Chassis Setup and Troubleshooting

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Chassis Setup and Troubleshooting

Inlägg av Corinthian »

Ny sida med lite tips på hur man enkelt kan felsöka bl. a däckstemperaturer
Chassis Setup and Troubleshooting
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Chassis Setup and Troubleshooting

Inlägg av Corv1-Micke »

Spännande!
Men hur mycket av de "riktiga" temperaturerna finns kvar i däcken från de snabba varven efter att man kört 1-1,5 nedkylningsvarv och stannar för mätning av däcktemperaturerna?

/Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Chassis Setup and Troubleshooting

Inlägg av Corinthian »

Corv1-Micke skrev:Spännande!
Men hur mycket av de "riktiga" temperaturerna finns kvar i däcken från de snabba varven efter att man kört 1-1,5 nedkylningsvarv och stannar för mätning av däcktemperaturerna?

/Micke
Det kommer jag ta reda så fort det går!
Dock är det olika bana-till-bana, men jag utgår från Mantorp.
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Chassis Setup and Troubleshooting

Inlägg av Tersan »

Corv1-Micke skrev:Spännande!
Men hur mycket av de "riktiga" temperaturerna finns kvar i däcken från de snabba varven efter att man kört 1-1,5 nedkylningsvarv och stannar för mätning av däcktemperaturerna?

/Micke
Inte mycket, dels svalnar det ganska fort, dels jämnar temperaturen ut sig genom däcket.
Vill man vara noggrann är det säkrast att svänga in i depån med varma däck.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Chassis Setup and Troubleshooting

Inlägg av Mange_C5 »

Tersan skrev:
Corv1-Micke skrev:Spännande!
Men hur mycket av de "riktiga" temperaturerna finns kvar i däcken från de snabba varven efter att man kört 1-1,5 nedkylningsvarv och stannar för mätning av däcktemperaturerna?

/Micke
Inte mycket, dels svalnar det ganska fort, dels jämnar temperaturen ut sig genom däcket.
Vill man vara noggrann är det säkrast att svänga in i depån med varma däck.
Och ha en polare med mätinstrument i högsta hugg.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Chassis Setup and Troubleshooting

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:..Och ha en polare med mätinstrument i högsta hugg.
Det är planen!
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Chassis Setup and Troubleshooting

Inlägg av Tersan »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:..Och ha en polare med mätinstrument i högsta hugg.
Det är planen!
Polare i depån (aka mekaniker) är alltid bra att ha!
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Skriv svar