Däckköp till våren!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Gasfot
Nykomling
Nykomling

Däckköp till våren!

Inlägg av Gasfot »

Hallå!

Har som det är nu inget kvar på bakdäcken och våren kommer förhoppningsvis snart så jag har börjat att leta efter däck. Vill handla till både fram och bak då jag ändå håller på men har svårt att hitta däck av samma modell/mönster till fram och bak.

Söker 255/45/ZR17 fram och 285/40/ZR17 bak och tycker jag har varit på dom flesta siter utan större framgång!

Har någon lite tips på vettigt fabrikat som kan leverera både fram och bak med samma mönster.

Söker inget billigt skit utan gärna lite mjukare med bra torrfäste så jag vill gärna ha något med så lite "vattenmönster" på som möjligt.
V8 är beroendeframkallande! ;-)
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

kolla med Anders på vette.se, han har en hel del intressanta däck och kan det här med olika gummiblandningar.

Skp
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Som sagt, se mitt tidigare inlägg. Jag köpte Hankook-däck från www.dackonline.se - 255/45 och 275/40 till min -92'a. 4 st däck för 4.100:- - priset har gått upp lite sedan i vintras. Jag har goda erfarenheter av dessa däck, som satt på bilen innan och jag kört 500 mil med. Runda, lättbalanserade, bra grepp på torr asfalt, sämre på vått väglag.

Frågan är som alltid, hur skall jag använda däcken? Hankook passar fint för normal körning - finns naturligtvis bättre för bankörning, men till 3-4 ggr högre pris.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Gasfot
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Gasfot »

Priset har inte direkt betydelse utan hellre bra, mjuka och ett mönster som "skurna slicks".... :lol:
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Man får gratulera till en stor plånbok! Själv är jag snål och söker mest rätt funktion till lägsta pris - helst med återförsäljarrabatter! Under min civilingenjörsutbildning på KTH fick jag lära mig. "An engineer builds for 10 cents what everyone can buy for one dollar!"

Är rätt säker på att jag fått mycket för pengarna med mina Hankook Ventus Sport! Men min kommande banracebil kommer att få klibbiga banracedäck av annat fabrikat.
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Användarens profilbild
Gasfot
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Gasfot »

Ok, Frisk! Men så var det det där med att kunna svänga också!

Tror jag har hittat några alternativ, Michelin alt. Pirelli men f-n vad svårt det är att hitta bra däck med motsvarande mönster fram och bak! Verkar som att 285/40/17 är en dimention som man glömt bort....

Letar febrilt vidare för nu är det vår och skönheten ska snart ut och höstens framfart måste ju åtgärdas innan lagen kommer och har synpunkter, lite onödig utgift faktiskt!
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse Ahlström »

Någon som har beställt (och fått nåt) från Dackonline? Hur gick det?
Försöker få kontakt med dom på telefon utan resultat.
Chris
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Chris »

Tänk på att 285:or från tex Hankook kanske inte är lika bred som 285:or från tex Goodyear. Vet inget om just detta exempel stämmer men har sett andra exempel.

Tips är att kolla TireRack.com där finns de flesta däck så du kan kolla vad du vill ha. Sedan kan du prata med däckhandlare eller tex vette.se om ifall de kan hjälpa dig med det däck du valt. På Tirerack finns omdömen och betyg på de flesta däcken.

Att köpa billiga däck (=dåliga?!) är inte rätt mot bilen!
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse Ahlström »

Tack för tipset om vette.se, dom var bra att diskutera med. Har bestämt mig för Kumho Ecsta MX till slut, tydligen inte sämre än Michelin Pilot Sport, men flera tusenlappar billigare.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

däck bredd skiljer?

Inlägg av Ingo »

Jag tvivlar starkt på att ex däckbredd skiljer mellan dyra och billiga däck,åtminstone om dom har samma klassning.
Det där snacket om grepp är ju också mest bullshit,eftersom det är när däcken är sprillans nya som dom är "mjukast". Vi åker för få mil för att nöta ut en omgång om år,och faktum är att de däcken som är mjukast nya, kan vara bland de hårdare säsong 2.
Vissa åkare köper däck till lastbilen och lagrar dom ett år för att dom ska bli mer slitstarka, så visst ska du åka banracing visst ska du ha mjuka puckar, eljest är det slitstyrka och pris som avgör, om ett billigt däck nöts mer än ett dyrt kan det ändå gå ihop. Om ett billigt däck slits mindre än de dyra är det ju definitvt en bra affär (för vem byter ut ett par torra dyra GOOD YEAR om mönstret är bra)
Om man är smart köper man billigt ,men statusen är viktig antagligen som med olja,folk tror att dyrt är bra speciellt med rätt logga.
Chris
Nykomling
Nykomling

Re: däck bredd skiljer?

Inlägg av Chris »

Ingo skrev:Jag tvivlar starkt på att ex däckbredd skiljer mellan dyra och billiga däck,åtminstone om dom har samma klassning.
Det där snacket om grepp är ju också mest bullshit,eftersom det är när däcken är sprillans nya som dom är "mjukast". Vi åker för få mil för att nöta ut en omgång om år,och faktum är att de däcken som är mjukast nya, kan vara bland de hårdare säsong 2.
Vissa åkare köper däck till lastbilen och lagrar dom ett år för att dom ska bli mer slitstarka, så visst ska du åka banracing visst ska du ha mjuka puckar, eljest är det slitstyrka och pris som avgör, om ett billigt däck nöts mer än ett dyrt kan det ändå gå ihop. Om ett billigt däck slits mindre än de dyra är det ju definitvt en bra affär (för vem byter ut ett par torra dyra GOOD YEAR om mönstret är bra)
Om man är smart köper man billigt ,men statusen är viktig antagligen som med olja,folk tror att dyrt är bra speciellt med rätt logga.
Du har absolut rätt i att troligen så hinner däcket torka innan det blivit utslitet. Men däremot så har du fel i att det inte skiljer sig i bredd mellan de oilka fabrikaten, inta nödvändigtvis mellan dyra och billiga, men troligen. Märkningen 285 osv har inget med den specifika slitbanebredden att göra utan är bara ett mått som däcktillverkaren använder för att jämföra sina olika modeller. Ta och mät på olika fabrikat med samma uppgivna däcksbredd så kommer du att märka skillnaden. Därmed inte sagt att du kan hitta ett billigare lika brett. Eller så kanske du kan köpa ett billigare 295 istället för ett dyrare 285...
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Bosse Ahlström skrev:Någon som har beställt (och fått nåt) från Dackonline? Hur gick det?
Försöker få kontakt med dom på telefon utan resultat.
Sorry för ett sent svar - har varit på Gotland och golfat utan internetaccess. Jorå, jag beställde ett sätt Hankook från dackonline - via internet. Första två däcken kom inom 3 dagar, när de andra dröjde så ringde jag det svenska supportnumret - men med oklart besked. De andra kom först efter 7-8 dagar. Det verkar som dackonline.se sköts helt från Tyskland (däcken skeppades från tyskland), men med några administrativa resurser i Malmö.

Håller med Ingo om resonemanget om däck som färskvara. Är mycket nöjd med Hankook-däcken (Fyra för 4.100:-) efter 70 mil och räknar med att byta till nya inför nästa säsong även om de inte är helt slut.
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar