Topplockspackning och Kolvar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Stefan Fredriksson
Nykomling
Nykomling

Topplockspackning och Kolvar

Inlägg av Stefan Fredriksson »

Hej,

Jag håller på med en motorrenovering av en Corvette 1976, 350 smallblock. Jag har två frågor som förhoppningsvis någon mer kunnig kan svara på.

1) Topplockspackningen hål är betydligt mindre än hålen på blocket. Är det ok (och rekommenderat) att stansa ut dessa större så att de blir samma storlek?

Bild

2) Enligt min reparationsbok så ska "jacken" på kolvarna peka framåt i motorriktningen. Men, när jag tog ur dem så pekade de bakåt. Ska jag sätta tillbaka dem som de var eller göra rätt enligt boken?

Bild

MVH
Stefan
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Topplockspackning och Kolvar

Inlägg av Meatos »

Det är inte rekommenderat att göra hålen större då detta är konstruerat för att kylarvattnet ska cirkulera genom hela topparna. Finns lite skrivet om detta på amerikanska sidor. Här tex http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=33381
Medlemsnummer 3955
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av FreddanLS5 »

Låt hålen i packningen vara & vad gäller kolvarna skulle jag nog göra som i boken eller googla saken. Om ngn vart på kolvarna tidigare så är det ju inte säkert att den jeppen visste vad han gjorde.. :wink:
Christian Möller
Rookie
Rookie

Inlägg av Christian Möller »

Nu kommer jag inte ihåg hur det är på Chevrolet men på Pontiac så vände man kolven fel blev ju automatiskt vevstaken fel och den hade en smörjficka/spår som blev galet,kolla det.
/Christian
Skriv svar