Avstånd främre avgasrör karossen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Avstånd främre avgasrör karossen?

Inlägg av Terner »

Hmm,

Hur nära golvet vågar man dra avgasröret. Har lite trångt på höger sida om växellådan precis innan jag ska genom växellådsbalken.
Är 10-15 mm för tight mot plasten i golvet? Vill ju inte det ska ta fyr ju hehe

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det behöver du inte oroa dig för Terner! :wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Hoppas det Frisk.
Förresten vad använder du för ljuddämpare till nya motorn?

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

samma som jag hade innan. De som jag trodde va apple men du sa att det inte va det men sen hörde jag att det va de iaf hehe.... så nu vet jag inte. Kanske finns det olika apple race dämpare? :wink:
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Avstånd främre avgasrör karossen?

Inlägg av mrv8 »

Terner skrev:Hmm,

Hur nära golvet vågar man dra avgasröret. Har lite trångt på höger sida om växellådan precis innan jag ska genom växellådsbalken.
Är 10-15 mm för tight mot plasten i golvet? Vill ju inte det ska ta fyr ju hehe

/Terner
Tjenare Terner

Föra ägaren till min bil han drog avgasrören under växellådsbalken *ler*
Han tyckte det var bra för då menade han att dom tar i innan något viktigt under drar i.
Om det är så bra vet jag inte var lite problem hos svensk bilprovning speciellt i broms bänken trodde dom skullle stanna kvar på besiktningen avgasrören men det höll *ler*

Håller med dig om att det ser lite nära ut att dra genom hållen både för att dom ligger nära golvet och växellådan. Men kankse ingen fara?

När vi ändå är inne på detta ämne vad tror ni om att lägga ett par ljuddämpare precis innan bakaxeln? jag har ju min katalysatorplats där på enna sidan där man kan lägga en men på andra *hmm*
Hur nära golvet vågar man lägga något? Hur tål glasfiber värme?

Gillar bättre V8 ljudet när man inte har ljuddämparna längst bak :D
Vill ha långa raka rör bak bara för ljudetsskull.

Frisk hur fungerar dina Apple dämpare är dom resonans fria?

Mvh
MrV8
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Nja genom balken ska dom för tar främre röret i så belastar det headersna och så drar dom sönder gängorna i toppen så har man ett helvete sen.
Funderar på att lägga en liten värmesköld imellan där det är mest akut. Det är ju bara hörnet av golvet egentligen som kommer nära. Så man kan ju klistra en tunn isolering med aluminium mot röret om man vill.

Jag hade oxå planerat att lägga dämparna under bilen men gav upp det tills vidare. Fast blir det inget mumma till ljud så gör jag om det helt säkert. Trevligt jobb att ligga och snickra avgas ju. Man borde blivit rörmokare hehe.

/Terner

Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej Terner

Kul att höra en till som vill ha in dämparna under bilen :D
Man vill ju att det mullrar på rätt viss :D Jag är själv lite förtjust i det man brukar kalla för Båt V8 ljudet eller rör V8 ljudet :D

Jag har 2 1/2 på min under raka rör med friflödesdämpare bak av liten model ca 30 cm långa men det låter inte kul inuti. Tycker inte det låter rätt utanför på tomgång heller. Tydligen låter det bra på håll vid belastning lyckades locka ut mackpersonalen på lokala macken här när jag körde av motorvägen och drog vidare förbi dom dom har fridlystavgassystemet *ler*

Så jag är riktigt frestad på att få in dämparna under bilen nu!

Föresten vet du hur en C3 sb låter med orginalavgasystem? har ett helt nytt komplet till 74 års model då det är dubbelt och 75 års var enkelt under. Men jag får en kännsla av att dom kommer att tysta ner hella V8 sången, eller har jag fel?

Terner vilka dämpare rekomenderar du om man ska ha dom under bilen och vill ha maffigt muller utan resonans och åkbart inne i bilen.

Hade tänkt ha friflödes dämpare och dra ner storleken lite på rören i början till 2" för att sen gå upp till 2 1/2" eller 3" efter dämparna och ha raka rör på sidorna bak så långa som möjligt under till helst en meter långa och flexslangar ner till dämparna som jag vill ha innan bakaxeln.

Vad tror du om det bygget Terner? Eventuellt drar jag inte ner storleken innan dämparna utan låter det bli 2 1/2" hella vägen med ev 3" bak.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Våra konstruktioner ser ju inte lika ut mrv8. Jag har från kollektorerna 3" rör fram till mina "apple"-dämpare som sitter efter bakaxeln, sen e det inget mer... och beträffande ljudet!? alla hör när jag startar min corvette så då hörs det naturligtvis även i bilen. Det e lite ofrånkommligt. Alla killar som stått bredvid bilen när den dragits igång har iaf fått ståpäls!! :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Jag kommer först att prova med 2,5 tums system hela vägen och Flowtechs 2,5 " Raptor racedämpare bak.
Funkar inte det blir det dom långsmala Apple dämparna under bilen i stället om dom fortfarande går att få tag på. Köpte såna för några år sen dom är rörformade och c:a 4 tum tjocka och 60-70 cm långa. Bör få plats bra under bilen.

En annan sak som gör mycket för ljudet är om man efter headersna lägger ett tvärrör mellan systemen. En del tycker det blir mer raceljud andra gillar det inte. Det är bara att prova sig fram.

/Terner

Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det bästa vore ett X-rör,men pga utrymmesskäl brukar man få lägga det under bakaxeln. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Peter skrev:Det bästa vore ett X-rör,men pga utrymmesskäl brukar man få lägga det under bakaxeln. 8)
Jo sant men som du sa det blir ett jäkla litet x hehe

Terner

Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Tjenare Frisk kan tänka mig att dom får ståpäls när du startar :D

Tjenrare Terner apple dämparna du köpte som var långsmala lätt dom bra ? har funderat på något liknade själv med. Eftersom utrymmet är så litet där.

Satt och titta lite på Apples hem sida många intressanta alternativ där funderar på 2 st slimline 2½” någon som provat dom?
Flowtechs dämpare låter också intressanta. Laddade ner ett V8 ljud från Hansens sida där dom man hör en V8 med Flowtechs dämpare låter bra ladda ner och lyssna.

Har på valianten 2 tummare fram och Simsons 2½” tumsdämpare innan bakaxeln och sedan tretums rör efter låter lagom mycket vid tomgång ingen resonans och grymt ljud vid gaspådrag, ett lagom ljud men det var lite tur med det bygget ihop kastat med överblivna grejer.

Men jag får väll göra som Terner prova och sedan bygga om :) men något liknade Valianten skulle jag vilja ha kanske ska prova ett lika dant bygge på Corvetten.

Synd bara att det är så trångt framför bakaxeln ! men ska fundera lite kanske något bygge med lite värmeplåtar även på förare sidan *hmm*

X-rör röret gör det någon skilnad effekt mässigt eller är det bara för ljudet? Hade det på ett original supersprint system jag köpte en gång, sas då vid köpet att det skulle hjälpa till och dra ut avgaserna ur motorn ? Var det försäljarsnack eller ligger det något i det?

Terner tack för tipset med bultarna på topparna ska dra om rören i hållen på balkarna så man slipper va med om det!

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Kan inte tänka mig att det gör nått med effekten då följande gäller våra motorer. Om du vill ha bra bottenvrid mindre rör/mindre rör en bit nånstans. Bättre vrid vid höga varv större rör. Vid dragrace har man inget motstånd, och kör på höga varv. Eftersom jag inte ska varva min motor över 5800 varv så diskuterade vi om vi skulle gå ihop från 3" till 2½" en kort bit bara för att öka bottenvridet... men jag har ingen aning om hur mycket det märks. Om man nu märker det annat än i bänken? :roll:
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Tjenare Frisk

Det där var en intressant grej, tack för tipset tycker jag minns att jag hört något liknade vad det gäller ventlierna i motorn oxå små för vrid stora för effekt på höga varv.
Då kanske jag ska prova att göra en liten ner minskning till 2" på min någon stanns.
Ska ju inte heller varva mer än ca 5500rpm

Mvh
MrV8
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Tänk på att avgasernas volym minskar efterhand som dom svalnar av i avgassystemet. En strypning på en halv tum i slutet på systemet ger alltså ingen som helst skillnad effektmässigt bara ljudmässigt.

Pesonligen tror jag inte mycket på teorin att en strypning i röret skulle ge bättre bottenvrid. Fyrtaktsmotorer är byggda för fritt blås.

Tvåtaktsmotorer däremot ska ha ett visst motstånd i avgasröret för att fungera bra. Annars passerar oförbränd bränsleblandnig ut innan kolven hinner stänga om porten och du tappar effekt. På en tåtaktsmotor kan du därför flytta vrid/effektkurvan (med vissa begränsnigar) genom att variera motståndet i utblåsnigen.

/Terner

Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Tjenare Terner

Tack för ditt tips med.

Ja du man blir aldrig riktigt klock på detta.
Men det är ju lättare att slippa bygga en ner förminskning så vi kör nog på det till en början.
Har hört det du skriver med att 4takt inte behöver strypass men att 2 takt behöver visst motstånd.

Tänkte att Frisks teori kanske var senaste nytt :wink:

Ialla fall tackar jag för båda era teorier, men det blir nog Terners till en början, ska ju pilra på toppar med stora ventiller och komp lite senare så då behöver vi lite flödde :D

Tänkte jag bara skulle få in lite pengar från en svår såld bil till topparna.

Någon som vet några pris värda Hedders till en sb har en 75 corvette.
Där jag även får ditt AC pumpen igen.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Eftersom jag inte ens e en amatör på området bör du lyssna på terner... men om du vill följa min mekanikers tips så :lol: :P

men men hehe jag kan ha hört fel eller missuppfattat allt. Fölljde en diskution om detta på ett annat forum där det gällde turboladdade motorer. då vissa höll med mig och vissa med terner medans vissa sa att det bara gällde förgasarmotorer m.m.... Tydligen vet folk inte alls hur det ska vara!! alltså inte bara jag :roll:
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Då är vi två Frisk :wink:

Blir mer och mer förvirad :wink:

Nu har jag hittat att man inte ska ha för långa och raka avgasrör blir mycket resonans tydligen.

Min som har långa raka under hela bilen hela vägen, nu förstår jag varför det är så gräsligt mycket resonans i mitt system :wink:

Men håller på och smider på hur det nya ska se ut.
Med förhopningsviss dämparna under bilen.
Har letat lite efter en dämpare med två raka rör igenom i 2½" storlek funderar på att sätta en sån dämpare på katalysatorplatsen och dra båda ditt och sen vidare från den till varje sida. Bra eller dålig ide :roll:
(har hittat att simons har med 3" i ena änden och 2st 2½" i andra kanske en ide?

Mvh
MrV8
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

Hej allehopa! Ang tvärrör så har jag det på mitt nybyggda avgassystem. Det är ett 2 1/2" med korta apple dämpare längs bak och jag satte tvärröret under bakaxeln av utrymmesskäl. Ljudet blev dovt och manligt och helt i min smak. Tvärrör sänker decibellen och vissa säger att det ger lite bättre effekt, men jag är tveksam. Bästa stället att sätta dit ett tvärrör är förmodligen efter headderserna och för att lokalisera var det är bäst så skall man tydligen blåsa på lite färg och där det fräser bäst där är det! Men på en vette är det ju omöjligt som sagt.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hej,

Den "allmäna uppfattningen" är att ett långt slutrör ger mer resonansljud.

Ingen har påvisat en effektförlust med H-rör, däremot olika stora förbättringar. Syftet är att varje avgaspuls kan smyga i väg i det rör där mottrycket är lägst = mer effekt och utjämnat buller (är inte detta bevis nog för att talet om att 4t behöver mottryck är fel?).

X-rör bättre flödesmässigt än H-rör.

Få bilar behöver mer än 2 x 2,5 tum

Mät motrycket om ni tror att det är en flaskhals på bilen. Vill minnas att Lingenfelter ansåg allt under 5 psi som OK.

MVH

MN
cab
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av cab »

Hej på er,
På min C3 med vass 331" har jag 3 tums rör hela vägen från hedders till dämparna och även på slutet, det är endast genom balken som det är något smalare rör men endast något mindre än 3 tum.
hela systemet ligger mycket tajt mot golvet ( 10mm) men det är upphängt i små motorkuddar så det ligger still och har aldrig slagit i mot balk eller underrede därför att kuddarna är lagomt hårda.
jag har inte problem med ressonans ljud, men ett otroligt grymt ljud då man drar på upp till 6000rpm, det är även ett härligt ljud då man ligger och drar på fyran i lagom tackt och en 2000varv på motorn.

Thomas
-68 cab
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Ja vi får väll se om jag lyckas tämja ljudvågorna så jag får ljudet som jag vill ha det :)
Som ni förstår så handlar mitt avgasbygge mycket om att få fram ett visst ljud.

Jag vet hur jag vill ha det för att det ska låta som jag vill men inte hur jag ska få plats med det, därav lite problem.
Men jag får väll göra som Terner riva och bygga om ifall det låter fel :wink:

Kommer i alla fall att köra med 2½" utan redusering troligen 3" på slutet.
Tror jag kommit på hur jag ska få ditt 2 dämpare under bilen, hoppas det kommer att gå i praktiken.
Sen får vi se om jag blir nöjd.

Mvh
MrV8
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

M. Nordin. Jag håller med dig fullständigt ang att de flesta kärror klarar sig med ett 2 1/2" system men många vill nog ha ett 3" system om det går att få dit. Mats Appelgren skrev i en tidning för ngra år sedan om vad 2", 2 1/2" samt 3" system klarade av effektmässigt och om jag inte minns fel så klarade ett 2" system av effekter på 400 hkr eller nåt sånt.

MRV8. Nu får du sätta lite fart på din bilförsäljning så du kan köpa dina RPM toppar för snart kommer sommaren. :D
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Vi får väl lägga ut några filmsnuttar när vi är klara så vi kan jämföra. Annars hörs vi väl i sommar!

/Terner

Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej Pappi ja! måste få iväg den där bilen så det blir RPM toppar :wink:
Min delägare i den skulle satt ut den men det har har han inte gjort :?
Får väll göra det själv.

Terner ja vi får hoppas vi träffas på någon träff så vi kan lyssna på våra avgasbyggen :wink: lägga upp filmmer med ljudet är ingen dum ide heller!

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Nu har jag köpt 2st Flowtech Afterburner dämpare 2½"

Någon som provat dom och har en åsikt om ljudet i dom?
Har lyssnat på deras hemsida dom låter collt där i alla fall :D

Tack till 2QIK4U för den fina servicen och att du fick fram dom så snabbt.
Jag testa dig hårt där va? :wink:

Mvh
MrV8
Skriv svar