I höstas byttes den gamla Rochestern ut i min 73:a med ZZ4 till förmån för en Edelbrock 750. Skillnaden blev stor men jag har ett litet problem som återstår och hoppas på att från er få lite råd och tips eftersom jag är lekman på motorer.
Motorn "taktar" (låter ungefär som när ungdomens gamla Zundapp började takta) vid belastning från låga varv, den bluddrar alltså i början för att sedan vid högre varv gå perfekt. Om jag är lite lättare på gasen så bluddrar den ingenting. Det märks även skillnad om motorn är riktigt genomvarm (om jag pressat den en stund ) då taktandet avtar.
Acc pumpens stag står nu så att den pumpar så tidigt som möjligt och jag tycker mig märka skillnad att den bluddrar mindre, men det kvarstår dock.
Själv har jag en teori att den får för lite på primären, men får samtidigt för mig att den då istället skulle "slockna" istället för att takta.
Motorn går jättebra när bluddrandet/taktandet upphört. Vid höga varv går den perfekt. Problemet finns alltså bara vid kraftigare gaspådrag från låga varv.
Har ni några teorier, någon som haft liknande problem?
"taktande" motor
"taktande" motor
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Nja, för mycket soppa för tidigt tror jag inte det är. Resultatet när jag flyttade till ett tidigare steg på accpumpen (så att det kom tidigare) blev just att den bluddrade en aning mindre.
Naturligtvis kan man väl prova sig fram, men jag vill åtminstone ha en aning om vad det är jag gör och varför.
Någon borde väl ha bytt ut nålar mm. i en Edelbrock 750 och kan berätta varför man bytte och vad resultatet har blivit med olika bestyckningar?
Naturligtvis kan man väl prova sig fram, men jag vill åtminstone ha en aning om vad det är jag gör och varför.
Någon borde väl ha bytt ut nålar mm. i en Edelbrock 750 och kan berätta varför man bytte och vad resultatet har blivit med olika bestyckningar?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´