Två "D" lägen på automaten, varför?
beror på vilken ålder de är på lådan/bilen, ca: mitten på 80-talet ändrades detta så lockupen går i vid 70km/h å då är de lugnt att köra med (D) i stan.
Den tidiga lådan aktiverar lockupen i 50km/H å de är inte så bra
Pratade med Jacky på A A JH Automatlådor i veckan om detta, men minns inte vilket år lådan ändrades
Den tidiga lådan aktiverar lockupen i 50km/H å de är inte så bra
Pratade med Jacky på A A JH Automatlådor i veckan om detta, men minns inte vilket år lådan ändrades

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Stadskörning
I praktiken är väl drive till för tyngre belastning,alltså stadskörning och gärna vid omkörningar i högre hastighet också. Min 88 blir lite tröttare i stan om jag ligger i läge Drive O, antar att växlingstiden inte stämmer när man har trim chip.
- Skp
- Corvettefantast
Ligger man i enkel D så växlar lådan lite hårdare med något högre oljetryck än vad den gör vid O D läget. För er som kör med vassare kammar kan jag varmt rekomendera en brytare till lockupen om den vill hoppa i i stadstrafik, skönt att ha turbinen som en stötdämpare till en motor med lite ryckiga lågvarvstendenser.
Skp
Skp
När jag gjorde lite accelerationstester 0-100 km/tim med min LT1 -92 automat (mätt med G-Tech SS), så fick jag klart lägre ax-tider om jag hade lådan inställd på D - alltså INTE (D) overdrive.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se