
Trasig soppamätare
Trasig soppamätare
Min mätare visar lite vad den känner för står en bit över fullt, ibland går den ner till nästan tom, men då är det redan försent
, hur är den uppbyggd, flottör i tanken? eller är det vanligt att det blir ngt skit med mätaren?

Kompressormatad stingray SÅLD!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Ja, det är en helt vanligt flotörmätare. Linande princip används på i stort sätt alla bilar.Jag vet inte om det är vanligt att dom lägger av. Jag har dock aldrig haft några problem med min 74:a.
I och för sig är det inte helt otänkbart att det kan bli den typen av problem då principen bygger på att det är en liten metalltunga som rör sig utmed en tunn lindad motståndstråd. Jag har sett liknande problem på andra bilar med samma typ av nivåmätare. Ibland brukar tråden bli skadad, men jag har också sett fall där tungans anliggningstryck mot tråden har meller eller mindre försvunnit, dvs. det blir "sporadisk" kontakt mellan tungan och tråden.
En annan "grej" kan ju vara om sladden mellan givaren och mätaren har blivit skadad. Avbrott på sladden = tom tank, och kortslutning mot jord = mätaren visar full tank. Du kan ju börja med att kolla sladdens anslutning till tankgivaren, dvs. att den verkar sitta fast som den ska och inte verkar klämd eller någon annan form av skada på sladden.
Nästa steg är att plocka ur givaren ur tanken och mäta motståndet mellan sladdens anslutning och givarens plåthölje och se om det ändrar sig på ett "kontrollerat" sätt då du rör flottören up och ner.
Hmmm....en sak slog mig (men som jag inte kollat/provat sjävl) och det är att det kan ev. vara möjligt att röra flottören upp och ner via tanklocksöppningen eftersom hålet är ganska stort. Givetvis kräver det till att börja med att tanken är så gott som tom. Värt att kolla i alla fall...
Mvh, Björn
I och för sig är det inte helt otänkbart att det kan bli den typen av problem då principen bygger på att det är en liten metalltunga som rör sig utmed en tunn lindad motståndstråd. Jag har sett liknande problem på andra bilar med samma typ av nivåmätare. Ibland brukar tråden bli skadad, men jag har också sett fall där tungans anliggningstryck mot tråden har meller eller mindre försvunnit, dvs. det blir "sporadisk" kontakt mellan tungan och tråden.
En annan "grej" kan ju vara om sladden mellan givaren och mätaren har blivit skadad. Avbrott på sladden = tom tank, och kortslutning mot jord = mätaren visar full tank. Du kan ju börja med att kolla sladdens anslutning till tankgivaren, dvs. att den verkar sitta fast som den ska och inte verkar klämd eller någon annan form av skada på sladden.
Nästa steg är att plocka ur givaren ur tanken och mäta motståndet mellan sladdens anslutning och givarens plåthölje och se om det ändrar sig på ett "kontrollerat" sätt då du rör flottören up och ner.
Hmmm....en sak slog mig (men som jag inte kollat/provat sjävl) och det är att det kan ev. vara möjligt att röra flottören upp och ner via tanklocksöppningen eftersom hålet är ganska stort. Givetvis kräver det till att börja med att tanken är så gott som tom. Värt att kolla i alla fall...
Mvh, Björn
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik