Höstrusket har bytts i brittsommarvärme och garaget slår upp sina portar. Ur det underjordiska mörkret där innanför svärmar de åter ut i solskenet som prunkande fjärilar: cabrioleter, veteranbilar och hemmabyggen av alla sorter. De prålar med glänsande lack och skinande krom.
Nere på gatan möter jag min vän Teslan. Han står vid den öppna motorhuven till sin ögonsten: en trettio år gammal öppen MG av minsta storlek. Eller Morris Garage, som det betyder. Men idag ser Teslan inte glad ut. Han ser snarare ut som en luttrat uppgiven Lot som Gud just utsatt för en synnerligen besvärlig prövning.
”Under de fyra år jag studerat elektronik på Teknis”, säger han bittert, ”var det bara en sak man totalt undvek att gå in på. Nämligen bilelektronik.”
Jag anmärker att det inte förvånar mig det minsta. Bilel är, som all vet, ett ämne som helt vägrar underordna sig fysikens lagar.
Teslan ger vänster framdäck en irriterad spark. ”Kan du förstå varför det tutar varje gång jag sätter på helljuset? Eller varför vindrutetorkarna börjar gå när jag blinkar åt höger?”
”Kanske har det att göra med att engelska sportbilar vanligtvis är försedda med plusjord och Lucas elsystem. Och enligt bilhistoriens mest spridda skämt var det ju Joseph Lucas som uppfann mörkret.”
”Haha! Men nu är det emellertid så”, fortsätter Teslan, ”att jag efter intensiva studier äntligen börjat komma bilelens hemlighet på spåren. Det är röken!”
”Röken?”
”Just det. Det är röken som gör att det hela fungerar. Somliga mindre komponenter, exempelvis spänningsregulatorn, innehåller bara lite rök. Andra, som startmotorn eller generatorn, innehåller kollosala mängder. När röken väl sluppit ut är det kört. Då är det bara att lämna in hela rasket på renovering, varvid ny färsk rök trycks in i apparaten.”
Jag inser omedelbart denna upptäckts implikationer. Det är naturligtvis därför moderna bilelektriska komponenter är utformade som helkapslade svarta lådor. Det är för att de ska hålla tätt, så att inte röken läcker ut.
Problemet är att allt engelskt läcker. En engelsk sportbil läcker. Engelska motorer läcker ofelbart olja. Engelska däck läcker luft och engelska underrättelsetjänsten läcker hemligheter. Förmodligen har det något med geografin att göra. Den engelska sommarhimlen läcker ju som bekant ständigt vatten. Hur som helst,: allt engelskt läcker.
Teslan sätter sig vid ratten och vrider på startnyckeln. Motorn ger ifrån sig några lungsiktiga hostningar för att sedan dö. Tjock vit rök bolmar upp ur det öppna motorrummet, och en doft av bränd bakelit lägger sig över gatan.
En man kommer ut ur en port och går med raska steg mot busshållplatsen. När han passerar oss nickar han och ger den lilla bilen en uppskattande blick.
”Läcker”, säger han med ett leende.
Av Kaianders Sempler, journalist på Ny Teknik.
Kåseri om brittiska bilars elsystem - ”Bilelens hemlighet”
Kåseri om brittiska bilars elsystem - ”Bilelens hemlighet”
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
-
- Corvettefanatiker
Re: Kåseri om brittiska bilars elsystem - ”Bilelens hemlighet”
Hejs
Roliga "fakta"

Roliga "fakta"