Felkod 32

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Felkod 32

Inlägg av C4-88 »

Hej! Jag har börjat få felkod 32 (vakuummfel,egr)när jag åkt på motorväg på jämngas ett tag ca 1,5mil, då tänds SES lampan men slocknar om jag stannar motorn och startar igen. Idag läste jag av felkoden via ALCL uttaget och fick felkod 32. Jag har haft trasig egr så länge jag haft bilen, men aldrig haft problem med co vid besiktning så därför har jag inte bytt egr:n. Jag har även pluggat vakuumslangen till egr:n för att inte få vakuumläckage där. kan det ha blivit nå följdfel när jag kört med trasig egr eller vad kan vara galet, bilen går annars jämt och fint. kan tillägga att jag demonterade intake manifold förra vintern för att byta packningen därunder pga oljeläckage.
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Felkod 32

Inlägg av C4-88 »

kan tillägga att bilen är en -88. :D
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Ja om felcod 32 betyder fel på vacum styrning av EGR så kommer den givetvis upp om ledningen är pluggad !
Jag ägde en GMC Typhoon en gång i tiden där gick det inte att lura bort EGR funktionen hur jag än försökte, så det var bara att ha systemet i ordning. EGR påverkar inte CO-halten.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Tack för svar, men om membranet i egr är helt så är ju liksom vakuumslangen indirekt pluggad. Om det är hål i det så tar ju systemet in luft via hålet i membranet och således vacuumläckage som borde bli fler felkoder. Men jag är tacksam för fler spårningar. :D Bilen går trots att SES lampan lyser inte dåligt, och kör jag bara i stan så tänds aldrig SES:en. :roll:
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Felcoden kommer upp för att EGR ventilen inte rör sig.
Så svaret är fortfarande enkelt fixa EGR funktionen så uppkommer inte felcoden.
Som sagt, enligt min erfarenhet så går det inte att komma ifrån funktionen.
Har någon annan lyckats så får vi hoppas på ett svar från denne.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Jag tror inte egr fungerat på många år för membranet är helt borttorkat, när jag såg det då valde jag att plugga vakuum ledningen för att inte tappa vakuum där. Men jag ska pröva att återansluta vakuum ledningen och se om jag får felkoden då med, för så körde jag tidigare utan felkoden. Lite konstigt att SES:n enbart tänds vid motorvägsfart.
Skriv svar