hjälp!!!!
Var och tittade till vetten idag,hittade ljus brun gegga i kylaren!
Är det olja som läckt in eller?Är väldigt tacksam för svar.
68 med 327:a,aut.
greven skrev:hjälp!!!!
Var och tittade till vetten idag,hittade ljus brun gegga i kylaren!
Är det olja som läckt in eller?Är väldigt tacksam för svar.
68 med 327:a,aut.
Håller med om att det låter som rost. Olja blandat med vatten brukar nästan alltid reslutera i en ljusgråaktig gegga. Också en bra indikation på om det läcker in vatten i motorn, vilket är betydligt vanligare än att du skulle få in olja i vattnet.
Om det läcker in något i kylaren så är det i så fall oftast att topplockpackningen gått och att det då trycks in avgaser i vattent, vilket i sin tur ofta resulterar i att man kan känna en ganska tydlig avgaslukt från kylarvattnet.
Det är som sagt var betydligt vanligare, när det käller kylarvatten, att det istället läcker IN i motorn (om det blir något fel på motorn vill säga!) och då brukar motoroljan bli ljusgråaktig.
Ljusbrun gegga blir det efter många års användning om man inte byter kylarvatten regelbundet. Försök med en spolning. Ta gärna bort kylarn och lämna in den på en kylarfirma så kan dom både spola och kolla flödet på kylaren. Den bruna "geggan" brukar, tyvärr, ofta täppa till cellerna vilket i sin tur gör att motorn har en tendens att gå varm trots till synes hel kylare och ordentligt med kylarvatten. Det kan dock vara så illa att det inte går att få kylaren riktigt ren igen, och då återstår endast att byta cellpaketet i kylaren.
Testa att spola igenom ORDENTLIGT gärna 3-4 ggr med ett bra kylarrensmedel. Töm även via blockets bägge bottenpluggar, här kan det ligga hur mycket gegga som helst.
Frågan är om man verkligen skall använda kylarrengöring. Jag blev rådd att inte använda det eftersom det verkar korrosivt.
Det gör ingenting för blocket men kan göra så luftkonditioneringen (inte A/C:n) börjar läcka (den är ju inte direkt i nyskick efter 30 år).