Bocka egna bromsrör
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Bocka egna bromsrör
Håller på och byter alla bromsslangar och även bromsoken bak och fram. Men rören mellan slangarna och oken bak, var så jobbiga att få bort att jag mer eller mindre förstört båda nipplarna som sitter på rören.
Så jag ska byta dessa rör när jag ändå byter så mycket annat.
Ringde till hansen, men de bemötte mig så surt och tråkigt att jag förlorade lusten att plocka loss delarna och låta dom bocka. CorvetteSweden var mycket trevligare men det kostar på tyvärr...
Tanken kom upp att bocka rören själv, har inga verktyg för det men man kanske kan tjäna in dom redan på att bocka dessa två rör?
Jag köper gärna verktyg och fixar gärna själv och lär mig, men är det för svårt möjligen att få till bra koningar och så?
Tips på verktyg och återförsäljare av dessa mottages tacksamt!
Så jag ska byta dessa rör när jag ändå byter så mycket annat.
Ringde till hansen, men de bemötte mig så surt och tråkigt att jag förlorade lusten att plocka loss delarna och låta dom bocka. CorvetteSweden var mycket trevligare men det kostar på tyvärr...
Tanken kom upp att bocka rören själv, har inga verktyg för det men man kanske kan tjäna in dom redan på att bocka dessa två rör?
Jag köper gärna verktyg och fixar gärna själv och lär mig, men är det för svårt möjligen att få till bra koningar och så?
Tips på verktyg och återförsäljare av dessa mottages tacksamt!
Hej Christian,
det går utmärkt att bocka själv. Precis som mrv8 skriver så behöver man köpa på sig några rör för att träna sig på.
Jag har bockat röret för höger bak. Svårast är nog att försöka få det tredimensionellt bra, men som sagt med lite övning så funkar det.
Jag försökte köpa ungefär rätt längd på rören samt färdighonade och använde ett enkelt bockningsverktyg (tång) från Biltema.
Att beställa dessa två rör i rostfritt för bakbromsarna kostar ca 30 - 40 USD +frakt och moms (Från tex Ecklers).
Då slipper man lära sig att bocka och de är bara att skruva dit
Lycka till !
/Hagge
det går utmärkt att bocka själv. Precis som mrv8 skriver så behöver man köpa på sig några rör för att träna sig på.
Jag har bockat röret för höger bak. Svårast är nog att försöka få det tredimensionellt bra, men som sagt med lite övning så funkar det.
Jag försökte köpa ungefär rätt längd på rören samt färdighonade och använde ett enkelt bockningsverktyg (tång) från Biltema.
Att beställa dessa två rör i rostfritt för bakbromsarna kostar ca 30 - 40 USD +frakt och moms (Från tex Ecklers).
Då slipper man lära sig att bocka och de är bara att skruva dit

Lycka till !
/Hagge
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Tack för era svar!
Har tittat en del på dessa verktyg och verktyg är ju alltid verktyg lixom, porrigt att ha
Nej men man kan nog tjäna in dom snabbt!
Trodde man skulle bocka koppar-rör? Skriv gärna vad man bör välja att bocka för rör, ska man ta rostfritt även om man bockar själv?
Har inget emot att öva litegrann innan, är alltid speciellt roligt när man fixat sakerna själv!
Behöver man fundera på gradtalet på koningarna eller är det standard normalt sett? Har läst om 45 och 37 grader, men tror 37 grader användes av någon speciell standard bara...
Att köpa färdigkonat rör låter som ett bra alternativ det med
Har tittat en del på dessa verktyg och verktyg är ju alltid verktyg lixom, porrigt att ha

Trodde man skulle bocka koppar-rör? Skriv gärna vad man bör välja att bocka för rör, ska man ta rostfritt även om man bockar själv?
Har inget emot att öva litegrann innan, är alltid speciellt roligt när man fixat sakerna själv!
Behöver man fundera på gradtalet på koningarna eller är det standard normalt sett? Har läst om 45 och 37 grader, men tror 37 grader användes av någon speciell standard bara...
Att köpa färdigkonat rör låter som ett bra alternativ det med

Skulle akta mig för att börja göra egna rostfria bromsrör låter hårt
Koppar är mjukt och lätt att böja m.m Håller även bra men dra inte för hårt om du vill öppna någon gång brukar sätta sig hårt då, eller om dom ärgar ihop så det är därför dom strular vid demontering ? Men å andra sidan det är lång milare med bortot 25.000mil jag tänker på nu och det här är ju bara sommar bilar som slipper saltet
Graderna har jag inte tänkt på så det får du fråga någon annan om brukar titta på dom gamla och göra det så likt som möjligt.
Har nu mer även fått en satts med dubbelkoningsverktyg av en snäll speddshop ägare *ler* Stort tack, så nu behöver man inte låna garage kompisarnas, fattar inte att jag inte köpt dom här verktygen tidigare.
Mvh
MrV8

Koppar är mjukt och lätt att böja m.m Håller även bra men dra inte för hårt om du vill öppna någon gång brukar sätta sig hårt då, eller om dom ärgar ihop så det är därför dom strular vid demontering ? Men å andra sidan det är lång milare med bortot 25.000mil jag tänker på nu och det här är ju bara sommar bilar som slipper saltet

Graderna har jag inte tänkt på så det får du fråga någon annan om brukar titta på dom gamla och göra det så likt som möjligt.
Har nu mer även fått en satts med dubbelkoningsverktyg av en snäll speddshop ägare *ler* Stort tack, så nu behöver man inte låna garage kompisarnas, fattar inte att jag inte köpt dom här verktygen tidigare.
Mvh
MrV8
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Tack igen för svaret, håller tassarna borta från rostfritt då 
Dubbelkoningsverktyg och rörbockningstång verkar finnas det jag behöver av på biltema till bra pris.
Men jag hittar inte rätt dimensionen på rör någonstans i dessa kataloger, de flesta har bara 10 mm i diameter och uppåt?
Var köper man kopparrören och nipplarna i rätt dimensioner? Om någon kan dimensionerna är jag tacksam för dem med!

Dubbelkoningsverktyg och rörbockningstång verkar finnas det jag behöver av på biltema till bra pris.
Men jag hittar inte rätt dimensionen på rör någonstans i dessa kataloger, de flesta har bara 10 mm i diameter och uppåt?
Var köper man kopparrören och nipplarna i rätt dimensioner? Om någon kan dimensionerna är jag tacksam för dem med!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Uppdaterat!
Drar upp denna gamla döda tråd i syftet att den ska innehålla lite info senare iallafall för folk som söker.
Köpte bromsrör i koppar (5 m för 99:-), nipplar för 20:- paret och ett koningsverktyg på biltema, har inte varunummret men det var det näst dyraste, kring 300:-, en komplett sats inkl röravskärare i en blå låda. Dom har en "proffsvariant" också som gav ett mycket gediget intryck, men det var lite mycket pengar.
Rören var 3/16" och nipplarna 3/8" tror jag. Lite förvånad när biltema hade dimensionerna som behövdes till en 33 år gammal vette
Allting funkade väldigt bra iallafall, helt klart rekommenderbart att bocka egna alltså, inte svårt och tog inte lång tid. Övade på att kona några gånger först bara innan jag gjorde de färdiga koningarna.
Ifall någon i sthlms-området ska byta de bakre rören eller så, så säg till bara, kan ju antingen låna verktygen eller så kanske jag kan hjälpa till att kona en färdig längd på rör.
Det här blev billigare än att köpa bromsrören färdiga på corvettesweden och nu har jag verktyg och material för många rör till
Köpte bromsrör i koppar (5 m för 99:-), nipplar för 20:- paret och ett koningsverktyg på biltema, har inte varunummret men det var det näst dyraste, kring 300:-, en komplett sats inkl röravskärare i en blå låda. Dom har en "proffsvariant" också som gav ett mycket gediget intryck, men det var lite mycket pengar.
Rören var 3/16" och nipplarna 3/8" tror jag. Lite förvånad när biltema hade dimensionerna som behövdes till en 33 år gammal vette

Allting funkade väldigt bra iallafall, helt klart rekommenderbart att bocka egna alltså, inte svårt och tog inte lång tid. Övade på att kona några gånger först bara innan jag gjorde de färdiga koningarna.
Ifall någon i sthlms-området ska byta de bakre rören eller så, så säg till bara, kan ju antingen låna verktygen eller så kanske jag kan hjälpa till att kona en färdig längd på rör.
Det här blev billigare än att köpa bromsrören färdiga på corvettesweden och nu har jag verktyg och material för många rör till

ETT RÅD innan du handlar...
Köp PROFFS verktyget, det är det enda som håller tillräcklig kvalitet... amatörverktygen går fetbort... (erfarenhet)
Köp PROFFS verktyget, det är det enda som håller tillräcklig kvalitet... amatörverktygen går fetbort... (erfarenhet)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
- Stefan Arvidsson
- Nykomling
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis feb 10, 2004 21:13
- Ort: Gotlands Tofta
Spiralskydden..
Appropå det här med att bocka bromsrören själv.
Någon som vet var man kan få tag på "skyddsspiralen" som sitter runt rören?
Stefan
Någon som vet var man kan få tag på "skyddsspiralen" som sitter runt rören?
Stefan