Linelocks?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Linelocks?

Inlägg av stingray350 »

Är det någon som kör med linelocks på era bilar och funkar det bra..? Hur svårt är det att installera och framför allt vad säger Mr.Bilprovningen?
Har lite problem med att lägga rökridåer utan att plåga bilen allt för mycket :oops: :lol:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Linelock funkar kanon.
Men det får inte jag säga för det kan uppfattas som reklam...fråga MRV( som köpt ett,,,om han nu hunnit montera det,,,
inget svårt att montrea....
och bilprovningen säger väl inget om du inte visar det och propsar på att få det inskrivet i regbeviset,,,då kanske de vill ha intyg etc...*s*
mvh R
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Ok. Bra.
Vad tar du för ett kitt?

/Andreas
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kan tyvärr ej besvara det för det kan missförstås som reklam eller affärsverksamhet och det ska vi försöka unvika här inne...
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Linelock funkar kanon.
Men det får inte jag säga för det kan uppfattas som reklam
Hur kan det uppfattas som reklam??

Och nu när vi e inne på samtalet lite...
Kan jag få inreggat 502:an i reg.beviset? Eller ska jag inte säga nått?
Mattias
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 225
Blev medlem: tis okt 28, 2003 0:02
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

stingray350 skrev:Ok. Bra.
Vad tar du för ett kitt?

/Andreas
Vill också veta :!: :wink:
Hemmet för Vetten! www.vetten.tk

STINGRAY for ever!
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ok nu är vi många intresserade ! Vad är dussinpriset??? 8)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

Jo jag vill också veta det superbra grupp-priset :wink:
Corvette 427 -69
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Jag har handlar med Robert och kan säga att det är en seriös firma..
Men det jag inte förstår är att om så många är intresserad av en och samma sak så är det väl bara att ringa honom!
inte svårare än så.

förstår inte vad problemet är. det finns fler mobilabonnemang än invånare i sverige men det verkar itne som att nån använder tjänsten!
:wink:
-69, 502, Coupé
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Jonathan skrev:Jag har handlar med Robert och kan säga att det är en seriös firma..
Men det jag inte förstår är att om så många är intresserad av en och samma sak så är det väl bara att ringa honom!
inte svårare än så.

förstår inte vad problemet är. det finns fler mobilabonnemang än invånare i sverige men det verkar itne som att nån använder tjänsten!
:wink:
Jo då jag har oxå handlat med Robban och det har alltid varit helt ok :D
Tror dock det fanns en viss humor i inlägget som du kanske missade, men jag kanske har helt fel vem vet nån gång ska ju vara den första hehe

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

2QIK4U skrev:Linelock funkar kanon.
Men det får inte jag säga för det kan uppfattas som reklam...fråga MRV( som köpt ett,,,om han nu hunnit montera det,,,
inget svårt att montrea....
och bilprovningen säger väl inget om du inte visar det och propsar på att få det inskrivet i regbeviset,,,då kanske de vill ha intyg etc...*s*
mvh R
Tjenare Robban

Har inte monterat det ännu, kom hem från semestern idag :D
Har fortfarnade inte velat klart om jag ska ha det på fram bromsarna eller bakbromsarna :roll:

Till er andra ring Robban inte värt jag säger priset men jag tror det lönar sig för er att ringa Robban :D Tittade runt en hel del på Svenska firmor och Robban har mycket bra pris på Linelockers.

Nu har jag inte sakt för mycket för det finns ju alltid dom som känner importörer som imorterar i stora mängder och får fantastiska priser.

Linelockers sånt ska man inte nämna i besiktningen bara massa huvudbry i onödan :wink:

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

-Mrv8

Varför skulle du vilja ha linelocks på bakhjulen? :roll:

/Andreas
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 268
Blev medlem: tis feb 17, 2004 21:04
Ort: Nora

Inlägg av Kai P »

2QIK4U skrev:Kan tyvärr ej besvara det för det kan missförstås som reklam eller affärsverksamhet och det ska vi försöka unvika här inne...
mvh R
Ok. Kom till skott och ge ett bra Klubbpris?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

-Mrv8

Varför skulle du vilja ha linelocks på bakhjulen?
Nödbroms :lol:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Nä!
:lol:
Jag har också funderat på om det inte vore bekvämt att ha det på bakhjulen, så man liksom kan "stänga av" bakbromsarna tillfälligt, och sen bromsa fast bilen på vanligt "tvåfots-vis"! :wink:

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Ja det är ju det man vill.... alltså bara ha broms på framhjulen och inget bak. Då kan man ju bränna däck hur lätt som helst. :twisted: Men då har man väl linelock på framhjulen... eller?? Låter så på namnet i alla fall.... man låser främre bromskretsen. Hjälp mig någon , jag har säkert missupfattat det här. :oops:
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ja, om man sätter "locken" på framkretsen, får man väl först bromsa max och sen slå in "locken" så trycket behålls i den kretsen fastän man kliver av bromsen. Sedan är det bara att "burna" tills man släpper "frambromsen" genom att av-aktivera "line-locken".

Medan om man gör som jag hade tänkt, och sätter den på bakre kretsen, kan man, efter man slagit in "line-locken" busa runt lite som man vill genom att tjuvbromsa framhjulen lite nu och då med vänsterfoten! 8) :lol: ...d.v.s. att man slår in "locken" INNAN man bromsar, så det aldrig blir något tryck i bakre kretsen!

Catch my drift! :wink:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Ja jaja!

Nu fattar jag!... (lite trög :oops: ) Det var så jag trodde det var först, men nu fattar jag ju att man kan ju välja lite själv beroende på hur man kopplar den. :idea: Då ska jag ju självklart koppla som du säger... klart coolast att kunna bromsa upp den själv när bakbromsarna är "bortkopplade".
Har ju beställt ett kit för någr dagar sen 8) Ska bli väldigt kul att testa detta. :twisted: :twisted:
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Precis :D

Precis som janbanan24 skriver för att kunna reglera bromskraften fram så man kan låta bilen glida omkring och göra lite ställ m.m
Utan att ha bakbromsarna med i leken.

Funderar bara på en liten grej om det kan vara skadligt för huvudbromscylindern att ha den på bakkretsen och trycka i den och sen bromsa undras vad den bromsvätskan tar vägen som ska till bakkretsen?

Mvh
MrV8
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...borde den inte bara "pressas ihop"?
Kan möjligen tänka mig att det stressar "linelocken" en del när man höjjer trycket mot den, men det ska den väl klara!? ...typ hela ide'n med mackapären? :lol: :?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hmm.... ska iväg på matchen nu och har druckit lite... Men!!!

Bromsar??? Linelocks???


Grabbar.....


:twisted:
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

janbanan24 skrev:...borde den inte bara "pressas ihop"?
Kan möjligen tänka mig att det stressar "linelocken" en del när man höjjer trycket mot den, men det ska den väl klara!? ...typ hela ide'n med mackapären? :lol: :?
Ja det står inget om att det inte ska fungera i alla fall :roll:

Och i Hansen katalog nämner dom den varianten också.

Så det borde ju fungera.

Bara jag som sitter och funderar :wink:
Så tänkte jag höra om någon här visste något om det.

Mvh
MrV8
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

frisk skrev:Hmm.... ska iväg på matchen nu och har druckit lite... Men!!!

Bromsar??? Linelocks???


Grabbar.....


:twisted:
Bromsar har jag (hoppas jag) Linelocks behöver jag inga upptäckte jag idag :P

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Tjoho! Vi har då alla olika önskemål och själv så har jag problemet att det bara spinner...... men snart, då kommer mina nya M/T på och då blir det åka av. 8)

MRV8. Har du sålt bilen? :D
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Måste tillägga att jag och en polare ägde en 66 chevelle HGV med en trött 307:a som motor för ett antal år sedan. Vi hade problem att göra burnisar men vi kom då på botemedlet som vi kallade "Burn out control". Den bestod av en spolarbehållare fylld med spillolja och en spolarpump med slangar till vardera bakdäcken. Vi åkte ut en kväll till en avlägsen plats och jag satt bakom ratten. Tryckte på knappen till vår uppfinning och lade in ettan och sedan in med tvåan:s växel och så var hela nejden full med rök. Fick lov att öppna dörrarna för att vädra ut den goa vita röken för att kunna andas. Kan detta vara något för er som har problem med att göra rökare? :D
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

mrv8 skrev:Precis :D

Precis som janbanan24 skriver för att kunna reglera bromskraften fram så man kan låta bilen glida omkring och göra lite ställ m.m
Utan att ha bakbromsarna med i leken.

Funderar bara på en liten grej om det kan vara skadligt för huvudbromscylindern att ha den på bakkretsen och trycka i den och sen bromsa undras vad den bromsvätskan tar vägen som ska till bakkretsen?

Mvh
MrV8
Det ska inte vara något problem enda skilnaden är ju att line locken blockerar vätskan från att komma till dom bakre bromcylindrarna, således blir det ju en tryckdifferans över linelocken men det är den ju gjord för.
I övrigt så går ju bara cirka hälften av broms vätskan ut i systemet och huvudcylinderns slaglängd bör bli kortare, vilket eventuellt kan märkas med att pedalen tar högre upp.
Gasa på bara :lol:
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

-Frisk:

Jaså du var på matchen ja....... vilken skitmatch va..... :oops:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:D Ska gå imon med!!


ang. Färjestad= No coments! 8)
Mattias
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 225
Blev medlem: tis okt 28, 2003 0:02
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

frisk skrev: ang. Färjestad= No coments! 8)

:D
Hemmet för Vetten! www.vetten.tk

STINGRAY for ever!
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Vill bara....

Inlägg av R0ffe »

...nämna att OM ni ska på strippen och tävla så är reglerna att Line-lock endast får vara monterade på frambromsarna, och EJ som ni tänker göra.
Men ärligt talat så tänkte jag precis som ni, men så kollade jag upp reglementet och ändrade mig och gör som regelboken beskriver (kanske inte lika kul som att koppla ur bakbromsarna :D ) eftersom jag kommer att prova på strippen när tillfälle ges! Bara man får nån tid över och kan gå ut i garret och koppla in nya TBI-systemet!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Skriv svar