Frostpluggar...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Frostpluggar...

Inlägg av Nexxus »

En liten undring... Jag köpte en packe med nya frostpluggar till motorn (standard icke-corvette 350), och har bytt samtliga stora pluggar runt om... men vad är det för småpluggar som följde med? De är ca 1cm i diameter. Någon som har en aning var de ska sitta?
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Hej,

gissar på att det är 3 st och de skall i så fall sitta i ändarna på oljekanalerna.

MVH

MN
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej,
Dom skall sitta i framkant på blocket ovanför där kamaxeln monteras i blocket, alltså backom kamkedjans kåpa. I bakkant på motsvarande position i blocket sitter det gängade pluggar (också 3 st.).
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Tack, de gängade hade jag listat ut, men det det var de små minipluggarna jag var lite osäker på... så det är till olja och inte vatten då alltså...
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Jo, olja
Tror det är enklast att slå ut dem med en lång stång ifrån den sida de skruvade är
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

ornet skrev:Jo, olja
Tror det är enklast att slå ut dem med en lång stång ifrån den sida de skruvade är
De övriga pluggarna (stora för vatten), bör man lägga nån slags tätning runt dem ifall vatten skulle tränga ut, eller räcker det med bara pluggarna?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Du skall ha en en tätning som inte härdar.
"non hardening sealer". Kan inte säga något märke men finns säkert nåt på macken.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

gängtätning typ locktite är det bästa till fryspluggarna

/Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Om du känner för att lägga på loctite kan Du göra det,,,jag har själv aldrig lagt på nåt dyl. under 23 års tävlande/motorbyggande och aldrig haft en läckade vattenplugg,,,,nåt som däremot är viktigt/bra tips är när du knackar i den nya kan Du ta en hylsa som är så stor att den ligger precis innanför kanten på frostpluggen och sen trycka i en förlängare som Du inte är så rädd om så Du har den som handtag,,,därefter knackar Du in den nya pluggen rakt och fint med en jämnt fördelad kraft( pga hylsan)
mvh R
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

2QIK4U skrev:nåt som däremot är viktigt/bra tips är när du knackar i den nya kan Du ta en hylsa som är så stor att den ligger precis innanför kanten på frostpluggen och sen trycka i en förlängare som Du inte är så rädd om så Du har den som handtag,,,därefter knackar Du in den nya pluggen rakt och fint med en jämnt fördelad kraft( pga hylsan)
mvh R

Bra tips där, gör så..... angående loctiten så är det ju inte säkert det behövs som sagt men det skadar ju inte....
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

:)
Det är inte så konstigt som det ser ut med att få lite variation mellan svaren.
Som frågare måste man veta vem som svarar. Ett profs kan sin sak och vet också vilka genvägar som kan tas. Det är heller ingen katastrof om man behöver ägna nån x-tra timme för att lyfta ur en motor, som rutin går det fort.
Som novis gäller det att ha både livrem och hängslar :P

Men hur som helst, utan välvilliga proffs kan vi andra aldrig komma någon vart. :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

ornet skrev::)
Det är inte så konstigt som det ser ut med att få lite variation mellan svaren.
Som frågare måste man veta vem som svarar. Ett profs kan sin sak och vet också vilka genvägar som kan tas. Det är heller ingen katastrof om man behöver ägna nån x-tra timme för att lyfta ur en motor, som rutin går det fort.
Som novis gäller det att ha både livrem och hängslar :P

Men hur som helst, utan välvilliga proffs kan vi andra aldrig komma någon vart. :wink:
Jo, jag vet att det kan bli en del varierande svar... men det är alltid bra med allehanda tips, sedan får man väl försöka använda sitt eget omdömme och sålla bland tipsen :wink:

Köper man några böcker om small block motorn så får man ju en del ideer där med, men ibland kan det ju hjälpa med någon som gjort det en eller två gånger...

Tipset ang hur man får dit själva pluggarna är väldigt bra, annars riskera man att skada något, Fast det hade jag redan läst mig till. Däremot så har jag sett montering där de rekomenderar tätning, men även utan... så då blir man lite villrådig. Att tätapluggarna vid montering är inte riktigt aktuellt, eftersom jag redan pluggat dom nya... funderar mer på om man ska lägga nån slags tätning utanpå runt om.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

som hängslen och livrem??
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Lägga en tätning utanpå pluggarna lär nog inte hjälpa om du har en läcka, det är sånt tryck i vattnet så det blåser nog bort tärningen... håller tummarna för att det inte läcker i alla fall...

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Mer som ett par Spandax väl
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Stingray skrev:Lägga en tätning utanpå pluggarna lär nog inte hjälpa om du har en läcka, det är sånt tryck i vattnet så det blåser nog bort tärningen... håller tummarna för att det inte läcker i alla fall...

Tommy
Jo, det är väl risk för det misstänker jag... som sagt, man får väl hålla tummarna, annars blir det väl till att hissa motorn ytterligare en gång... :roll:

Nu ska jag bara försöka få ren motorn och på med lite färg på topparna... Någon som har några bra tips på färg och regöring? Har ju inte tillgång till högtryck på vattnet.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

diesel och en varmvattenslang ....6:-/l
Skriv svar