever »

:roll:
Hej ! om jag inte har helt fel så går det att byta flexplattan med lådan på plats, om do släpper på bultarna till turbinen så ska det gå att skjuta den bakåt lite då kommer du åt bultarna på vevxeln . jag har förmig att jag gjorde så på min. det kan ju vara värt att testa om det går innan du börjar att demontera lådan. sen är det viktigt att du har rätt kugg spel när du monterar nytt sen .lycka till
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Intressant.... OM det skulle funka är det ju ÄNNU enklare en min första tanke om svetsandet. Härligt med detta kreativa forum! Alltid kul när man tycker att man har en enkel och bra idé, så finns det garanterat nån som har en bättre. Jag ska testa detta. :lol:
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Svetsning: Även om startkransen är svetsad från början så är det en stor skillnad mellan att svetsa något "likformigt" hela vägen runt under kontrollerade former jämfört med att göra en lagning på ett begränsat ställe. Jag skulle akta mig för det.

Nåja, förslaget om att skjuta turbinen bakåt är värt ett försök. Funkar inte det så gå då ett litet steg längre, dvs lossa alla bultarna som håller automaten mot motorblocket, men skruva inte ut dom helt. Lossa dom sex skruvar som håller tvärbalken och sänk ner balken ca 5 cm med hjälp av en garagedomkraft. Du bör då kunna skjuta lådan några centimeter till bakåt. Här blir det dock en fråga om hur "tajt" dina avgasrör går genom balken, kontra hur mycket den behöver sänkas för att kunna skjuta balken bakåt. Alternativt kanske det räcker det med att lossa dom två bultarna till bakre motor/växlellådsfästet för att få några centimeter till. Jag har aldrig provat det, men det slog mig att du bör kunna göra så...om jag inte tänker helt fel! Du bör dock lyft/palla upp motorn underifrån med en domkraft för at det ska gå att sära på motorn och automaten!!

"Skiter" det sig, så gå då lite längre...lossa alla bultarna helt, lossa kardanen, ta bort tvärbalken (avgasrör + handbromsvajer) och flytta automaten bakåt. Har du en garagedomkrat + en bra polare så bör du utan större problem bara kunna flytta hela lådan bakåt utan att behöva sänka ner den. Lyft sedan försiktigt upp lådan mot kardantunneln medans du arbetar med flexplattan så att lådan inte glider av domkraften. Glöm givetvis inte heller i det här fallet bort att lyfta/palla upp motorn....!

Jag har själv lyft i och ur min automatlåda ensam ett antal gånger med en domkrafts hjälp, så det går, men lådan är en "aning" tung.....så jag rekommenderar det inte. Var minst två personer.

Mvh, Björn
Skriv svar