Vad bör man tänka på vid bilköp?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Freddy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 11, 2005 23:24
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vad bör man tänka på vid bilköp?

Inlägg av Freddy »

Hej alla Corvette fans.
Jag skall göra mitt först köp av en Corvette i dagarna framöver.
Så jag undrar lite tips vad jag bör kolla på och så att det är en OK bil.
Vad som brukar vara för fel om det är några fel m.m.
Den jag spanar på är en 75á.
Tacksam för svar.
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Hinner inte svara just nu men det har diskuterats flera gånger på forumet så testa med att göra några sökningar.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hmm ja det är ju lite grejer
1 Rost,kolla ramen framför bakhjulen där brukar det ta fast,kolla även rutramen,man kan ta bort plastkåporna inne i bilen framför dörren och kolla där brukar det rosta.
2 Bromsoken brukar läcka och göra livet surt för en...särskilt bakbromsarna
3 Motormässigt brukar det inte vara så mycke problem,å det finns ju en å annan 350 motor så delar är inte så dyra.
hmm finns mycke mer men är lite trött i huvet just nu...nån annan får fortsätta!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det finns mycket tips i en del "restauration books" på vad som brukar rosta och Corvetters allmänt svaga punkter.
Om du har tid så rekomenderar jag dig att köpa en eller ett par böcker och plöja igenom dessa. Du har dessutom nytta av dem senare (om) när du ska börja plocka isär bilen, (om den inte är superfräch förstås).
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ralph

Inlägg av Ralph »

Hej Freddy
Gå in på Google och skriv "How to buy a Corvette" och du får massor av länkar bl.a. tidningen Corvette Fever har bra tips.

Eller gör som jag, köpte den finaste, mest väskötta bil jag hittade först, och sen av en händelse hittade jag sidorna med "How to .." på nätet. Gick med utskrifterna under armen, på skakiga ben med fasa i blicken ut i garaget och började kolla hur mitt "fynd" egentligen mådde.
Rätt OK dock, visade det sig i alla fall, men hade nog lite tur också.
Att man sen skruvar isär och modifierar bilen hela tiden är ju en helt annan sak. Bra kan nämligen bli mycket, mycket bättre och roligare (snabbare)!

Boken "How to restore and modify your Corvette 1968-82" av Richard Newton, lär dig mera av dessa hemligheter, dessutom på ett mycket underhållande sätt.

Lycka till, hälsar
701 Ralph (72 Coupe 383")
Mattias
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 225
Blev medlem: tis okt 28, 2003 0:02
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

vett74 skrev:hmm ja det är ju lite grejer
1 Rost,kolla ramen framför bakhjulen där brukar det ta fast,kolla även rutramen,man kan ta bort plastkåporna inne i bilen framför dörren och kolla där brukar det rosta.
2 Bromsoken brukar läcka och göra livet surt för en...särskilt bakbromsarna
3 Motormässigt brukar det inte vara så mycke problem,å det finns ju en å annan 350 motor så delar är inte så dyra.
hmm finns mycke mer men är lite trött i huvet just nu...nån annan får fortsätta!
BRA grejor att tänka på!

Men tänk även på att rellatera priset mot skicket!
Vad jag menar är det att om inredningen är kass så kostar det upp mot 15000:- 25000:- beroende på hur skicket är, att byta.

Lacken. Tänk på att karossen är byggd i "plast" detta gör den hyfsad svår att lacka!

Motor delar samt växelåda, drivlina är billigt, men bör jivetvis dras av på priset om den är dålig.

Kolla att lyserna hoppar upp och ner som de ska. Kan vara ett dyrt samt en svår nöt att knecka om de inte funkar..

Är det en 75 du vill ha så tänk på att det är avgaskrav, mindre motorstyrka än de tidigare modellerna. (om jag inte minns fel :oops: )

Annars lycka till och du kommer inte att ångra dig! 8)
(Vill gärna höra hur det går)
Hemmet för Vetten! www.vetten.tk

STINGRAY for ever!
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Om du är duktig på Tyska finns en ganska bra site här.... http://www.corvetteforum.de/userfiles/C3_Kauf.pdf

Finns säkert något liknade på Engelska någon annan stans... själv såg jag det som utmaning all läsa den då jag köpte min.. är ju själv inte direkt grym på Tyska 8)

Men jag hade också köpt lite böcker från www.amazon.com här är böckerna riktigt billiga och det finns en massa bra böcker i det kära Corvette C3 ämnet. Sök på böcker och sedan Corvette massor av muuumzig läääzzning..

Lycka till med letande och köp.... det är roliga bilar det här.. :lol: :lol:
Corvette SB Convertible -72
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 108
Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 69 »

Eller gör som jag å gå helt på känsla :)
Känns det rätt så brukar det va rätt, om nån nu inte fuskat till en massa saker.
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Kolla rutramen extra noga!
har renoverat upp min i vinter. och som tur är hade min klarat sig bra ner mot chassiet. annars hade det varit värre.. lyfta av hela fronten inkl. skärmar. som sitter limmade mot torpedväggen..

men nu är jag ute och kör igen! :D
-69, 502, Coupé
Skriv svar