Ventilspel för mekanisk rullkam??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Ventilspel för mekanisk rullkam??

Inlägg av gbak »

Jag ställde vevaxeln på noll grader mot mitt grad plåten som sitter på blocket.
På höger sida har alla utom tre ventiler spelet 0,05mm, de återstående är i ingrepp.
På vänster sida är tre st i ingrepp och övriga har spel mellan 0,2 - 2,1mm! Ja ni läser rätt. Inte undra på att det tickar rejält......
Så min fråga till forumet är: Vilket ventilspel är att rekomendera för kall motor på insug resp avgas när jag har en mekanisk rullkam?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

forumet ställer säkert motfrågan..: vad har du för kam/fabrikat??
antar du ej längre har kamkortet?
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det vet du att jag inte har!
Det borde finnas nåt generellt värde mellan 0,05 och 2,1 mm att använda sig av. Allt blir förmodligen bättre än det jag har nu.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Mekanisk kam brukar ligga någonstans mellan 0,2-0,45mm i spel.

Så skulle jag vara dig så skulle jag prova med 0,3mm testa lite hur den går kanske höja lite på avgassidan kanske minska lite på insug eller båda minska men jag skulle akta mig för att gå ner under 0,25mm.
Dessa värden är vid kall motor.
Motorn kan bränna ventilerna om du har för litet spel och den kan även bli lite slöare.

Men som sakt bara en rådgivning försök kontrolera med kam tilverkaren ifall du hittar vad det är för märke på kamen.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack för tipset!
Vet inte vilken kam som sitter i, bara att det är en rullkam.
Eftersom de flesta ventiler har 0,05mm i spel vilket jag tycker är lite snålt så är det en bra ide att ta t.ex som du säger 0,25 på insug och kanske 0,4 på avgas till att börja med.
2,1mm är nog lite väl mycket men jag bränner inte några ventiler iallafall :D
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

gbak skrev:Tack för tipset!
Vet inte vilken kam som sitter i, bara att det är en rullkam.
Eftersom de flesta ventiler har 0,05mm i spel vilket jag tycker är lite snålt så är det en bra ide att ta t.ex som du säger 0,25 på insug och kanske 0,4 på avgas till att börja med.
2,1mm är nog lite väl mycket men jag bränner inte några ventiler iallafall :D
Nej det lär du inte göra :D 2,1 mm undras vad den som ställde dom tänkte på eller om några stödbultar krypigt up lite ? Kommer inte ihåg ifall du hade gjutgärns toppar med ipressade sådana? iså fall tänk på att gänga i dom ifall du ska varva hårt.

Låter bra med 0,25 in och 0,4 ut prova det kommer inte att bli sämre i alla fall.
Glöm bara inte att vrida motorn i rätt lägge hella tiden när du ställer dom, men det har du nog kläm på så jag skriver bara i onödan nu :wink:

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det var minst 20 år sedan jag var tvungen att justera ventiler och då gjorde jag det på min Toyota Celica LT eller kanske det var på en Ford Falcon.
Har faktiskt inte kläm på vilka ventiler man skall ställa vid någon viss grad på vevaxeln :oops:, men kanske du mrv8 eller någon annan kan upplysa mig om det?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

på min gamla motor ... den som inte finns längre :lol: ... skulle ventilspelet vara 0.65. men det är väl individuellt beroende på vad det sitter för kam m.m. och inte ska man väl prova sig fram?? låter farligt men det går kanske, inte vet jag! Men jag skulle ändå höra mig för om jag var dig, med en som vet vad han sysslar med. Du kan ju göra en Frisk... och det är inte kul!! Tro mig. :lol:
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

gbak skrev:Det var minst 20 år sedan jag var tvungen att justera ventiler och då gjorde jag det på min Toyota Celica LT eller kanske det var på en Ford Falcon.
Har faktiskt inte kläm på vilka ventiler man skall ställa vid någon viss grad på vevaxeln :oops:, men kanske du mrv8 eller någon annan kan upplysa mig om det?
Det jag menar är att du ska vrida motorn så att ventilerna är stängda när du mätter dom. Eftersom inte alla är stängda samtidigt i noll lägget.
Men jag tror du vet det redan. Vart lite fundersam när du skrev att du ställt den i rätt lägge och mätt alla :wink:

Sen får vi väll hoppas någon vänlig själ skriver vad du ska ha för värden, exakt, mina var en fingervissning om vart det brukar ligga.

Men jag kan ge ett tips till varm kör motorn sen rejält och öppna ventilkåporna direkt efter och kontrolera att det finns spel när den är varm du kan även försöka mätta då också för att se hur mycket grejerna utvidgar sig.

Skulle spelet bli för litet då kan du ju ställa lite mer spel.

Men för ljudet och förslitningsmäsigt vill man ju inte ha onödigt mycket spel.
Jag ser att du har lite vana sen för också så det här fixar du nog till :wink:
Mvh
MrV8
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag hittade en websida som beskriver ganska detaljerat hur man gör så du slipper....
Kanske fler än jag vill veta så här är en länk http://www.centuryperformance.com/valveadjustment.asp
Efter att har kollat runt lite på nätet så har jag ökat spelen till 0,4 på insug och 0,5 på avgas, känns lite tryggare så här i början.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Ahhha

Perfekt då har vi svaret :D
och något att referera till i fortsättningen.

Men snart ska du väll ha rull kam med hydraliska :wink:
Och så slipper jag lägga mig i har ändå nog många BMW ägare som vill ha sina ventiler fixade :?

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Njaaää!
Jag skulle nog vilja behålla mina mekaniska lyftare ett tag. Jag får ju högre lyft med dessa än med hydrauliska.
Hur ofta behöver man justera mekaniska lyftare? Räcker det med nån gång på sommaren eller är det varje vecka som gäller?
Svårigheten är ju annars att hitta en kam som inte ligger i varvtalsregistret 3000-7000 rpm. Så fort man kommer in på mekaniska rullkammar så är nästan alla för ren racing på bana. Fast jag får väl raca lite på Gamla Södertäljevägen då :D
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

gbak skrev:Njaaää!
Jag skulle nog vilja behålla mina mekaniska lyftare ett tag. Jag får ju högre lyft med dessa än med hydrauliska.
Hur ofta behöver man justera mekaniska lyftare? Räcker det med nån gång på sommaren eller är det varje vecka som gäller?
Svårigheten är ju annars att hitta en kam som inte ligger i varvtalsregistret 3000-7000 rpm. Så fort man kommer in på mekaniska rullkammar så är nästan alla för ren racing på bana. Fast jag får väl raca lite på Gamla Södertäljevägen då :D
Ja du en bra fråga!

Skulle tro att det räker med en gång om året vid servicen för dig men det hör du blir det för tyst eller för mycket oväsen då är det dags beror ju på hur bra skruvarna sitter hur vilt du kör. Men det värsta jag varit med om var en som körde trimmad BMW 4cyl 2,0 han ville ha sina ventiller ställda stup i kvarten till slut sa jag vad gör du med bilen? Ja leker. Då vissa det sig att han varva den typ dagligen stup i kvarten till 7000rpm och lite till ibland.
Men det är ju en helt annan konstruktion på dom motorerna med exentriska metalbitar man spännerfast i rätt lägge och dom slås upp vid allt för höga varvtal.
På BMW M30 motorerna har topparna även en tendens till att spricka vid 5 cyl ifall dom slamrar för hårt i lyftarna. Men nog om BMW.

Har du ipressande stödbultar skulle jag inte varva mer än 5500rpm.
ta en titt i Hansen katalogen sid 315 står lite mer om det där.

Mvh
MrV8
Skriv svar