Bakhjulslager

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
teddy
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Bakhjulslager

Inlägg av teddy »

Jag hör ett skrapande och skärande ljud från bakhjulet och misstänker bakhjulslagret.
Skall demontera bärarmen i helgen.
Någon som vet vart i Stockholmsområdet jag skall vända mig för att få hjälp med urpressning och montering av hjulaxeln, vilket tydligen kräver specialverktyg.
MVH,
1/2 - C3
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Jag har oxå något skrappnde ljud från bakvagnen inte hela tiden men stundtals har funderat på om det är bakljulslagren?

Hur låter det när dom är dåliga eller finns det någon annat som kan skrappa och föra missljud stundtals?

Ny olja i diffen ingen skillnad ljudmässigt.

Besiktningen kännde på bakljulslagren och sa att det inte var glappa i alla fall. Men det kanske kan låta ändå?

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

behövs inga specialverktyg förutom en hydralpress,,,,däremot en väldig massa tålatod/nogrannhet,,,tråkig jobb!!
En som trots det gör det är Alaban Verne/ Saltsjöbaden
KOlla mer info i katalog eller corvetteklubbens matrikel....
Vad han än tar är det värt det!!
mvh R
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Dåliga hjullager brukar ge ett "rumblande" ljud speciellt vid belastning vid tex kurvtagning, om det skrapar och låter hela tiden så borde lagret vara helt slut och hjulet väldigt glappt.

Låter det om du har den upphissad och snurrar hjulet för hand ?

Skulle kunna vara handbromsbackarna som skramlar om det är ngn av fjädrarna som håller dessa på plats som har lossnat eller brustit.

/Hagge
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej 2QIK4U och Hagge

2QIK4U tur att du finns så vi får fina tips på folk här som kan fixa speciall grejer Stort tack!

Hagge tack för tipset jag ska hissa upp den och snurra och höra om det låter något mitt ljud hörs mest i riktigt låga farter sen hör man det inte något tänkvärt. Men det där med bromsen är ingen dålig gissnig ska titta återkommer. Stort tack för det tipset!
Besiktnings mannen på Bilprovningen kännde på ljulet och sa att det inte var glappt i alla fall, har inte känt efter själv.

Mvh
MrV8
teddy
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av teddy »

Tack för tipset om handbromsbackarna.

Efter mycket borrande fick jag loss bromsskivan, ut ramlade bitarna till en av fjäder för handbromsbackarna.
Nu återstår bara att försöka hitta en ny fjäder och fundera ut hur man monterar ihop backarna.
MVH,
1/2 - C3
Skriv svar