Hej, jag har plockat ner bakvagnen för att bl.a. byta utväxling och byta
länkarms bussningar. Jag är tacksam för tips på hur jag enklast får
rätt toe in. Jag har en assembly manual som ger mig en något svår tolkad mått angivelse (3/32 +- 1/32) från cl.
Classe
Tack för tipsen, jag tänkte grovinställa toe in med hjälp av tumstocken.
Måtten har jag fast jag vet inte hur jag skall mäta för att komma ungefär rätt, ett besök hos gummiverkstaden blir det till sommaren.
Mvh
Claes
Vad anger måtten?? Jo, tänk dig att du tittar rakt ner på bakdäcket ovanifrån. Dra då ett sträck mitt i däckets slitbana som är parallellet med bilens centrumaxel (i längdriktningen). Vrid nu däcket så att det får "toe in", dvs däckets framkant pekar inåt. Dra nu ett nytt sträck genom mitten på däckets slitbana.
Om du nu låter dom två sträcken skära varandra precis vid slitbanans framkant så blir det ett visst avstånd mellan linjerna vid slitbanans bakkant...det är det måttet som anges i byggmanualen.
Det var den teoretiska biten....att försöka mäta så små mått med en tumstock är mer eller mindre "döfött". Det finns inte en chans i världen att du kan hitta bilens teoretiska centrumlinje och sedan på något sätt mäta med tumstocken mot bilens hjul för att hitta mått som är mindre än en mm.
Se bara till att du stoppar tillbaka alla chimsen till bärarmarna på samma plats som dom satt innan du tog isär bakvagnen och kör sedan till en däckfirma som har riktig mätutrustning.