
Avgassystem
Avgassystem
Hej! Nu e vi framme vid avgasrörstillverkningen och på mitt förra system satt det böjliga rör en bit genom växellådsbalken. (vet ej vad det heter). Detta skulle vara bra för vad? Vibrationer eller va det bara för att det skulle vara lättare att montera? Om det va för vibrationernas skull så vill jag ju ha nya sådana men det kanske inte behövs? Nu e det så att kollektorerna kommer väldigt nära hålen och snett därifrån, så man misstänker att dom var ämnade åt sidepipes. Finns det speciella hedders för det eller e det i mitt fall bara motorn som e för stor? För jag det finns inte mycket plats in mot mitten utan det ända vore om dom avslutades tidigar under motorn? Nån som e en hejare på avgasrör? 

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tjabba! De sidepipes headers som jag har sett går ända ut till sidan på bilen, så var det såna du har skulle du se det direkt.
Mina BB-headers slutar ca en dm bakom oljetråget, men relativt snett jämfört med hålen i rambalken. Två dm bakom sitter ett 2 tums H-rör som sammanbinder vänster/höger sida. Jag har 3 tums rör hela vägen bak till slutdämparna som sitter under tanken. Lite trångt är det genom rambalken, men det finns ca 7-12 mm kvar i spel.
Hur långt har du kvar ifrån kollektor till rambalken
Mina BB-headers slutar ca en dm bakom oljetråget, men relativt snett jämfört med hålen i rambalken. Två dm bakom sitter ett 2 tums H-rör som sammanbinder vänster/höger sida. Jag har 3 tums rör hela vägen bak till slutdämparna som sitter under tanken. Lite trångt är det genom rambalken, men det finns ca 7-12 mm kvar i spel.

Hur långt har du kvar ifrån kollektor till rambalken

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Frisk, med dom headers du har nu måste du nog låta bocka till plåtrör som passar precis igenom växellådsbalken. Flexrören tar inte så kraftiga böjar.
Om du dessutom ska ha 3" hela vägen är det ett precisionsjobb jag lovar.
Hur många centimeters frigång har du under kollektorn?
/Terner
Om du dessutom ska ha 3" hela vägen är det ett precisionsjobb jag lovar.
Hur många centimeters frigång har du under kollektorn?
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Vad e det för offset mellan headerserna och hålen i balken? Hedman har färdiga "S"rör som kanske skulle kunna passa..
http://store.summitracing.com/default.a ... p&N=400143

http://store.summitracing.com/default.a ... p&N=400143

Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Frisk, du har inte möjlighet att kapa headersena något, så att du slipper alltför skarpa böjar? Om du ska ha H mellan rören kan du göra det ovalt för att få lite extra frigång. Mitt ser ut som ett liggande D med platta sidan nedåt.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
ok... nu har jag lagt upp nåra bilder... ska se om man kan länka=

annars klicka här=http://frisk666.tripod.com/bilder/
annars klicka här=http://frisk666.tripod.com/bilder/
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Tjena
Attans vad snett det kommer mot hålet...
Collectorn är väl på 3,5"?
Kan du inte kapa av collectorn och vinkla den mot hålen i balken lite mer?
Och efter det tillverka en mall på hur rören skall se ut genom balken, och sedan åka ner till "Raka rör" här i Mölndal.
De fixar på beställning.
Rogers Custom är säkert billigare, men det har nog inte 3".
/ Micke
Attans vad snett det kommer mot hålet...
Collectorn är väl på 3,5"?
Kan du inte kapa av collectorn och vinkla den mot hålen i balken lite mer?
Och efter det tillverka en mall på hur rören skall se ut genom balken, och sedan åka ner till "Raka rör" här i Mölndal.
De fixar på beställning.
Rogers Custom är säkert billigare, men det har nog inte 3".
/ Micke