Behöver tips!Ang vattenläckage till olja!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
danettiracing
Rookie
Rookie

Behöver tips!Ang vattenläckage till olja!

Inlägg av danettiracing »

Har problem med vatten i oljan...Misstänker vänter topp.Men kan ej finna var...FINNS det nåt undermedel att slå i kylarvätskan som hjälper???Hört om Kylar cement men hjälper det i blocket??Tacksam for alla tips jag kan få
Mvh:Dan
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vet att många som åker med kopparpackning har detta problem och vissa rekomenderar BARS Stop leak(tror jag det heter iaf). Finns på Autoexperten eller Mekonomen. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Behöver tips!Ang vattenläckage till olja!

Inlägg av Nexxus »

danettiracing skrev:Har problem med vatten i oljan...Misstänker vänter topp.Men kan ej finna var...FINNS det nåt undermedel att slå i kylarvätskan som hjälper???Hört om Kylar cement men hjälper det i blocket??Tacksam for alla tips jag kan få
Jag har precis lyft ur min motor för att byta mina frostpluggar, och upptäckte att jag hade vatten i oljan... vad göra? ska man börja riva allt eller är det någon som har några bra tips på hur man kan hitta var felet ligger? Hade ju tänkt att jag skulle ha bilen klar till vårmönstringen, men nu börjar det kännas lite tveksamt... :(

Som sagt... ju mer man rotar, desto mer hittar man...
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Nexxus skrev:
danettiracing skrev:Har problem med vatten i oljan...Misstänker vänter topp.Men kan ej finna var...FINNS det nåt undermedel att slå i kylarvätskan som hjälper???Hört om Kylar cement men hjälper det i blocket??Tacksam for alla tips jag kan få
Jag har precis lyft ur min motor för att byta mina frostpluggar, och upptäckte att jag hade vatten i oljan... vad göra? ska man börja riva allt eller är det någon som har några bra tips på hur man kan hitta var felet ligger? Hade ju tänkt att jag skulle ha bilen klar till vårmönstringen, men nu börjar det kännas lite tveksamt... :(

Som sagt... ju mer man rotar, desto mer hittar man...
Nexxus

Nu börjar det onekligen att låta jobbigt!
Vi får väll hoppas att det är insuget som läcker annars låter det hårt om du ska bli klar till på lördag!
Börja med att ta av det försiktigt så kanske du kan se om det ser ut att ha läckt något från packningarna eller bara ena packningen.

Lycka till hoppas du blir klar till på lördag!

Mvh
MrV8
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

mrv8 skrev:
Nexxus

Nu börjar det onekligen att låta jobbigt!
Vi får väll hoppas att det är insuget som läcker annars låter det hårt om du ska bli klar till på lördag!
Börja med att ta av det försiktigt så kanske du kan se om det ser ut att ha läckt något från packningarna eller bara ena packningen.

Lycka till hoppas du blir klar till på lördag!

Mvh
MrV8
Jadu, är det inte det ena så är det alltid det andra... (suck)
Får nog ta och göra som du säger... ta en titt på insuget...
Men inte orkar jag börja riva toppar och allt... då sätter jag hellre ihop det och åker så länge det håller... börjar ledsna på den här motorn som det bara verkar vara elände med hursomhelst... Visst, den går som bara f*n, men det är lite tröttsamt med alla problem. Men så blir det väl när man litar på att någon annan har renoverat sakerna. Kanske enklare att stoppa i en ny crate motor istället.

Eller finns det någon som säljer ett schysst longblock?

Såg att det stod ett block på SpeedPro när jag var där och handlade lite småsaker sist... det kanske är till salu?

Är det helt orimligt att vilja ha en motor som inte sprutar olja, vatten och annat löst otyg i tid och otid? :?
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Grabbar.. GE INTE UPP.....

Det är bara att bestämma sig för en heldag i garaget, det går ju faktiskt fort att riva maskinen... och med nya grejer så går det fort att sätta ihop den också....

Det är bara att bestämma sig och närman har gjort det så känns det mycket bättre.... kommer ni ihåg att jag tappade hjulet o slog sönder halva fronten i april förra året... jag kände likadant som er, började tröttna men det är bara att bestämma sig :) Och det finns ju massor av hjälp här att få :)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Stingray skrev:Grabbar.. GE INTE UPP.....

Det är bara att bestämma sig för en heldag i garaget, det går ju faktiskt fort att riva maskinen... och med nya grejer så går det fort att sätta ihop den också....

Det är bara att bestämma sig och närman har gjort det så känns det mycket bättre.... kommer ni ihåg att jag tappade hjulet o slog sönder halva fronten i april förra året... jag kände likadant som er, började tröttna men det är bara att bestämma sig :) Och det finns ju massor av hjälp här att få :)

Nja, jag brukar inte ge upp... men ibland så blir man ju bara såå trött...
Jag har inte riktigt alla prylar för att sätta igång en renovering och inte riktigt pengar just nu för det heller... Fattar inte ens hur den där momentnyckeln jag har i garaget funkar... och det är ju lixom en del såna där småsaker som är avgörande för att man ska kunna ge sig på en rivning.

Och sen då? När man konstaterat att man har sprickor i topparna eller något... då är jag fortfarande på ruta ett... Jag har inte riktigt råd just nu för ett par nya toppar...

Jo, visst hjälpen här är helt oersättlig... Jag har tom köpt in mig på en massa lektyr för hur man ska gå tillväga vid en renovering, men jag har inte dator i garaget och det känns lite jobbigt att behöva springa hem från garaget när man är i behov av akut hjälp :wink:
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Nexxus, förstår ditt dilemma men det behöver ju inte vara spruckna toppar och antagligen är det inte det heller.... men att riva av en topp eller i alla fall försöka felsöka är ju en start som inte kostar något....

Annars får du komma till mitt garage också på fredag kväll tillsammans med gbak så kollar vi lite :)

/Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Wow!
Vi blir snart ett helt gäng me' halvskruttiga Corvetter som läcker vatten både här och där, misständer, stannar till och från o gud vet vad!
Det kanske är bra för självförtroendet att se andras problem istället för bara ens egna hela tiden. Det finns alltid nån som har mer problem än vad man själv har.

Kanske borde vi starta en studiecirkel där man kan hämta krafter och bygga upp självförtroendet. Efter en misslyckad renovering, tappade framhjul, taskiga leveranser från Eckler's, läckande bromsok och allmänna Corvette depressioner, som vi alla som har C3:or drabbas av med jämna mellanrum.
Finns säkert nåt bidrag man kan få från studiefrämjandet så vi får kaffe och bullar till våra sammankomster!
:wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Stingray skrev:Nexxus, förstår ditt dilemma men det behöver ju inte vara spruckna toppar och antagligen är det inte det heller.... men att riva av en topp eller i alla fall försöka felsöka är ju en start som inte kostar något....

Annars får du komma till mitt garage också på fredag kväll tillsammans med gbak så kollar vi lite :)

/Tommy
Skulle gärna komma förbi Tommy... MEN... eftersom motorn hänger i kran för tillfället, så blir det så bökigt att ta den under armen och dyka upp hos dig... :wink:
Men om någon känner sig lite manad så är ni välkomna ned till mitt garage och titta på eländet. :)

Jo, jag får väl göra som mrv8 föreslog, börja med att kolla insuget, och se hur det ser ut där... det borde väl inte vara så kostsamt...
Förresten, lyfta topparna det borde väl innebära att ta bort vippor och hela köret? Verkar ju inte helt enkelt i mina ögon...

Har läst lite om topparna och det är ett par 041-toppar (gjordes mellan 69-70)
Som är portade och fixade... och 041-topparna, ska ju vara de tåligaste orginaltopparna från den tiden ifrån GM.

Insuget är lite annorlunda också har jag sett... det är Edelbrock Performer insug, som någon satt något som verkar vara aluminiumdistanser i botten och emot topparna... något hemmabygge är det iallafall hursomhelst. Någon som vet vad det kan vara och varför?
/Nexxus
danettiracing
Rookie
Rookie

vatten läckage!

Me Holts vaundervell Fick jag det tätt verkar det som...Kört en hel nu men inget vatten.Jag fick inte tag i bars.Men tack för tipsen!!!
Corvette depressioner??!!Skulle ni haft en japs så skulle den ej existerat av samma årsmodell......Alla problem finns till för att lösas...
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om blocket är nerfräst (deckat) så sjunker insuget ner en bit och skruvhål/insugskanaler matchar inte längre varandra. För att kompensera för nerfräsningen kanske det är monterat distanser.
Bara en teori från min sida. :?:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: vatten läckage!

Inlägg av Kai P »

danettiracing skrev:Me Holts vaundervell Fick jag det tätt verkar det som...Kört en hel nu men inget vatten.Jag fick inte tag i bars.Men tack för tipsen!!!
Corvette depressioner??!!Skulle ni haft en japs så skulle den ej existerat av samma årsmodell......Alla problem finns till för att lösas...
Tjena
Ang. Japs, har haft min Vette sen -84. Vilken japs skulle överleva det¿
Corvette är Ren Kärlek...Har hunnit avverkat 2 par tjejer under tiden....
Vette Rockar™
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: vatten läckage!

Inlägg av Nexxus »

Kai P skrev:
Tjena
Ang. Japs, har haft min Vette sen -84. Vilken japs skulle överleva det¿
Corvette är Ren Kärlek...Har hunnit avverkat 2 par tjejer under tiden....
Vette Rockar™
Bara 2?
Eller menade du 2 PAR, dvs 4 stycken? :wink:
Jag har haft min vette i 3 år, och det har nog passerat betydligt fler än 2 tjejer under den tiden ... men det kanske säger mer om mig... :roll:
/Nexxus
Senast redigerad av Nexxus den ons maj 04, 2005 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

gbak skrev:Om blocket är nerfräst (deckat) så sjunker insuget ner en bit och skruvhål/insugskanaler matchar inte längre varandra. För att kompensera för nerfräsningen kanske det är monterat distanser.
Bara en teori från min sida. :?:
Mmm... kan nog ligga något i det... för utan distanserna, skulle inte insuget nå ut till topparna.
/Nexxus
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

För en gång skull önskar jag att jag bodde kring huvudstan. Ni verkar ha så kul tillsammans.
Men efter en stund kommer jag på att Åmotfors Motor Clubb
http://www.amotforsmk.com/index.htm
tar 400 kr för en plats i ett tvåvåningsgarage med 26st platser för 400kr/mån stoch stor gemensam verktygsavdelning
skulle dock vara enotrolig känsla med enbard vetter

Men det kanske är någon som kan tänka si flytta hit
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Jadu, du ska nog vara glad ändå... såna garage och priser kan vi i Stockholmsområdet bara drömma om...
/Nexxus
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Nexxus: Har du bilder på insuget och distanserna? Vet att man skall plana insuget om man toppdeckar blocket eller planar/vinkelplanar topparna men distanser UNDER insuget var ngt nytt...

Är du säker på att det inte åkte ner vatten i oljan först när du lyfte insuget?

MVH

MN
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

M Nordin skrev:Nexxus: Har du bilder på insuget och distanserna? Vet att man skall plana insuget om man toppdeckar blocket eller planar/vinkelplanar topparna men distanser UNDER insuget var ngt nytt...

MVH

MN
M Nordin: Ska se om jag kan ordna någon bild på insuget ... Nej, jag har inte hunnit lyfta insug än... så det är nog inte orsaken.
Återkommer om jag hittar en bild.
/Nexxus
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Nexxus, hur går motorn ? Jämnt eller ojämnt, misständning el dyl?

Ta en vacuummätare och anslut till insuget och kolla vilket undertryck det är i motorn och om det är stabilt eller varierar.

Om allt är OK så ska undertrycket ligga stabilt inom det gröna området på mätaren (kommer inte ihåg hur många mm Hg som är rätt värde)

Om det varierar så kan det bero på otäta kolvringar, otäta ventiler eller just en blåst topplockspackning.

Det är ett enkelt test som säger ganska mycket om motorns kondition.

Vacuuminstrument finns på Biltema för under 100-lappen, det är bra att ha för felsökning i övriga vacuumsystemet också.

Lycka till !

/Hagge
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Hagge skrev:Nexxus, hur går motorn ? Jämnt eller ojämnt, misständning el dyl?

Ta en vacuummätare och anslut till insuget och kolla vilket undertryck det är i motorn och om det är stabilt eller varierar.

Om allt är OK så ska undertrycket ligga stabilt inom det gröna området på mätaren (kommer inte ihåg hur många mm Hg som är rätt värde)

Om det varierar så kan det bero på otäta kolvringar, otäta ventiler eller just en blåst topplockspackning.

Det är ett enkelt test som säger ganska mycket om motorns kondition.

Vacuuminstrument finns på Biltema för under 100-lappen, det är bra att ha för felsökning i övriga vacuumsystemet också.

Lycka till !

/Hagge

Hejsan... den går (gick) bra... och kändes bra som helhet, trots vatten i oljan... men nu är ju motorn urlyft, så det blir lite svårt att kolla vacuumvärden... men vacuumklocka är något man borde ha, helt klart.
/Nexxus
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

M Nordin skrev:Nexxus: Har du bilder på insuget och distanserna? Vet att man skall plana insuget om man toppdeckar blocket eller planar/vinkelplanar topparna men distanser UNDER insuget var ngt nytt...

MVH

MN
Här är en bild på mitt insug och topparna med distanser... någon som har en susning till anledningen?

Bild
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Ähumm, vad är det för insug egentligen. Gjutnummer på topparna?Är det svetsat i bakkant? Ser ut som mellanlägget är 5-6 mm tjockt - lika på andra sidan?

MVH

MN
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

M Nordin skrev:Ähumm, vad är det för insug egentligen. Gjutnummer på topparna?Är det svetsat i bakkant? Ser ut som mellanlägget är 5-6 mm tjockt - lika på andra sidan?

MVH

MN
Ett Edelbrock performer insug... topparna? Ingen aning annat än att det slutar på 041....

5-6 mm kan nog stämma, och det ser likadant ut på andra sidan.
Ska se om jag kan hitta någon bättre bild.

Vet inte så mycket mer om toppar och insug annat än att de suttit i en annan bil tidigare... Ska kanske tillägga att den går utav bara h*lvete när den väl funkar ... =)

Är mest nyfiken på orsaken till varför man satt dit dessa distanser?
danettiracing
Rookie
Rookie

Distansplattor!

Är topparna portade?I vissa dragracing klasser (stock ,super stock)måste topparna innehålla en viss volym...Planar man av i sidan så minskar man volym i kanalen å därefter kan ta bort på nå annat ställe där de ökar flödet mera.
Mvh:Danne
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Distansplattor!

Inlägg av Nexxus »

danettiracing skrev:Är topparna portade?I vissa dragracing klasser (stock ,super stock)måste topparna innehålla en viss volym...Planar man av i sidan så minskar man volym i kanalen å därefter kan ta bort på nå annat ställe där de ökar flödet mera.
Mvh:Danne
Japp det är portade toppar... tja, det kan ju ligga något i det du säger.
/Nexxus
Skriv svar