Två "D" lägen på automaten, varför?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Klintan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 22, 2005 1:19

Två "D" lägen på automaten, varför?

Inlägg av Klintan »

Det finns ett D läge med en ring runt, varför?
Burning rubber!
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Det med ringen runt är overdrive läget då 4:ans växel går i.

man brukar säga som regel använd inte det läget i stads trafik om du vill
ha ut många många mil ur en 700 låda.

Om du vill vara på säkra sidan.

Mvh
MrV8
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

beror på vilken ålder de är på lådan/bilen, ca: mitten på 80-talet ändrades detta så lockupen går i vid 70km/h å då är de lugnt att köra med (D) i stan.

Den tidiga lådan aktiverar lockupen i 50km/H å de är inte så bra

Pratade med Jacky på A A JH Automatlådor i veckan om detta, men minns inte vilket år lådan ändrades :oops:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Stadskörning

Inlägg av Ingo »

I praktiken är väl drive till för tyngre belastning,alltså stadskörning och gärna vid omkörningar i högre hastighet också. Min 88 blir lite tröttare i stan om jag ligger i läge Drive O, antar att växlingstiden inte stämmer när man har trim chip.
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Inlägg av Skp »

Ligger man i enkel D så växlar lådan lite hårdare med något högre oljetryck än vad den gör vid O D läget. För er som kör med vassare kammar kan jag varmt rekomendera en brytare till lockupen om den vill hoppa i i stadstrafik, skönt att ha turbinen som en stötdämpare till en motor med lite ryckiga lågvarvstendenser.

Skp
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

När jag gjorde lite accelerationstester 0-100 km/tim med min LT1 -92 automat (mätt med G-Tech SS), så fick jag klart lägre ax-tider om jag hade lådan inställd på D - alltså INTE (D) overdrive.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Hmmm, mkt intressant teorier men vad finns det för fakta bakom detta?

Bättre acctider med D istf (D)? Min -84 gör 120km/h på tvåan. Skall lådan växla så mkt fortare i D?

På min bil går lock up i på 4an i ca 90 km/h. vet dock inte om detta är original meddet är origchip i ECM.

MVH
MN
Skriv svar