Registreringsbesiktning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Registreringsbesiktning

Inlägg av Sandberg »

Hej,

Som jag berättat i annat inlägg så har jag en 1968 cab på väg från USA och skulle vara tacksam för lite information om vad som behöver göras på bilen för att registreringsbesiktiga eller var man kan finna denna information.
Har tidigare med en annan bil haft lite dålig erfarenhet av SBP och deras tekniska service. Tekniska servicen sa en sak sedan så underkännde besiktningsmannen iallafall :evil: .
Det viktigaste verkar vara att hitta en bra besiktningsman!!

Men två områden är:

Viken dokumentation behövs?

Vilka modifieringar behöver göras? hur görs de på bästa sätt?

Jag har sökt på forumet och hittat lite enligt nedan.

Dokumentation:

1. Title (Registreringsbevis) från USA

Modifieringar:

1. VIN (Chassinummer) instannsas på ramen 8mm höga (här säger vissa att det redan finns på dolt ställe?)
2. Hastighetsmätare miles till Km
3. Röda Sidolampor bak (kan kopplas ur)


:lol: Vore tacksam till yterligare bidrag till min lista :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Med din 68:a så behöver du inga bromsintyg, bullerintyg, stöldintyg och alla andra onödiga intyg som krävs om man importerar nyare än tror det är 74:or och uppåt. Du måste stansa in chassinumret i bakramen, plocka bort sidolamporna ( det räcker inte med att tejpa över sidomarkeringsglasen), byta till km/h mätare, varningstriangel skall finnas med.

Lycka till med din reg besiktning och jag kan hålla med dig om att vad grabbarna på tekniska kontoret säger inte överensstämmer med vad besiktningsmannen kräver, för han har ju sista ordet eller hur?

MVH Pappi
Janne2
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: fre apr 01, 2005 10:45

Inlägg av Janne2 »

chassinumret ska vara väl synligt, mitt hamnade bakom bakhjulet när jag sänkte ner bilen blev EJ GODKÄND. Inga oranga positionsljus/parkeringsljus.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Tackar för informationen.

Janne2; beklagar sorgen hoppas att jag kan undvika samma problem
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

ok någon som vet Exakt vart chassinummret sitter som redan är instansat i ramen? :mrgreen:
Corvette 427 -69
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

höll på att få min underkänd på en vanlig besiktning för att inte besiktnings mannen hittade chassie numret frågade då honom efter att han sagt att bilen kan va stulen och sånt om han kollat i vindruteramen på a stolpen....
"jaha där var den" :roll: en gammal sur idiot var det iaf
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Det finns många surkartar på bilprovningen men jag tycker att det var värre för 10 år sedan.Nu blir de flesta glada när det kommer en gammal jänkare.
Jag har själv fått min underkänd för att den var för tungstyrd(big block utan servo) jag åkte hem och pumpade däcken sprängfulla och sedan tillbaka till bilprovningen,fick en annan kille som besiktade och bara ruskade på huvet.
Stefan
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Då var det besiktat o klart i 2 år till... blankt papper
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo jag undrar lite, eller rättare sagt oroar mig lite. Just bullret! Vad e det som gäller? Den har ju samma dämpare som innan och den har ju passerat utan anmärkningar. Jag har nån variant av Apple racing-dämpare på. db= 230 skulle jag tro :twisted:
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

frisk skrev:Jo jag undrar lite, eller rättare sagt oroar mig lite. Just bullret! Vad e det som gäller? Den har ju samma dämpare som innan och den har ju passerat utan anmärkningar. Jag har nån variant av Apple racing-dämpare på. db= 230 skulle jag tro :twisted:
Om du åker till rätt ställe, kan du vara lugn. Fick slå av motorn en gång pga att inte besiktningmannen hörde vad dom sa i andra ändan när det ringde... :wink: Dom ska ju låta och du kör väl inte så mycket heller var kommentaren efteråt. 8) Kör med flowmaster 40-series, bara plåtväggar inuti, ingen ull.

Sätt en strömbrytare på sidoljusen, så kan du slå på dem lätt igen.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

För er som hänger med i nyhetsvärlden så ska jag till kungsbacka bilbesiktning! :oops:

Ska jag ta med mig lite öl?? :lol:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Jag citerar direkt från boken Corvette Restoration Guide 68-82

" Most 1973-1977 Corvettes have their serialnumber stamped into their chassis in two lokations.
It is typcally found in the left-side rail slightly forward of the No. 4 body mount bracket.
It is also typically found on the left-side rearkick up abowe the wheel area slightly forward of the No. 3 body mount bracket"

"All 1968 and 1969 Corvettes have their serial number staped into theirchassis in two locations. It is typically found in the left -side rail slightly forward of the No. 4 body mount bracket. It is also typically found on the left-side rear kick up above the wheel area slightly forward of the No. 3 body mount bracket"
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar