Corinthian skrev:
tycker du ska börja med chassieinställning och sedan köra så du kommer upp i rätt däckstemp.. efter det börja byta hårdvara...
originalgrejor funkar mycket bättre än man tror och jag gissar att du inte riktigt är gränsen på dom än..och ska du byta nåt så börja med krängare, sen bussningar o sist stötisar.. bättre stötisar gör ingen förbättring om du har mjuka bussningar o krängare
(kan passa på att flika in att jag jobbar med att optimera min egen körning med orig. grejor.. och efter halv-hårda varv på mantorp 4/8 i 30-32° utomhus-temp med 2,6bar i varmtryck kommit fram till att 2,7 bar (som tillverkaren rekommenderar på Toto R888) inte är helt fel.. jag var bara uppe i typ 82° i däckstemp... cruisade med passagerare i 1.31-tider med vatten i chikanen.. var dock där för att testa ny oljekylare o nya belägg/skivor och inte sätta person bästa. 0,5° camber ger ca en 10°-gradig minskning i temp-dif över däcksbredden, som jag förutspådde tidigare...sätter väl upp en egen tråd framöver för optimering av dessa kanske?)
Angående däckstryck och mina funderingar kring de förutsättningar och värden som Andreas beskriver.
Hög utomhustemp ökar möjligheten att bygga upp värme i däcken, man kan alltså köra "långsammare" och ändå få en bra temp i däcken jämfört med mer vanliga 17-25° yttertemperatur. Kör man däremot mer max i 30-32° yttertemperatur så skjuter däcktemp i höjden. Frågan är hur mycket? Kanske tom för högt?
Cruising* dvs inte köra på max gör att redovisade värdet typ 82° i däckstemp har tillkommit utan max belastning, värdet kan förväntas bli högre om man kör max. Frågan är hur mycket? Kanske tom för högt? Kanske behöva sänka varmtrycket om man vill pusha mer?
Vatten och fukt kyler,beroende på hur mycket fukt så kan redovisat värde (82°) indikera att värdet borde vara högre om kylning inte skett. Frågan är hur mycket? Kanske tom för högt?
Kanske behöva sänka varmtrycket om banan är helt torr?
Till det skall läggas att Mantorp består av relativt mycket/långa rakor och korta kurvor, däck svalnar på rakor och blir varma i kurvor och inbromsning (alla som sett värmekamerorna i F1 vet vad jag menar). Mantorps bankaraktär gör att däck kan förväntas gå något kallare än på andra banor vid samma däckstryck. Iofs inget problem då man kompenserar däckstryck till banan man kör på (dvs man behöver sänka något jämfört med det tryck man kör på Mantorp)
Slutligen så sjunker däckstemp tiotals grader bara under den tiden det tar att "krypköra" in i depå, klättra ur och sedan mäta (och mäta gör vi med probe). Uppmätt värde kan förväntas vara högre ute på bana än vid mättillfället. Frågan är hur mycket? Kanske tom för högt?
"Perfekt" temp i depån; kanske behöva sänka varmtrycket för att ha rätt temp på banan?
Angående cambervinkels påverkan på balans i däckstemp mellan inner, mitten och ytter kan säkert stämma, dock så borde det kräva samma förutsättningar under körning för att klargöra förändring i temp inom de tre mätområdena (dvs samma körtempo, ökar man blir karaktären i värme uppbyggnad en annan)
Jag skulle (med tanke på inte maxtempo i körningen) påstå att man ligger mer rätt än fel om man endast uppnår ljumma däck och inte varma, är de varma redan vid cruising* tempo så sänk varmtrycket (om man inte söker max prestanda vid cruisingkörning vilket låter som ett märkligt förhållningssätt)
*Jag tror iof inte att Andreas menar långsam körning vid beskrivningen cruising utan kanske 75-80% av max attack
