Förgasare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Förgasare

Inlägg av ornet »

Bild

Som ni ser fattas en förgasare, Ge mig några råd
355 balandserad internt och externt, kam med höga värden
toppar Victor jr samt insug super Victor jr

Edelbrock Thunder AVS :?:
Holley :?:
BG :?:
Ge mig lite råd nu
Please grabbar

Bild
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Fräsch motor Ornet.....

Gör så här:

Ta motorstorleken, i ditt fall 355 CID X Max Varv, säg 7000 DELAT med 3456 = 719 CFM

Alltså skulle jag rekommendera en 750 DP till dig :) Holley Model 4150 List nr 4777
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

vackert, vad kostar sånadäringa headers?
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Oj vilken skönhet till motor! Jag skulle nog rekommendera en preppad 750 DP från Johns i L-A.

Du kommer att bli farlig i sommar och vem vet, kanske snabbast av oss här på forumet. Se upp Corvette Micke!!!

MVH Pappi
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej
Det var alltså den motorn du pratade om på filmvisningen?
Vi kör ju med Edelbrock 750 CFM (EDL-1407) på våran blåa -72. Fungerar utmärkt.....lätt att ställa in...det slabbar inget att byta munstycken och nålar och fjärdara byter du utan att alls plocka isär nått.


MVH Krille N
Lidköping
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

eriksson skrev:vackert, vad kostar sånadäringa headers?
Tack, Gav 8000:- för Headers, sidepipes och glasspack muffler

pappi, Vem är John

Tack för råden, får kanske klara mig med en 750 tills jag bytt converter då.
enl. Holley behövs tydligen uppemot 1100cfm vid en stallspeed på 3000+
Jag kan ju se om nån har en beg. tillsvidare.

He he Micke får jag träffa 17/7 men efter den filmen så kan man kasta in handuken direkt om jag inte uppgraderar lustgasen.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Klart du skall uppgradera till ett fogger-system! 8)

En 750dp förgasare kan vara lite för stor.
Många räknar även med volym effektiviteten, och då drar de av lite på förgasarstorlek.
Så de hade nog rekommenderat en 700.
(Vart har du hört 1100 från??? Låter helt fel...!)

Jag är absolut ingen expert på ämnet.
Men skulle jag rekommendera blir det ändå en 700dp - 750dp.
Gött att ha lite extra. hehe

Kul att se ditt fina motorbygge!

/ Micke
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Bild
Micke
Finner inte sidan på Holley än, skall leta vidare
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Godmorgon Ornet! Ang Johns i Los Angeles så är det en firma som renoverar och prepparerar gamla beprövade förgasare. De byter ut hela bottenplattan till en nytillverkad ( t ex holley 750 DP) och flödestestar hela mackapären så att allt fungerar som det ska. Det blir då en mycket gassnabb förgasare helt enkelt. Jag fick prova en sådan förgasare på min bil och det var som att få 50 hästkrafter till om man jämför med min 750 DP ( den nya modellen med avtagbar överdel.) Kanske lite overkill att skicka en förgasare fram och tillbaka över Atlanten för en preppning men har du vägarna förbi i USA så är preppningen väl värt pengarna.

MVH Pappi
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det jag har läst mig till i div böcker och på internet är att det är lättare att få en mindre (650-750 cfm) förgasare att funka direkt än en större.
Du kan säkert använda en 900-1100 cfm eller motsvarande men chansen att du skall lyckas är betydligt mindre.
Oftast är en dp 750 cfm en bra utgångsförgasare som du sedan kan modda vidare på.
Jag köpte en bok av David Wizard där det står en del kloka saker, jag kan kopiera upp stycket med förgasare och modifieringar av dessa till dig om du vill.

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 29-8630240
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ja kör en 750 till 460 kubiktum funkar alldeles utmärkt. Större gasare ger en mycket lägre genomströmningshastighet = sämre lågvarvsegenskaper.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Jag ser victortoppar,,,fluiddamper och sportigt insug,,,om innehållet i motorn matchar det Du har på utsidan kan en 850/830 AD/Demon vara det mest lagoma när allt är utprovat....men om du nu har en 750 liggandes börja kör med den tills Du känner att Du vill ha mer luft på höga varv. 750:n kommer ge bra startvrid och funkar aldeles fint på en 504 hk 400 motor....men antar din ska upp på ännu högre varv emellanåt.
kan Du sätta ihop en sån där motor rätt så är du säkert såpass erfaren att Du vet att för stor förgasare inte gör nån glad,,,mitt råd är att spara pengarna och prova den 750 Du har....sen om du känner för ännu mer effekt runt 7.000rpm är det dags att byta upp sig(på bekostnad av lite bottenvrid)
mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

nu läser jag texten med och ser att insuget s´ka vara victor...är det den nya varianten med höjd plenum??
liknar inte de "vanliga" victor jr
mvh R
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

2QIK4U
Jo det är super Victor JR #2925 med 1" höjt plenum.
Har nu en Performer 600 som är lite för ekonomisk för Motorn :D

Vad gäller att skruva ihop trimmotorer så håller jag mig till att lätta plånboken och låta kunnit folk sätta ihop bitarna. Det blir nog billigast så och mest funktionsmässigt :)
Teoretisk läsning kan väl ge något men erfarenhet är mer värt.
För noviser som mig är förövrigt detta forum mycket givande, tack för alla råd.

Mitt val av förgasare föll på en Edelbrock Thunder Series AVS 800, och ett calibrerings kit
Anledningen är att jag tror en Holley kräver mer av mig om det skall justeras.
Låter som KrilleN har lite lättare.

gbak är trots allt mycket tacksam om jag kan få tillgång till ditt förgasarmaterial.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Skall prova att fota i högupplöst läge, han du ta emot 10Mb i din mailbox?
Annars får det bli vanlig snigelpost.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

skall gå bra med mail.
Tack
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

ornet skrev:2QIK4U
Jo det är super Victor JR #2925 med 1" höjt plenum.
Har nu en Performer 600 som är lite för ekonomisk för Motorn :D

Vad gäller att skruva ihop trimmotorer så håller jag mig till att lätta plånboken och låta kunnit folk sätta ihop bitarna. Det blir nog billigast så och mest funktionsmässigt :)
Teoretisk läsning kan väl ge något men erfarenhet är mer värt.
För noviser som mig är förövrigt detta forum mycket givande, tack för alla råd.

Mitt val av förgasare föll på en Edelbrock Thunder Series AVS 800, och ett calibrerings kit
Anledningen är att jag tror en Holley kräver mer av mig om det skall justeras.
Låter som KrilleN har lite lättare.

gbak är trots allt mycket tacksam om jag kan få tillgång till ditt förgasarmaterial.
Förvånansvärt klok kille!! få är stora nog inombords att inse det,,,,,,
justera en holley???varför ska du göra det??
på min snabbste bil(8.06) har jag bara bultat på en 1050 för 12 år sen och endaast ställt tomgången en gång,,,vet inte ens vad det sitter för munstycken i den,,,,,fast tänk,,,,7:an kanske kommer om jag justerar lite??
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ornet, jag orkade inte fota men har kopierat upp sidorna.
Nån gång under det här året så hittar jag nog några frimärken och en postlåda..........
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Tack gbak.
Det är lungt.
Köpte som sagt en Edelbrock men är intresserad av vad som är skrivet om Holley.
Har nu stött på ett följdproblem. Behöver ett hål i huven, sen en cool luftrenare.
Nån som har ett förslag :?:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

vi byter huv med varandra! Ornet!!!
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

ORNET.... Du ska ha ett Pro Stock scoop som jag hade på min 71:a

Bild

Bild


/Tompa
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 268
Blev medlem: tis feb 17, 2004 21:04
Ort: Nora

Inlägg av Kai P »

frisk skrev:vi byter huv med varandra! Ornet!!!
Frisk

Menar du att du får igen huven utan hål nu, Är motorn lägre?
Har du ej högt insug med stort filter på?
Funderar på om jag får igen min huv med dual plan insuget när nya motorn kommer (hoppas ja) :oops:
Lev. till Gbg den 30/4 är det sagt. Varför har vi heldagar i Svedala.....Valborg och skit. Snart Vårmönstring i Lindesberg, är ju lite uppstressad.... :evil:

Vette Rockar™


Men annars så är ju scoopet Stingray visar upp GRYMT :P

Vette Rockar™
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Är det lag på att man ska huv??

Är det inte häftigare att köra utan ?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Tror att det är lag på det "man kan kanske fastna i fläktremmen på nåt vis
Stefan :? :?
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 268
Blev medlem: tis feb 17, 2004 21:04
Ort: Nora

Inlägg av Kai P »

Terner skrev:Är det lag på att man ska huv??

Är det inte häftigare att köra utan ?

/Terner
Haha..... :D
Lag eller ej, klart det är vulgärare utan, men jag vill ha en huv iaf som skyddar lite när man blåser motorn eller dylikt.
Skyddar äve mot klåfingriga...(lite i allafall) :?

Vette Rockar™
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lol !! Ni e för goa!!

Mitt förra insug var högt+ att det ruskiga filtret inte behövs, och den coola plyfaskivan finns ju inte mer hehe. så jag kan klara det med en L88 huv, modell lång. Har inte mätt supernoga ännu dock. men det finns ju filter för det så nog ska det gå!!
johan lu

Inlägg av johan lu »

Jag tycker ändå att det är rätt brutalt med ditt luftfilter upp ur huven.
Men det är väl för att just uppstickande delar ur huven typ kompressor o tunnelraminsug står högt i kurs för mig.
Jag minns för ca 10 år sedan när jag var spekulant på en charger-69 med tunnelraminsug o breddade hjulhus,vass 446 man låda. Den känsslan att köra igenom Göteborg i från ullevi till mölndal glömmer jag alldrig. Tyvärr blev bilen sålld upp till Norrland före mig.
Men det blev en Cuda -73 med customracing byggd 446 osv som jag gasade friskt i 4år med.

(Mopar muscle bilar är alldrig fel)

Corvette bb
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

sh454 skrev:Tror att det är lag på det "man kan kanske fastna i fläktremmen på nåt vis
Stefan :? :?
det finns ju andra remmar än fläktremmen man kan fastna i om man åker utan huv :D
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 268
Blev medlem: tis feb 17, 2004 21:04
Ort: Nora

Inlägg av Kai P »

eriksson skrev:
sh454 skrev:Tror att det är lag på det "man kan kanske fastna i fläktremmen på nåt vis
Stefan :? :?
det finns ju andra remmar än fläktremmen man kan fastna i om man åker utan huv :D
Tror att eriksson skulle behöva montera på en ICA-kundvagn uppochner... :P

Vette Rockar™
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:lol: :lol: :lol:
Skriv svar