"taktande" motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

"taktande" motor

Inlägg av GETWET »

I höstas byttes den gamla Rochestern ut i min 73:a med ZZ4 till förmån för en Edelbrock 750. Skillnaden blev stor men jag har ett litet problem som återstår och hoppas på att från er få lite råd och tips eftersom jag är lekman på motorer.

Motorn "taktar" (låter ungefär som när ungdomens gamla Zundapp började takta) vid belastning från låga varv, den bluddrar alltså i början för att sedan vid högre varv gå perfekt. Om jag är lite lättare på gasen så bluddrar den ingenting. Det märks även skillnad om motorn är riktigt genomvarm (om jag pressat den en stund ) då taktandet avtar.

Acc pumpens stag står nu så att den pumpar så tidigt som möjligt och jag tycker mig märka skillnad att den bluddrar mindre, men det kvarstår dock.

Själv har jag en teori att den får för lite på primären, men får samtidigt för mig att den då istället skulle "slockna" istället för att takta.

Motorn går jättebra när bluddrandet/taktandet upphört. Vid höga varv går den perfekt. Problemet finns alltså bara vid kraftigare gaspådrag från låga varv.

Har ni några teorier, någon som haft liknande problem?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Hej,

Börja alltid med att ta en titt på stiften. Dom säger rätt mycket om du har rätt blandning eller inte.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Kan vara för mycket soppa för tidigt,du får prova dig fram. 8) 8)
Stefan
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Nja, för mycket soppa för tidigt tror jag inte det är. Resultatet när jag flyttade till ett tidigare steg på accpumpen (så att det kom tidigare) blev just att den bluddrade en aning mindre.

Naturligtvis kan man väl prova sig fram, men jag vill åtminstone ha en aning om vad det är jag gör och varför.
Någon borde väl ha bytt ut nålar mm. i en Edelbrock 750 och kan berätta varför man bytte och vad resultatet har blivit med olika bestyckningar?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Skriv svar