Avgassystem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Avgassystem

Inlägg av frisk »

Hej! Nu e vi framme vid avgasrörstillverkningen och på mitt förra system satt det böjliga rör en bit genom växellådsbalken. (vet ej vad det heter). Detta skulle vara bra för vad? Vibrationer eller va det bara för att det skulle vara lättare att montera? Om det va för vibrationernas skull så vill jag ju ha nya sådana men det kanske inte behövs? Nu e det så att kollektorerna kommer väldigt nära hålen och snett därifrån, så man misstänker att dom var ämnade åt sidepipes. Finns det speciella hedders för det eller e det i mitt fall bara motorn som e för stor? För jag det finns inte mycket plats in mot mitten utan det ända vore om dom avslutades tidigar under motorn? Nån som e en hejare på avgasrör? :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjabba! De sidepipes headers som jag har sett går ända ut till sidan på bilen, så var det såna du har skulle du se det direkt.

Mina BB-headers slutar ca en dm bakom oljetråget, men relativt snett jämfört med hålen i rambalken. Två dm bakom sitter ett 2 tums H-rör som sammanbinder vänster/höger sida. Jag har 3 tums rör hela vägen bak till slutdämparna som sitter under tanken. Lite trångt är det genom rambalken, men det finns ca 7-12 mm kvar i spel. :wink:

Hur långt har du kvar ifrån kollektor till rambalken :?:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

2 dm kanske?? Har ingen möjlighet att mäta just nu men ca 20cm alltså :wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Frisk, med dom headers du har nu måste du nog låta bocka till plåtrör som passar precis igenom växellådsbalken. Flexrören tar inte så kraftiga böjar.

Om du dessutom ska ha 3" hela vägen är det ett precisionsjobb jag lovar.

Hur många centimeters frigång har du under kollektorn?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vad e det för offset mellan headerserna och hålen i balken? Hedman har färdiga "S"rör som kanske skulle kunna passa..
http://store.summitracing.com/default.a ... p&N=400143
Bild
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Dom räcker inte lovar, måste vara skarpare böjar...

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Terner skrev:Dom räcker inte lovar, måste vara skarpare böjar...

/Terner
Ojdå,då kan det bli intressant..
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Frisk, du har inte möjlighet att kapa headersena något, så att du slipper alltför skarpa böjar? Om du ska ha H mellan rören kan du göra det ovalt för att få lite extra frigång. Mitt ser ut som ett liggande D med platta sidan nedåt.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

njae H-rör ska jag inte ha tror jag men kapa hedderserna ska jag nog. Dock bara fästplattan. Hmm.. har 2 bra bilder på det men den nya gratis-hemsidan kan man ju inte länka bilderna ifrån!??? Ska pröva lite till ... jag ger mig aldrig! Och snart har jag ju en filmsnutt att länka hit :D
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ok... nu har jag lagt upp nåra bilder... ska se om man kan länka=
Bild



annars klicka här=http://frisk666.tripod.com/bilder/
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Tjena

Attans vad snett det kommer mot hålet...

Collectorn är väl på 3,5"?
Kan du inte kapa av collectorn och vinkla den mot hålen i balken lite mer?

Och efter det tillverka en mall på hur rören skall se ut genom balken, och sedan åka ner till "Raka rör" här i Mölndal.
De fixar på beställning.

Rogers Custom är säkert billigare, men det har nog inte 3".

/ Micke
Skriv svar