Hej
har ni några tips på bra stol till corvette ?
Den skall vara fia & HANS Godkänd
tacksam på förslag
mvh
lasse borgström
racing stol
Moderator: ornet
Re: racing stol
Det här med stolar är inte helt okomplicerat
Jag kör med HANS & OMP HTE XL, den är FIA godkänd, HANS kompatibel & ryms i en C5.
Tyvärr är den som många stolar byggd för 5 punkts bälte & saknar ryggfäste
Funderar på att byta upp mig till Hybrid & stol för 6-punktsbälte med ryggfäste från någon utav dessa tillverkare:
Racetech:
http://racetech.co.nz/shop/seats
Kirkey:
https://www.kirkeyracing.com/product/10 ... ONTAINMENT
Om du inte redan har gjort det så rekommenderar jag dig att gå på säkerhetsseminarium med Jan JP Phersson innan du köper & installerar säkerhetsutrustning.
Kort presentation se: Motorsoffan#137

Jag kör med HANS & OMP HTE XL, den är FIA godkänd, HANS kompatibel & ryms i en C5.

Tyvärr är den som många stolar byggd för 5 punkts bälte & saknar ryggfäste

Funderar på att byta upp mig till Hybrid & stol för 6-punktsbälte med ryggfäste från någon utav dessa tillverkare:
Racetech:
http://racetech.co.nz/shop/seats
Kirkey:
https://www.kirkeyracing.com/product/10 ... ONTAINMENT
Om du inte redan har gjort det så rekommenderar jag dig att gå på säkerhetsseminarium med Jan JP Phersson innan du köper & installerar säkerhetsutrustning.
Kort presentation se: Motorsoffan#137
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: racing stol
Alla stolar under 25000 verkar ju vara lika kassa med avseende på att hålen för bältena sitter på fel ställe, stolarna är för veka, och de är inte bultade i ryggstödet.. Jag har Sparco EVO II och de kan man sitta i en hel dag, mycket bekväma(för mig) och man sitter fast. Så man får lägga energin på att montera 6-p bältet korrekt, för att maximera nyttan av att gå ifrån ett fungerande 3-punkt system med bältesspännare och krockkuddar(som är mycket säkert i moderna bilar).
3-punkt bälte och racestol blir det oftast fel, då bältena hamnar uppe på kanten på stolen, och inte runt höften.
4-p bälte är ingenting att ha i något läge någonsin, håller inte i höften varvid ryggraden vrids som en korkskruv, om man inte innan dess är på väg mot pedalerna med midjebältet på väg upp under revbenen för att sedan göra kattmat av inälvorna
Komplettera en korrekt 6-p installation med ett Hybrid-skydd så har man gjort så mkt man kan !
Bältesvinklarna är ALLT för oss vanliga dödliga som inte har superstolar. Finns massor att läsa på t.ex. Rejsa. exempel :
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... c&start=63
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... c&start=84
"JP Simpson" heter han som vet vad han talar om.
(bilden är inte 100% bra, men visar på grunderna)

3-punkt bälte och racestol blir det oftast fel, då bältena hamnar uppe på kanten på stolen, och inte runt höften.
4-p bälte är ingenting att ha i något läge någonsin, håller inte i höften varvid ryggraden vrids som en korkskruv, om man inte innan dess är på väg mot pedalerna med midjebältet på väg upp under revbenen för att sedan göra kattmat av inälvorna

Komplettera en korrekt 6-p installation med ett Hybrid-skydd så har man gjort så mkt man kan !
Bältesvinklarna är ALLT för oss vanliga dödliga som inte har superstolar. Finns massor att läsa på t.ex. Rejsa. exempel :
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... c&start=63
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... c&start=84
"JP Simpson" heter han som vet vad han talar om.
(bilden är inte 100% bra, men visar på grunderna)
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final