Trimmning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Emil B
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jan 04, 2005 18:59

Trimmning

Inlägg av Emil B »

är det någon som har trimmat en 92:a har en själv som jag tänkte skrämma upp lite med headers och lite annat smått och gått.
Skulle bli väldigt glad om jag fick lite fina tips eller om någon har något att sälja?
ingenting är omöjligt bara man vill....
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Byta till ett bra avgass +hedders är en bra början.. men sedan är det inte värt att smådutta med större TB, större maf eller andra dumheter, det ger bara en tom plånbok och inga extra hästar.. Om du har Manuell så rekonenderar jag att du sätter dit ett lättare svänghjul samt en lätt koppling, ger en hel del i accs men gör tyvärr att lådan låter illa (gearchatter) under 1500varv..

Ska du gå vidare är det fyra jobbiga och dyra vägar som gäller, Kompressor, Fuskgas, LT4 konvertering eller en seriös sugmotor som gäller.. Ett komplett GAS system kostar strax över $1000 hos summit(sedan kostar varje fyllning 1000spänn 8)).. ett procharger system kostar $3000-$4000, LT4 $2100 (typ) och en seriös sugmotor ligger i ramarna för kompressorn.. sedan tillkommer förstärkning av botten när du går över 400-450 hk..

Här är två tänkar som dryftar L98an..men teorin osv är den samma för LT1.. skillnaden är att LT1an redan har ett bra plenum och hyffsade toppar från början..

https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=1973¨

https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=1639

sedan så kan du kika förbi på www.Vetteforum.org
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 03, 2004 14:15
Ort: Köping

Inlägg av Bosse Ahlström »

Köpte för tre år sedan en väldigt trevlig bil :D med färdigbyggd motor som har många av dom där "sakerna" ni skriver om. En sak som jag undrar lite över i sammanhanget, Jake skrev : " sedan tillkommer förstärkning av botten när du går över 400-450 hk."
Vilka förstärkningar tycker du bör göras?
Bilen är en 91:a med manuell 6-växlad ZF låda, 383 block, headers, ZZ9, AFR toppar, "gearchatter", osv m.m. Effekten ligger troligtvis i intervallet 450-500 hk så därav min fråga.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jag bubblade om trimmning på orginalmotor.. Men ska man över typ 400 så är en bra försäkring, smidda eller hypereutektiska kolvar, troligtvis andra stakar (beror på årsmodell osv), orginalveven brukar inte vilja vara med längre än 400-450 på en sugmotor, åsså andra lager ringar oljepump osv.... Plus att balanseringen är A och O..

Sedan så har LT1an tydligen ganska veka stakar orginal, plus att kolvarna är ganska tunna.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 03, 2004 14:15
Ort: Köping

Inlägg av Bosse Ahlström »

Puuhh, trodde det handlade om saker runtomkring motorn, beklagar...
Det sitter bl.a. en SCAT stålaxel, EAGLE stålstakar och smidda 11:1 kolvar från TRW i motorn så det verkar inte vara helt fel iaf.
Den går hur som helst väldigt bra :D
Enda problemet verkar vara generatorn, den smälter nästan när fläktarna går igång. Fick köpa ny förra sommaren, borde dock köpt en kraftigare insåg jag försent. Är frestad att testa om en 12Volts fläkt riktad mot generatorns "insug" skulle hjälpa. Skulle kunna ha en plåt som skärmar av värmen från mina headers samtidigt som den styr luftströmmen. Suger luften isf från vä hjulhus, via glipan kring övre armen. Ingen som prövat?
Kanske för hädisk tanke....:wink:
Har funderat på headersisolering men tror att den försvinner efter några tändstiftsbyten, väldans trångt redan nu.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

äter generatorer

Inlägg av Ingo »

C4,an äter generatorer,men ser man till att batteriet är är fulladdat så hjälper det en hel del, att stänga av AC,n drar ju ner tempen i motorrummet samtidigt som generatorn belastas mindre . Headersisolering är nog en bra ide, för stiften ska ju stoppa ett partusen mil, och det torde väl vara den trimmade motorns livslängd.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Airfoil,glöm inte Airfoilen.. :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 03, 2004 14:15
Ort: Köping

Inlägg av Bosse Ahlström »

Motorn har gått knappt 4000 mil. Brukar ni plocka ner motorn bara utifall, eller väntar ni tills...:shock:
Trodde kanske att motorn skulle hålla lite till, har som mest 80hk per liter motorvolym. Kanske orättvist att jämföra med min standard bil som har 87hk per liter motorvolym vid fullt laddtryck men runt 60hk när turbon inte jobbar, fast å andra sidan har den snurrat i 24000 mil nu.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Bosse: Att skärma av generatorn från strålningsvärmen är nog smart, har lurat på det oxå på min -84. Klart du inte behöver riva motorn om den går bra bara för att titta över grejorna - don't fix what ain't broken. Tror Ingo är lite skeptisk till trim...

MVH

MN
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

trim?

Inlägg av Ingo »

Allting är ju relativt, skulle själv aldrig plocka ner en fungerande motor och trimma den, har liksom vuxit ifrån det.
Men ska man ändå ner med något för att reparera ,så varför inte. Men att plocka ut och in motorer i corvetten är inte kul,det är aldeles för mycket jobb i jämförelse med vad man får ut.
Hur länge den trimmade motorn håller? ,tja använder man den mest som en vanlig hobbybil och aldrig plågar den före den blivit driftvarm så är det nog inte så stor skillnad (aldrig aldrig belasta motorn förrän oljetempen överstiger vatten tempen), men kolla att kammen inte börjat gå ner sig om du har kraftigare ventilfjädrar , samt att oljetrycket inte börjar sjunka när den är varm. Tätare serviceintervaller är vad som behövs.
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jan 03, 2004 14:15
Ort: Köping

Inlägg av Bosse Ahlström »

Ingo:
Jo jag brukar alltid ta det lugnt tills oljetempmätaren kommit igång helt.

Kanske på grund av en rysare jag fick höra av en granne när jag var drygt tio år gammal. Han skulle flyga med ett ryskt propellerplan i Ryssland. Dom började flyga direkt efter motorstart, utan uppvärmning av motorn! I rysk vinter! Han var en duktig tekniker så det var nog lite nervöst. :wink:

Men en sak undrar jag över. Vad är det du tänker på apropå sjunkande oljetryck vid varm motor? Vad är det som händer då?
Klas80
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: tis aug 30, 2005 15:42
Kontakt:

Inlägg av Klas80 »

Vad sägs om ett LT4 hotkam kitt? komplet med kam, vippor, hårdare fjädrar.

Pris 5500:-
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Klas80 skrev:Vad sägs om ett LT4 hotkam kitt? komplet med kam, vippor, hårdare fjädrar.

Pris 5500:-
Ja är det något att börja med :?: Är det något annat man måste fixa isamband med detta? Jag är åxå helt novis på detta ämne :oops:
Skriv svar